Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly
8.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Karbonová vlákna se do běžných aut nedostávají, protože jsou příliš drahá. Kombinace organických vláken s karbonem je levnější, ale stále lehká a pevná.
Pokud hovoříme o snižování hmotnosti nových automobilů ze světa běžných smrtelníků, většinou se to pojí do různé míry s vysokopevnostní ocelí a hliníkem a jeho slitinami. Karbonové prvky jsou u běžnějších aut zcela výjimečné, a to z jednoho prostého důvodu - karbon a karbonem vyztužené plasty jsou stále příliš drahé na to, aby se dostaly do masové produkce. A o Carbotaniu, tedy karbonu, do kterého jsou v podstatě vpleteny titanové dráty, ze kterého Pagani postavilo Huayru, ani nemluvě.
Němečtí vědci z institutů Fraunhoferova a Wilhelm-Klauditzova, které se mimo jiné zabývají výzkumy dřeva, vyvinuli organická vlákna, které dají materiál vlastnostmi podobný laminátu. Konkrétně se jedná o bavlnu, technické konopí, len a dřevo, ze kterých jsou nová vlákna vytvořena. Nejsou tak pevné ani trvanlivé jako karbon, ale jsou výrazně levnější. A navíc je jejich spalování po skončení životnosti ekologické, protože údajně nezůstává téměř žádné znečištění.
Je také možná jejich kombinace s karbonovými vlákny. Výsledek sice stále nedosahuje vlastností čistého karbonu, ale je mu údajně dost blízko ve všem kromě ceny - ta je stále citelně nižší. Materiál není tak pevný, takže bavlno-karbonové monokoky příští generace hypersportů zatím čekat asi nemůžeme; výzkumníci však tyto materiály využívají tam, kde nároky na pevnost nejsou tak velké. „Díly jsou levné, trvanlivé, dobře izolují zvuk a jsou mnohem ekologičtější než čistý karbon,” píše se v tiskové zprávě.
Oficiální prezentace výsledků těchto německých výzkumů můžeme očekávat na profesionálním veletrhu nature.tec, který proběhne v rámci Zeleného týdne v Berlíně mezi 16. a 25. lednem. Návštěvníci by měli vidět nejen materiály jako takové, ale také konkrétní autodíly z nich vyrobené. Které to budou, nevíme, ale napadá nás třeba obložení palubní desky nebo některé málo namáhané vnější panely karoserie. Jak již zaznělo, strukturální prvky auta to nebudou.
Pokud vás při kombinaci takovýchto materiálů a Německa napadá Trabant, nejste sami. První použití nových materiálů však nejspíš nebude na levném a jednoduchém autě, kterým někdejší východoněmecká raketa byla. A také výsledky nejspíš nebudou terčem posměchu.

Německý „bavlnokarbon” je čistému karbonu vzhledově dost podobný, ale je levnější
Zdroj: Fraunhofer-Institut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 2 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejčtenější články
Designový šéf Ferrari osvětlil pozadí rozchodu s Pininfarinou, teď by možná chtěl vrátit čas
26.5.2025Německý automobilový průmysl se hroutí, přiznávají po vývoji z posledních let sami Němci. Špatné zprávy přicházejí pomalu den co den
27.5.2025Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk
27.5.2025Srovnejte si nový Nissan Micra s Renaultem, ze kterého vychází. Japonci to s ním zmastili hned dvakrát
27.5.2025Levná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
27.5.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 11:10 - delphin
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales