Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Pohon 4x4 pro každého: Francouzi mají levné řešení i pro malé vozy
13.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poclain Hydraulics vyvinul levnější pohon 4x4 bez hřídelí. Zadní kola pohání hydraulickými motory.
Možnost pohonu všech kol je v drtivé většině případů vyhrazena větším autům, minivozy s náhonem na všechna čtyři kola v současnosti ve výrobě byste spočítali na prstech jedné ruky. Je to do značné míry dáno tím, že čtyřkolky jsou těžké, drahé a také v nich dochází k větším mechanickým ztrátám výkonu, než pokud jsou hnaná jen přední či zadní kola.
Mají ale také spoustu výhod, jak vědí zejména řidiči vozů Subaru nebo Audi, nepočítáme-li všemožná SUV, a to nejen v zimě. Francouzská společnost Poclain Hydraulics přichází s hydraulickým systémem pohonu všech kol, který kardanovou hřídel a diferenciály nahrazuje trubkami a olejem. Podle slov firmy je to první takový systém na světě, Mercedes ale ve své době nabízel podobný systém pro tahače.
Výhody takovéhoto systému jsou jasné - sílu nevedete hřídeli, ale mnohem tenčími trubkami a hadicemi, takže nepotřebujete větší středový tunel. To znamená jednak snazší výrobu, ale také nižší váhu celé čtyřkolky. Také je velmi snadné systém zcela odpojit a tím šetřit palivo, pokud není v činnosti. A samozřejmě je to také levnější, také proto, že není potřeba žádné softwarové kalibrace, která je nákladná. Takže můžete nabídnout čtyřkolku i pro malá auta a jejich cena se nezvedne o tolik.
Hned nás napadají vhodní kandidáti na zabudování. Ony přizvednuté mikrovozy, které jsou oblíbené třeba v Brazílii, protože tamní silnice jsou na tom ještě mnohem hůř než u nás, totiž jsou téměř bez výjimky jen předokolkami. Částečně to stačí, větší světlá výška udělá překvapivě hodně, i pokud máte pohon jen jedné nápravy, ale pokud je cesta rozblácená - asfalt v takových zemích vůbec není samozřejmostí - pohon všech kol se bude hodit. Vynález Poclain Hydraulics se ale dokáže uplatnit i jinde, v době všeobecné obliby pohonu všech kol by mohl být prodejný třeba i u Škody Fabia nebo ještě menších vozů evropské provenience.
Prototyp hydraulické čtyřkolky se ukázal na Michelin Challenge Bibendum v čínském Čcheng-tu, je postaven pro minivůz, resp. auto s motorem umístěným vpředu napříč, měla by však být možnost takto pohánět i užitková auta. Zadní kola jsou poháněna hydraulickými motory. Detaily Francouzi nezveřejnili, ale očekávejme funkci podobnou hydrodynamickým měničům točivého momentu v automatických převodovkách, tedy využívající odporu kapaliny pro přenos síly.
Systém je do jisté míry variabilní co do způsobu pohonu. Motory mohou být dva, u každého kola jeden, anebo jeden centrální, posílající přes klasické poloosy sílu na kola. Také je možno určit poměr výkonu posílaného na nápravy a systém se může spínat automaticky při prokluzu nebo tlačítkem na palubní desce. Společnost Poclain však zdůraznila, že tato čtyřkolka je určena pro osobní auta a pouze pro nízké rychlosti; zadní kola by se odpojila při překročení 50 km/h.
V plánu je také nabídnout tuto hydraulickou čtyřkolku jako dodatečnou úpravu pro některá auta. Poclain už tuto úpravu údajně nabízí pro Peugeot Boxer na francouzském trhu. V současné době Poclain jedná s některými automobilkami o nabídnutí této varianty pohonu všech kol, nebylo však upřesněno, které to jsou. Systém by se ale mohl dostat do prodeje v roce 2017. Do té doby se jistě objeví další detaily.






Takto se prototyp hydraulické čtyřkolky z Francie ukázal v Číně. Mechanické přidané komponenty mají modrý lak
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nejnovější články
První test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před 25 minutamiBílá vrána za miliardu: Jediná takto továrně lakovaná ikona Ferrari je na prodej, ani 999 milionů na ni vážně stačit nebude
před hodinouRozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
před 3 hodinamiVW bere svým autům poslední zbytky identity, tato novinka by mohla být skoro čímkoli v nabídce kohokoli
před 4 hodinamiElektrické fiasko dostalo po 17 měsících zásadně levnější spalovací šestiválec, aby ukončil jeho trápení. A V8 přijde též, přátelé
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva