Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu

Bugatti mohlo celkem v klidu použít pro svou novinku dřívější techniku, která v mezičase stejně nenašla sobě rovného. Vsadilo ale na úplně jinou a dala novému Tourbillonu výhody, které zdaleka nespočívají jen v nějakých technických libůstkách.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu

před 11 hodinami | Petr Prokopec

Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu

/

Foto: Bugatti

Bugatti mohlo celkem v klidu použít pro svou novinku dřívější techniku, která v mezičase stejně nenašla sobě rovného. Vsadilo ale na úplně jinou a dala novému Tourbillonu výhody, které zdaleka nespočívají jen v nějakých technických libůstkách.

Od premiéry Bugatti Tourbillon zakrátko uplyne celý rok. Prakticky tatáž doba nás pak dělí od zahájení sériové výroby. A jakkoli je celá produkce čítající 250 kusů dávno vyprodaná, automobilka z Molsheimu není zavalena pouze nadšením, ale i jistu kritikou. Ta směřuje jak k designu, který je dle některých lidí málo revoluční, tak k pohonnému ústrojí, které pro změnu vnímáno jako revoluční příliš a dominantní málo. Dáno je to tím, že spalovací V16 má na kontě „pouze“ 1 000 koní, tedy dokonce o jednu kobylu míň než předchozí W16, se kterým Bugatti vyrukovalo již před dvaceti lety.

Nejspíše i proto automobilka spustila dokumentární sérii „Nová éra“, která se snaží Tourbillon dostat do lepšího světla. V pořadí již osmá epizoda se pak zaměřuje právě na pohon, který se s nemalým nadšením rozhodl popsat šéf firmy Mate Rimac. Atmosférická 8,3litrová jednotka totiž spolu s osmistupňovým automatem, jehož součástí je i diferenciál s vektorováním točivého momentu, a elektromotorem váží 430 kilogramů. Není to málo, je ale stejně těžká jako předchozí osmilitrový agregát sám o sobě. Za tím přitom stojí hlavně fakt, že osazen byl čtyřmi turbodmychadly.

Rimac přitom poukazuje na to, že jejich absence zostřila odezvu plynového pedálu. A logicky také v nemalé míře vylepšila zvukový doprovod, což nikdy nebyla silná stránka předchozích modelů Chiron a Veyron. Místo přeplňování pak dorazila hybridní technika, která nepočítá pouze s jednou vzadu usazenou jednotkou, ale také dvěma předními. Díky tomu může Tourbillon počítat s pohonem všech kol, byť nacpání dvou agregátů spolu s chlazením pro baterie pod přední kapotu představovalo nemalý oříšek, který spolu s techniky museli rozlousknout i designéři.

Ve srovnání s předchozí přeplňovanou jednotkou, která počítala se šestnácti válci ve čtyřech řadách, vždy ve dvou nad sebou a proti sobě, nový agregát disponuje pouze dvěma řadami. To vedlo k jeho prodloužení, které si následně spolu s baterií ve tvaru písmene „T“ vyžádalo protažení rozvoru z 2 711 na 2 740 milimetrů, zatímco v rámci délky došlo na posun z 4 544 na 4 671 mm. Přesto všechno je však s hmotností 1 995 kg nový Tourbillon o kilo lehčí než Chiron, a to navzdory hybridní technice. Možná by tak BMW u svých hybridů mělo vyrazit na zácvik do Molsheimu.

Jak dále Bugatti zmiňuje, na odlehčování došlo ve všech možných ohledech. Automobilka tak kupříkladu využila metodu 3D tisku u některých komponentů zavěšení, které jsou tak nyní o 45 procent lehčí než předchozí lité. Hybridní technika pak byla do celého ústrojí zapracována tak, aby mohla převzít úlohu startéru i generátoru, bez nichž se tak Tourbillon mohl obejít. Baterie o kapacitě 25 kWh pak byla instalována tak, aby se stala součástí struktury vozu, místo aby byla vložena do ní. To kromě optimalizace hmotnosti přispělo k navýšení torzní tuhosti.

Veškeré toto úsilí se vyplatilo, neboť Tourbillon není pouze lehčí, ale při větších rozměrech nabízí také pohodlnější interiér a objemnější zavazadelník. Díky hybridní technice má navíc více sil na rozdávání, ústrojí totiž produkuje 1 800 koní při 9 000 otáčkách, zatímco Chiron nabízel 1 500 koní při 6 700 ot./min. Novinka tak zvládá rychleji akcelerovat na jakékoli tempo, mimo to se zvedla i její nejvyšší rychlost, a sice na 445 km/h. Stejně jako dříve je však k jejímu odemčení zapotřebí speciální klíček, bez něj Tourbillon jede „pouze“ 380 km/h.


Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 1 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 01Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 2 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 02Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 3 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 03Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 4 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 04Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 5 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 05Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 6 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 06Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 7 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 07Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu - 8 - Bugatti Tourbillon 2025 hybridni ustroji 08
Hybridní pohon nového Tourbillonu působí monstrózním dojmem, ostatně jen spalovací motor má na délku zhruba metr. Přesto všechno ale váží i s elektromotorem a převodovkou stejných 430 kilo, jaké měl na kontě předchozí W16 sám o sobě. Foto: Bugatti

Zdroj: Bugatti

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše