PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

23.1.2013 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.

Namísto akumulátorů elektrické energie nádrže se stlačeným vzduchem a elektromotor nahrazený motorem pneumatickým. To je stručný popis techniky nazvané Hybrid Air a podle automobilky Peugeot-Citroën zásadním krokem vedoucím ke snížení průměrné spotřeby malých automobilů se zážehovými motory na 2 benzinu litru na 100 kilometrů v roce 2020.

Hybrid Air sestává z klasického benzínového motoru s vnitřním spalováním o výkonu kolem 80 až 110 koní, který tvoří pár s planetovou převodovkou přenášející sílu na kola přední nápravy. Z druhé strany převodovky je napojen agregát, jehož vnitřní konstrukci nám automobilka neodhalila, každopádně je poháněný stlačeným vzduchem.

Ten je získáván ze dvou tlakových nádob, z nichž jedna je uložena uprostřed, souběžně s podélnou osou vozu a paralelně s výfukovým potrubím a druhá nízkotlaková kolmo na ní mezi zadními koly, za nádrží s benzínem.

Automobil je schopen jezdit v několika režimech, podobně jako dnešní hybridy. V prvním je auto poháněné pouze spalovacím motorem, ve druhém kombinuje výkon obou a ve třetím se dokáže pohybovat výlučně silou získanou tlakem vzduchu. Poslední mód je přitom využíván výhradně ve městě a k jeho automatické aktivaci dochází v rychlostech pod 70 km/h. Podle tvrzení konstruktérů je v takovém případě v akci přibližně 60 až 80 procent času.

PSA neříká, jestli je možné natlakovaný vzduch tankovat také z externího zdroje (a mít tím pádem jakýsi pneumatický plug-in hybrid...) a popisuje jej jako systém získávající energii rekuperací při volnoběžné jízdě a při brzdění. Logika (nebo spíše snaha dostat energetické vstupy mimo to, co je měřeno v testech spotřeby) velí, že by to možné být mělo, nicméně k tomu vám více řekneme, až budou Francouzi poněkud sdílnější.

Automobilka obhajuje svou novou technikou jasnými argumenty - Hybrid Air zvyšuje hmotnost automobilu asi o 100 kilogramů, což by měla být jen polovina oproti elektrické hybridní technologii. A protože ze soustavy odpadávají drahé akumulátory a je výrazně jednodušší, takto vybavené stroje by měly být výrazně levnější a snadněji opravitelné. Klasické akumulátory jsou zkrátka z hlediska hmotnosti a ceny stále velký problém a toto je potenciální náhrada.

Cílem je rozjet sériovou výrobu v roce 2016 a vyvážet tato auta primárně do Ruska a Číny, mimo zájem automobilky však nebudou ani evropské státy. První prototypy by mohly být k vidění už na letošním ženevském autosalonu.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.


PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 1 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 01PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 2 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 02PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 3 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 03PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 4 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 04PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 5 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 05PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 6 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 06PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu - 7 - PSA Peugeot Citroën Hybrid Air 07
Rodina hybridních automobilů se rozrůstá o novou, pneumatickou větev

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše