Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový velký japonský šestiválcový diesel funguje, zabít ho nemá ani emisní norma Euro 7
15.2.2023 | Petr Prokopec
Přijít v této době s novým velkým dieselovým motorem na evropské trhy zní jako ta největší troufalost, jakou kdy automobilový svět poznal. Je to ale fakt a má tu s námi chvíli vydržet.
Mazda je automobilkou, která minimálně v posledních dekádách kráčí proti proudu. V momentě, kdy si na Wankelu vylámala zuby většina značek, Japonci na rotačním motoru postavili svou reputaci. Když pak po příchodu nového milénia téměř celá branže alespoň v Evropě přepřáhla na downsizing a turbodmychadla, Mazda se zuby nehty držela atmosférických dvoulitrů. Naposledy pak ohromila loni, kdy vyrukovala se zcela novým 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem. Přitom se většina kontinentu připravuje na elektrifikaci za každou cenu.
Japonci již uvedli, že právě kvůli politickému tlaku bude současná generace spalovacích jednotek nejspíše tou poslední. Věří však, že s ní dokážou splnit emisní normu Euro 7. Jen je zapotřebí, aby byla konečně ustanovena finální verze návrhu. Na podzim totiž Brusel přišel s nesmyslem, po jehož zavedení by evropská ekonomika dostala další těžkou ránu. Ale raději zpět k novému dieselovému motoru.
Ten navzdory počtu válců a objemů produkuje ve slabší verzi 200 koní, což je hodnota, jaká je spojena spíše s dvoulitrovými čtyřválci. Japonci se nicméně nezaměřili na jízdní dynamiku, nýbrž právě na maximální efektivitu pohonného ústrojí. Studnicí nápadů pro ně přitom byl „diesel na benzin“. Tedy agregát SkyActiv-X vyznačující se v podstatě chodem vznětového motoru i s benzinovým pohonem.
Také diesel díky tomu disponuje unikátním spalovacím procesem. Kvůli technologii zvané DCPCI (Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ignition) musela Mazda vyvinout zcela nové písty a spalovací komoru. V té je směs vzduchu a motorové nafty separována do dvou zón, což umožňuje spalování chudší směsi po delší dobu, než je něco takového možné u čtyřválců. Právě proto byl ovšem třeba vyšší objem, který vedl k točivému momentu 450 Nm dostupnému již od 1 400 otáček.
Automobilka souběžně s tím upravila časování, stejně jako došlo na zvýšení vstřikovacího tlaku. To jí umožnilo dostat spalovací proces plně pod kontrolu. „Vytvořili jsme totiž natolik chudou a zároveň homogenní směs, že ji dokážeme spálit rychleji a ve chvíli, kdy to chceme. Výsledkem je neskutečná efektivita a nízké emise,“ říká k pohonné jednotce Heiko Strietzel, který má v evropském centru značky na starosti vývoj motorů. Mimo jiné pracoval i na čtyřválci SkyActiv-X.
„Protože dokáže nabídnout termální účinnost více než 40 procent po delší čas, je 3,3litrový objem dle našich vývojářů tím ideálním pro CX-60,“ dodává dále Strietzel. Spalovací agregát nicméně na pohon nezůstal sám, dočkal se totiž i 48voltového hybridního modulu. Ten je integrován do osmistupňového automatu, který si Mazda rovněž vypiplala sama a který je pro diesel jedinou volbou. V případě slabší verze je spojen se zadní nápravou, u silnější s 254 koňmi s oběma.
Mild-hybridní technika přitom disponuje baterií o kapacitě 0,33 kWh, což na první pohled není mnoho. Japonci totiž netoužili po plně elektrické jízdě, místo toho chtěli dodatečných 17 koní a 154 Nm využít jako podporu při akceleraci. Právě to napomáhá snížit reálnou spotřebu, a tedy i emise. Od kolegů, kteří nechyběli na prezentaci, víme, že s 1,9tunovým SUV se můžete dostat i na 4,1 litru na sto kilometrů. V té chvíli to chce ovšem sebezapření a pár triků.
I když nicméně budete s plynovým pedálem zacházet stejně, jako jste dosud byli zvyklí, neměli byste se dostat přes 5 l/100 km. To je opravdu působivá hodnota na vůz, který se zvládá dostat na stovku za 8,4 sekundy a jehož rozlet zastaví omezovač až po dosažení 212 km/h. Zbývá pak už jen dodat, že slabší verze v Česku startuje na 1 257 590 Kč, zatímco za silnější je třeba dát 1 390 990 Kč. Mimo jiné i proto, že k mání je až s vyšším výbavovým stupněm.
Je pak sice pravdou, že CX-60 je dražší než elektrická Škoda Enyaq, oproti té je ale novinka Mazdy delší a disponuje i větším rozvorem. Zároveň má také na svém kontě lepší zrychlení i vyšší maximální rychlost. S 58litrovou nádrží pak navíc můžete na jeden zátah dojet z Česka až na Azurové pobřeží. O něčem takovém si české SUV může nechat pouze zdát, a to i ve chvíli, kdy vymění baterie o kapacitě 62 kWh za větší paket s 82 kWh.













Za 1,25 milionu korun můžete u Mazdy pořídit nové SUV CX-60, navíc s šestiválcovým turbodieselem. Ten sice není za trhače asfaltu, s 1,9tunovým vozem však dokáže divy. Foto: Mazda
Zdroj: Focus
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 9 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 2 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 3 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 5 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 6 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales