Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Pohled na samovyvažovací elektrické kolo mate smysly, může být spásou i prokletím
29.6.2021 | Petr Prokopec
Vsadíme se, že váš mozek bude mít problém zpracovat, co zrovna vidí, neboť kolo běžně není schopno udržovat rovnováhu při pomalé jízdě. Vynález čínského technika ale dělá divy.
Kde by bylo lidstvo, pokud by již od počátku mělo k dispozici dnešní vymoženosti? Možná dál, ale možná také v místech, kam slunce nesvítí. Možná bychom byli schopni začít fungovat i z vyšších met, přirozený vývoj ale má svou hodnotu, ostatně ne nadarmo se třeba v armádě říká, že nemůže být generálem, kdo se ještě nestal poručíkem. A ve výsledku to neplatí jen pro ozbrojené složky, ale i v práci. Pokud chcete vést firmu, bez předchozích zkušeností v nižších pozicích nebudete tak zdatní jako ti, kteří si prošli celou hierarchií.
Proto stejně jako s obdivem hledíme i se skepsí na nové elektrokolo od čínského technika Zhia Jui Juna. Ten po čtyřech měsících práce sestrojil samovyvažovací bicykl, který také sám jezdí. Podstatou novinky je ocelové kolo namontované pod sedadlem, které dokáže během mžiku změnit směr otáčení. Právě tím zamezuje pádu kola do strany, s čímž systému napomáhají rovněž dva elektromotory. Mimo to nechybí senzory sledující akceleraci a gyroskop, jež se mají vypořádat i s prakticky nepostřehnutelnými pohyby. Kolo se navíc zvládá vystředit i ve chvílích, kdy na něm nikdo nesedí a překážky hlídá kamera a LiDAR.
Vyjma těchto prvků se kolo zvané Xuan chlubí rovněž lithium-iontovými bateriemi, jež mají vydržet na zhruba tři hodiny jízdy. Za řídítky tedy nemusíte ani hledat rovnováhu, ani snášet námahu, neboť moderní technologie udělají vše za vás. To je dobrá zpráva třeba pro starší lidi, kteří by rádi absolvovali projížďku na zdravém vzduchu, ovšem už nemají dostatek sil na celé její zvládnutí a problémy jim dělá rovněž balanc.
Zatímco k takovému využití nelze říci ani slovo kritiky, poněkud nás děsí možnost, že by samovyvažovací elektrická kola dostaly do rukou děti. V té chvíli bychom je totiž ochudili právě o ono hledání rovnováhy, stejně jako o samotný pohyb. Takoví lidé by ovšem nejspíše již klasické kolo nikdy nezvládli, načež by do budoucna museli zapomenout i na motocykl.
Suma sumárum zde tak máme jistý ekvivalent zápalek, které jsou jako dobrým sluhou, tak zlým pánem. Na zdravý úsudek publika ovšem v tomto případě nelze až tak sázet, neboť lidstvo si ve vynálezech, které redukují jeho námahu, poslední dobou libuje stále více. Ač tedy Zhi Jui Jun v době svého volna, kdy na kole pracoval, nemyslel na jeho degradaci, právě ta může s rozšířením e-kola s vystřeďováním přijít.
Čínský technik hodlá na projektu dále pracovat, neboť dle svých slov vidí ještě řadu oblastí, kde by mohlo dojít ke zlepšení. Kromě toho chystá také první testy s posádkou, dosud totiž došlo jen na autonomní jízdu nezatíženého kola. Poté se nicméně dá počítat s jistou formou sériové výroby, neboť koneckonců nejde o první, ani poslední počin z tohoto ranku. Právě naopak se tímto směrem zaměřuje stále více lidí.


Automaticky řiditelné a samovyvažovací elektrické kolo v akci mate smysly, však se podívejte na video níže. Může ale skončit jako sirky, tedy být jak dobrým sluhou, tak i zlým pánem. Foto: Zhi Jui Jun, publikováno se souhlasem
Zdroj: Zhi Jui Jun@YouTube
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 7 minutamiŠéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 4 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva