Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav

Nejméně bezpečná silnice I. třídy je v Pardubickém kraji. Ten patří obecně k nejhorším. Sleduje se i kvalita povrchu, která u nás není nejlepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav

13.11.2014 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejméně bezpečná silnice I. třídy je v Pardubickém kraji. Ten patří obecně k nejhorším. Sleduje se i kvalita povrchu, která u nás není nejlepší.

Každoroční hodnocení nebezpečnosti silnic v rámci programu EuroRAP (European Road Assessment Programme) ukázalo, že v České republice jsou na tom nejhůře silnice na východě Pardubického kraje. Je tam i statisticky vůbec nejnebezpečnější cesta u nás, konkrétně silnice I. třídy č. 43 mezi Svitavami a Štíty.

Největší výskyt nebezpečných míst je v krajích Pardubickém, Moravskoslezském, Zlínském a Libereckém, ani sever Středočeského kraje nedopadl příliš dobře - například silnice I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou si s I/43 podle starších zpráv nezadá. Nejlépe jsou na tom naopak kraje Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský a Vysočina. Naopak dálnice - a směrově rozdělené silnice obecně - na tom jsou s bezpečností až čtyřikrát lépe, než silnice se směry oddělenými jen čarami.

Zmíněné silnice východního Pardubického kraje „dlouhodobě patří k nejrizikovějším”, říká Karel Kocián ze společnosti AF-Cityplan, která vypracovává mapy nebezpečných cest. A situace se dlouhodobě nemění. „To lze brát jako důkaz toho, že v rámci problematiky bezpečnosti silničního provozu nejsou na nejrizikovějších úsecích realizovány žádné hmatatelné změny,” pokračuje společnost AF-Cityplan.

„Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map. (...) Sleduje se na padesát parametrů, mimo jiné povrch silnice, stromy u silnice, překážky a rozhledové poměry,” vysvětluje Karel Kocián. Dalším krokem je konkrétnější analýza komunikací a pak teoreticky i náprava, jenže pro nedostatek peněz jdou tyto fáze u nás pomalu, pokud vůbec.

V rizikových mapách se pracuje s úseky o průměrné délce okolo 20 km a s relativní nehodovostí, ve které jsou započítány pouze nehody s vážným zraněním či úmrtím. Úsek, který projede za den 10 tisíc aut a stane se tam 10 nehod, je desetkrát nebezpečnější, než úsek, kde se stane také 20 nehod, ale projede tam za den 100 tisíc automobilů. Mapa ukazuje pravděpodobnost, že se na dané silnici stane nehoda. Celkově na nich je přes 6 500 km dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Výsledek zahrnuje data za poslední tři roky, aby se eliminoval vliv nahodilých extrémů.

Že jsou dálnice bezpečnější, se dalo čekat, ale co do rozhledu je na tom třeba silnice I/11 v Moravskoslezském kraji, označená na mapě červenou a černou barvou, na většině míst docela dobře. Celou mapu si v PDF můžete stáhnout zde. A v komentářích pod článkem se můžete podělit o vlastní zkušenosti.


Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 1 - eurorap nebezpecne silnice 01Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 2 - eurorap nebezpecne silnice 02Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 3 - eurorap nebezpecne silnice 03Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 4 - eurorap nebezpecne silnice 04Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 5 - eurorap nebezpecne silnice 05Nejnebezpečnější silnice v ČR: nejspíše zemřete u Svitav - 6 - eurorap nebezpecne silnice 06
Zelená barva ukazuje nejbezpečnější úseky, černá nejméně bezpečné. Šedá místa nebylo možné hodnotit

Zdroj: iDnes

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše