Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Při honu na CO2 mnohým uniká, že auta víc přispívají změnám klimatu úplně jinak
15.1.2020 | Petr Prokopec
Na oxid uhličitý je poukazováno prstem jako na největší zlo, auta - a nejen auta - ale vypouštějí plyny, které klima mění mnohem dramatičtěji. A CO2 paradoxně může být jejich vhodnou náhradou.
V současné době neuplyne pomalu ani den, aby nezaznělo, kterak jsou auta se spalovacími motory hrozbou pro životní prostředí. Tento názor nehodláme nikomu vymlouvat, už princip fungování jejich pohonných jednotek má svá negativa. Nicméně jako v mnoha dalších ohledech je třeba rozlišovat menší a větší zlo - CO2 není zase takové zlo na rozdíl od prvku, který byl zaveden kvůli předpokládanému prospěchu planety.
Nebudeme dlouze chodit okolo horké kaše, jde o náplně do klimatizací. Kdysi dávno se pro tyto účely užíval oxid uhličitý, zapotřebí ale bylo vysokých tlaků, na které tehdejší průmysl nebyl připravený. Ideálem pak nebyla ani čpavková náhrada, neboť šlo o toxický plyn. Proto každý oněměl nadšením, když se objevil Freon 12. Jednalo se o náplň, která byla relativně bezpečná, přitom měla všechny potřebné parametry.
Problém se však dostavil za několik málo let. Vědci zjistili, že když se Freon 12 dostane do vyšší atmosféry, UV záření jej rozbije na chlorové radikály, které požírají ozonovou vrstvu. Došlo tak k nevídanému spojení celého světa, kdy byl na základě Montrealského protokolu Freon 12 zakázán. Klimatizace se tak dočkaly nových plynů s kódovým označením R134a a R410a, které byly původně shledány zcela nezávadnými. Znovu ale došlo na pravý opak, první zmíněná náplň znamená 1 430krát větší zátěž než CO2.
Je navíc nutné si uvědomit, že vozy produkují CO2 pouze ve chvíli, kdy se pohybují. Jakmile je odstavíte, nic neemitují. Právě v tu chvíli se však začínají o slovo hlásit náplně klimatizací, neboť v jejich případě dochází na poškození životního prostředí v momentě, kdy unikají z nádrží, dojde na havárii a tedy poškození nádrže či na její samovolné otevření nezodpovědným mechanikem. A i když podobné uvolnění do atmosféry je pochopitelně méně časté než vypouštění CO2 z výfuků, enormní potenciál znečištění ovzduší rozdíly maže.
Organizace Project Drawdown právě proto považuje náplně do klimatizací za největší zlo současnosti. Už jen proto, že nejsou pouze součástí automobilů, ale najdeme je také v obchodech, domech kancelářích či ledničkách. Vždy přitom samozřejmě platí, že samotný chod daných zařízení je do jisté míry neškodným, problémem ovšem je, když se plyn dostane z nádržky. A k tomu zjevně dochází, neboť dle organizace by zamezení tomu nešvaru mělo větší dopad než elektrifikace všech aut.
Zde přichází ke slovu asi největší paradox. Jedním z nejlepších způsobů, jak snížit naši uhlíkovou stopu, je začít ve větší míře používat CO2. Jak jsme totiž již zmínili, ten kdysi sloužil jako náplň do klimatizací a jak se zdá, výrobci se k němu vracejí. Mercedes právě tímto chladivem osazuje od roku 2017 třídy E a S. Volkswagen pak oznámil, že hodlá CO2 zaměstnat v klimatizacích svých budoucích modelů. Jde přitom pouze o první vlaštovky.
Dá se nicméně předpokládat, že zakrátko se k CO2 vrátí všechny automobilky, a co je nejpodstatnější, oxid uhličitý napomůže i k vyšší čistotě elektromobilům. V jejich případě totiž najdeme daleko více pozitiv než u aut se spalovacím ústrojím. Zejména proto, že jejich baterie vyžadují často nemalé chlazení. K tomu je používána jako dodatečný zdroj i klimatizace. Jelikož však ta musí pracovat více než u benzinových či dieselových vozů, logicky tím omezuje dojezd.
Mimo to je nutné dodat, že lithium-iontové baterie mají značný problém ve velkých mrazech. Z toho důvodu jsou u elektromobilů často používány také olověno-kyselinové baterie, které fungují i při teplotách -40 stupňů Celsia a vůz udrží v chodu. Pokud by ovšem došlo k užití CO2 jako náplně klimatizace, mohl by celý chladicí okruh posloužit zároveň i jako tepelná pumpa, zjednodušil konstrukci a zamezil oné ztrátě dojezdu, neboť by skrze chladiče upravoval teplotu v okolí baterií.
Suma sumárum by tedy CO2 posloužil k navýšení efektivity elektroaut. To by logicky vedlo ke snížení spotřeby elektřiny a tedy k redukci skleníkových plynů, jež jsou s její výrobou spojeny. Kromě toho by ovšem došlo k výrazné redukci plynů, které jsou s náplněmi do klimatizací spojené nyní, a jejich škodlivý potenciál je mnohonásobně vyšší. Pokud by se CO2 do ovzduší z klimatizací jakkoliv dostal, stále by se jednalo o daleko menší zlo, než jaké je podporováno nyní. Možná je na čase přehodnotit priority.




Výrobci elektrických aut jako Tesla sice mluví o ochraně přírody, nicméně ve svých klimatizacích stále používají chladivo, které má větší škodlivý potenciál než CO2, vůči kterému tak vehementně vystupují. Použití CO2 by naopak jejich auta mohlo učinit ohleduplnějšími
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva