Pomohou řidičům při parkování i při jízdě auta s „průhlednou“ karoserií?

(+ videa) Automatické parkování asi není posledním výkřikem módy elektronické asistence. Dalším krokem může být „zprůhlednění” auta zevnitř.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Pomohou řidičům při parkování i při jízdě auta s „průhlednou“ karoserií?

16.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Pomohou řidičům při parkování i při jízdě auta s „průhlednou“ karoserií?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Automatické parkování asi není posledním výkřikem módy elektronické asistence. Dalším krokem může být „zprůhlednění” auta zevnitř.

Umíme parkovat levou zadní, opatrně, pomocí senzorů a kamer anebo třeba přenecháním odstavení vozu plně na automatice. I při těch nejdokonalejších systémech však máme tendenci otáčet se v sedačce a kontrolovat, jestli elektronika vydává poplašný signál kvůli vysoké trávě, nebo registruje skutečné překážky, chodce, cyklisty...

Právě na základě této tendence se japonští vědci z univerzity Keio v Tokiu rozhodli vyvinout prototyp automobilu s „průhlednými“ zadními sedačkami, respektive „transparentní“ celou zadní částí, přičemž podobné řešení by bylo možné aplikovat na jakoukoli část vozu. Mohlo by se tak dost dobře stát, že jednoho dne interiér auta ani pořádně neuvidíme, kolem sebe budeme spatřovat jen dění v těsné blízkosti vozu.

Nová technologie byla nainstalována do Toyoty Prius a prezentována na letošní výstavě Digital Content Expo. Jak možná není z obrázku patrné, ona průhlednost automobilu není samozřejmě skutečná. Jen málokomu by se asi líbilo, kdyby bylo zvnějšku vidět obsah kufru případně koho nebo co má na zadních sedadlech (natož pak co tam dělá...). Japonská technika byla postavena tak, aby pouze vytvářela tuto iluzi, a využívá přitom elektronické maskování teoreticky i prakticky zvládnuté před deseti lety.

Trik spočívá v použití zvláštní látky obsahující tisíce reflexních korálků, které tvoří něco jako ohebnou platformu pro přenos obrazu z parkovacích kamer snímajících prostor za automobilem. Při pohledu dozadu z místa řidiče je nutné dívat se přes zvláštní monitor s filtrem (alternativou jsou pak speciální brýle) namontovaným na hlavové opěrce a pak se zdá, že máme schopnost vidět skrze zadní část auta.

„Řidič má pocit, jakoby řídil auto ze skla,“ říká jeden vývojářů Masahiko Inami. „Sir Arthur C. Clark jednou řekl: ,Jakákoli pokročilá technologie je k nerozeznání od magieʻ. Chci vyvíjet technologie připomínající magii, které budou moci lidé v budoucnu snadno využívat,“ dodává Inami.

Kdy přesně by se mohla nová technika objevit na trhu, není ještě známé, podle Japonců však ceny komponentů potřebných k sestavení funkčních systémů na „neviditelnost“ neustále padají a předpokládají proto, že by mohly být dosažitelné s nástupem automaticky řízených vozů. A i když vám to možná přijde jako úplná hloupost, tak pomýlený nápad to není - však zvlášť z některých „moderních” aut je vidět ven skrze jejich komplikované karoserie tak bídně, že „zprůhlednění” některých jejich částí by leccos řešilo.


Pomohou řidičům při parkování i při jízdě auta s „průhlednou“ karoserií? - 1 - Parkovani pruhledne auto
K aktivaci zdánlivé neviditelnosti je nutné dívat se skrze speciální filtr

Zdroj: Wired

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.