Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči

Vidlicový čtyřválec se jen tak nevidí. Tenhle navíc vyhrál Le Mans ve voze značky Porsche. Pro rok 2016 bude slabší, i tak fascinuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči

19.2.2016 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vidlicový čtyřválec se jen tak nevidí. Tenhle navíc vyhrál Le Mans ve voze značky Porsche. Pro rok 2016 bude slabší, i tak fascinuje.

Vítězem loňské čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans se po několikaleté dominanci Audi stala značka Porsche se svou hybridní plackou, označenou 919. To není žádná novinka, tenhle závod se jel vloni v červnu a už tehdy jsme si o vítězném voze mohli přečíst, kolik spálil paliva a kolik dostal nových pneumatik. A při té příležitosti se také podívat na jedno z jeho ostrýcg kol.

Tenhle vůz se představil dokonce mnohem dříve, na autosalonu v Ženevě v roce 2014. Už tam jsme se dozvěděli, že má vidlicový čtyřválec o objemu dva litry, v automobilu velmi neobvyklý motor. Porsche jej ale od té doby nikdy oficiálně a detailně neukázalo na skutečných fotografiích, až do nynějška. Teď si jej můžeme prohlédnout na nových fotkách na kterých vypadá trochu jako šperk.

A šperk to vlastně trochu je. Řady válců svírají úhel 90°, takže to je něco jako půlka V8. A Porsche s ním vyhrálo Le Mans absolutně, což je proti kalibrům typu čtyřlitrové dieselové V6 Audi a 3,7litrové V8 Toyoty vážně velký úspěch. Víme ale, že v roce 2015 měl tento motor s přeplňováním výkon přes 500 koní; přesné číslo není známé. A celý hybridní systém nabídl asi 900 koní.

Motor využívá systém vyrábějící elektřinu z tepla výfuků a vůz má systém KERS, který dobíjí lithium-ionové baterie v kabině auta. Elektromotor je na přední nápravě, takže každé kolo může pilot z vozu udělat na chvíli čtyřkolku; může se to hodit zejména v zatáčkách. Spalovací motor pohání zadní kola.

Víme také, že s přísnějším limitem na množství spáleného paliva v letošním šampionátu WEC byl tento vidlicový čtyřválec trochu přiškrcen, takže má dávat méně než 500 koní. Celkový výkon systému je ale pořád okolo 900 koní. A auto váží 870 kilogramů, takže se díváme na stroj s poměrem výkonu ku hmotnosti přes tisíc koní na tunu.

Prvním závodem, kde se tento motor v nové specifikaci ukáže, bude šestihodinovka na okruhu Silverstone 17. dubna. Le Mans se letos jede 18. června a v září se šampionát WEC podívá do Střední Ameriky, do Mexico City. Obrázky jsou níže, tenhle motor je vážně radost si prohlédnout.


Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 1 - porsche 919 20 v4 motor 01Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 2 - porsche 919 20 v4 motor 02Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 3 - porsche 919 20 v4 motor 03Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 4 - porsche 919 20 v4 motor 04
Vidlicový čtyřválec s objemem 2 litry a výkonem okolo 500 koní se jen tak nevidí

Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 5 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 01Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 6 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 02Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 7 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 03Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 8 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 04Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 9 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 05Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 10 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 06Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 11 - Porsche 919 20 V4 motor dalsi 07
Pohled na celé hybridní ústrojí vozu

Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 12 - porsche 919 20 v4 motor 05Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 13 - porsche 919 20 v4 motor 06Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 14 - porsche 919 20 v4 motor 07Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 15 - porsche 919 20 v4 motor 08Porsche poprvé ukázalo svůj motor 2,0 V4 s výkonem 500 koní, je to pastva pro oči - 16 - porsche 919 20 v4 motor 09
Porsche s ním vloni vyhrálo 24h Le Mans

Marek Bednář

Diskuze 17 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.