Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč se volant auta za jízdy vždy samovolně vrací do středové polohy?
3.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud alespoň občas řídíte auto, nemohli jste si nevšimnout, že samo nedokáže jet jinam než rovně. Proč tomu tak je? Nemůže za to žádný zvláštní systém, jen fyzika.
Je oblíbeným číslem některých nepříliš odpovědných řidičů děsit posádku tím, že za jízdy po rovné silnici škubnou volantem na jednu stranu a pak jej pustí, jako by nad autem ztratili kontrolu. Lidi bez zkušeností s řízením to pochopitelně zprvu vystraší, i oni ale po chvíli pochopí, že něco takového - správně provedené, za správných podmínek - s autem nic zvláštního neudělá. Vůz se sám okamžitě srovná do přímého směru, jak jsme mohli vidět třeba nedávno v dobovém propagačním filmu na Tatru 603.
Ani pokud jste něco takového nezažili, těžko jste při běžném řízení vozu mohli nepostřehnout, že volant klade odpor při zatáčení jen směrem od středové polohy na jednu nebo druhou stranu. Do středové polohy - a přesně do ní - se přirozeně vrací a není tedy třeba vyvíjet žádnou aktivitu, aby vůz pokračoval v jízdě přímým směrem. Bez cizích zásahů (a tím myslíme i ty elektronické) dokáže jet pouze tímto způsobem.
Proč tomu tak je? Někteří si myslí, že dosažení takového stavu vyžaduje nějaké specifické zařízení, pravdou to ale není. Popsaný jev probíhá zcela přirozeně a na dalších řádcích si popíšeme, jak.
Aby se přední kola otáčela, musí být připevněna k autu na jednom otočném bodu pomocí čepu. Velmi důležitá část podvozku nemíří kolmo k zemi, ale je umístěna mírně vzad pod určitým úhlem v jistém záklonu daném rejdovým čepem. Zakloněný prvek vede kolo vpřed vzhledem k zemskému povrchu.
Místo, kde se pneumatika dotýká vozovky, je stále stejné, styčná plocha vede stále kolmo dolů vstříc gravitaci. Osa otáčení kola od čepu směrem k silnici je ale ve zmíněném záklonu a míří těsně před pneu, tím pádem dostředivá síla během pohybu vozu přirozeně tlačí disk zpět do přímého směru bez nutnosti umělého natáčení anebo rovnání. Princip nejlépe vystihuje přiložené video od Learn Engineering, které nás k popsání tohoto mechanismu inspirovalo.
Rychlost vyrovnání stopy se odvíjí také od výkonu, proto si můžeme všimnout, že volant má tendenci se vytrhnout z dlaní při prudkém přidání plynu a současném zatočení. Běžná osobní auta mají úhel záklonu pevně daný, ale závodní prototypy mohou mít ve výbavě nastavitelné díly, které zvyšují schopnost zatočení v závislosti na zvolené trati. A pochopitelně, i u různých silničních aut je různým způsobem žádoucí, aby se volant vracel do středové polohy s určitou intenzitou a tomu odpovídá i jejich naladění.
Konstruktéři tedy mohou ovlivnit charakter tohoto projevu, jeho samotná existence je ale daná přirozeně a značně nám usnadňuje řízení. Však si představte, že byste v zatáčce museli točit volantem i směrem ke středu a pak složitě hledat polohu pro jízdu rovně. To by skutečně nebylo příjemné...








Samovolné vrácení volantu zpět do středové polohy vzniká dostředivou silou bez použití umělého mechanismu. Detailně celý princip popisuje zachycená grafika
Zdroj: Learn Engineering@Youtube
Bleskovky
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprakovi Most sedí a cítí šanci včera 21:52
- Vítězem Garcia, 10. Svoboda včera 21:33
- Supersporty 1 kořistí Masii, 12. Vostatek včera 21:00
- Toprak vyhrál Superpole včera 11:58
- Most Superbike: Dominantní Toprak 16.5.2025
Nejnovější články
Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
před 24 minutamiČínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
včeraModerní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
včeraTato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
včeraMožná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.17. 19:29 - Vrooom
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 14:48 - pavproch
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.15. 14:53 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB