Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podívejte se, jak vznikají motory Formule 1, oproti silničním autům je to docela jiný svět
10.4.2021 | Petr Prokopec
Ne snad, že by výroba moderních agregátů silničních aut, které generují pozoruhodné výkony při malém objemu a vysoké spolehlivosti, byla něčím nudným, extrémní turbo-hybridní šestiválce ef-jedniček jsou ale docela jiná liga.
3D tisk je jednou z rychle se rozvíjejících průmyslových metod, která se stále více uplatňuje i v automobilové branži. Není to až tak překvapivé, neboť s pomocí 3D tisku lze vytvářet velmi komplikované tvary rozličných komponentů, které by jinak vznikaly pomaleji a dráže ruční výrobou. 3D tiskem lze navíc jednotlivé díly lze vytvářet opakovaně při zachování identických standardů.
S ohledem na to asi nepřekvapí, že 3D tisk je používán i ve světě Formule 1. Co ovšem již překvapit může, to je skutečnost, že s jeho pomocí vznikají bloky motorů. Tedy největší díl, ze kterého je pohonná jednotka složena a na který jsou tak kladené největší nároky. Vše má ale jeden háček - z 3D tiskáren nevylézají samotné bloky, nýbrž formy určené pro jejich výhodu. To je ve výsledku ještě větší výhoda, než kdyby docházelo rovnou na tisk turbo-hybridních agregátů.
Jak vše probíhá? Na počátku je blok motoru vymodelován v CAD programu, přičemž pustit se můžete do sebekomplikovanějších tvarů bez jakéhokoliv omezení, čistě na základě konkrétních potřeb. Tato data si převezme 3D tiskárna, jež z písku, lepidla a tužidel vytvoří formu. Do té je - spodem, aby bylo zabráněno nevhodnému chladnutí při kontaktu se vzduchem - vstříknut rozžhavený kov, který je po vychladnutí porovnán s návrhem.
Tímto způsobem je celý proces značně urychlen, neboť odpadá zejména výroba modelů pro formy, která následně může vést k nepřesnostem. 3D tiskem vznikají velmi přesné formy, které lze v případě potřeby velmi jednoduše upravit. Pro start výroby finálního dílu tak nemusí od dodání CAD dat uběhnout ani čtyřiadvacet hodin.
Právě kvůli této flexibilitě si 3D tisk forem oblíbily stáje F1, které by v podstatě mohly pro každý závod přijít se specifickou jednotkou odpovídající danému okruhu. Něco takového jim ovšem pravidla neumožňují, byť třeba Ferrari v předloňské sezóně této technologie využilo beze zbytku ve chvíli, kdy začalo panovat podezření, že dochází k vyššímu průtoku paliva, než je dovoleno.

Stáje F1 jako Mercedes užívají 3D tisku, díky němuž mohou vytvářet nadmíru komplikované formy pro blok motoru. A ty mohou v případě problémů rychle přetvořit na jiné. Foto: Mercedes AMG Petronas F1 Team
Zdroj: Donut Media@YouTube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
