Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční motor Koenigseggu bez vaček má blízko k realitě, takhle funguje
8.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bez fixace na jednu či více vačkových hřídelí můžete měnit spalovací cykly a nekonečně nastavovat časování i zdvih ventilů. Je to budoucnost?
Ovládání ventilů v motoru dnes obstarává vačková hřídel, a to ve všech typech rozvodů, ať už OHC, OHV nebo DOHC - všude je alespoň jedna hřídel s vačkami, kterou otáčí kliková hřídel většinou pomocí ozubeného řemene nebo řetězu. Přidávají se různá variabilní časování, leckterý motor může půlku válců odstavit, aby šetřil palivo, ale všechny systémy mají společnou jednu věc - vačkovou hřídel.
Pro ovládání jednotlivých válců to ale není ideální, protože trvá, než se ventil úplně otevře a zavře a většinou je ventil otevřen stále stejně dlouhou dobu a do stále stejné míry. Také to potřebuje servis, který sice není potřeba dělat často, ale je náročný a leckdy drahý a pokud ho zanedbáte, motor může velmi rychle odejít do věčných lovišť.
Švédská automobilka Koenigsegg, známá zejména mnohasetkoňovými sporťáky, se před lety pustila do vývoje motoru bez vačkových hřídelí. Ty mají v otvírání ventilů nahradit pneumatické motorky a každý ventil má svůj vlastní motorek se svým vlastním ovládáním. O řízení se stará elektronika, takže můžete nastavit různé mapy, ventily se můžou otvírat do různé míry, na různě dlouhou dobu.
Můžete třeba pro každé pásmo otáček motoru nastavit jiný cyklus - tady Millerův, tady Ottův, po stisknutí tlačítka Eco třeba Atkinsonův, prostě cokoliv vás napadne. Ventily se otvírají a zavírají rychleji, což znamená, že mohou být delší dobu zcela otevřené. A také se mohou otvírat jen trošku a tak zastoupit funkci škrticí klapky.
Stejně tak můžete odstavit jeden, dva, tři válce nebo otvírat u některých válců třeba jen jeden sací ventil místo obou, když nepotřebujete tolik výkonu. A v případě poruchy jednoho z motorků může motor léta fungovat a jeho výměna bude rozhodně jednodušší, než když se mění rozvodový řemen - protože to často znamená potřebu motor z auta úplně vytáhnout.
Není to nový nápad, je to takový Svatý grál práce s ventily, nikdo jej ale zatím nedokázala uvést do produkční praxe. Koenigsegg doufá v opak a na vývoji tohoto řešení pracuje jeho dceřiná společnost nazvaná FreeValve; dřív se jmenovala Cargine. Ta nyní zveřejnila animaci, která ukazuje, jak systém funguje u prototypového šestnáctiventilového čtyřválce Saabu, na kterém v současnosti pracuje. Je to skutečně zajímavé a v podstatě nekonečná variabilita tohoto systému je lákavá.
Ti, kdož se s dřívější evolucí prototypu tohoto řešení projeli, konstatovali, že systém zatím není tak dokonalý ve spolehlivosti a dlouhověkosti, jako současné vačkové hřídele. Také kultivovanost zatím není na špici, benzínový motor prý v nízkých otáčkách působí trochu dieselově, ale to nebylo v technologii, jako spíš v ovládacím softwaru, který je potřeba zdokonalit. Současná evoluce má být pochopitelně dále, prý je blízko sériové výrobě.
Podle Christiana von Koenigsegga je to jako hraní na piáno prsty, kdežto klasická vačková hřídel je jako byste se snažili na piáno hrát smetákem. Také údajně při aplikaci na současné motory je možné snížit spotřebu paliva o téměř třetinu a zvýšit výkon o polovinu. To zní velmi zajímavě jak pro petrolheady, tak pro EU a její limity emisí CO2. Na nasazení do sériové výroby si ale asi ještě chvíli počkáme...




Místo vaček ovládá ventily chytrá pneumatika - obutí vašeho auta nebo tvary svého těla zde pusťte z hlavy
FreeValve testuje prototypy např. v Saabu 9-5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 9 hodinamiFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 5 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 6 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
před 8 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 9 hodinamiČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.07. 22:01 - Brus
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.