Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis si nechal patentovat neobvyklý prvek pro elektromobily. Chce jim dát výfuk, bez legrace
24.2.2025 | Petr Prokopec
Není poslední den v roce ani první duben, Stellantis vážně pracuje na výfuku pro elektrická auta. A jeho smyslem není tvorba falešného zvuku, pomoci má jejich jiné potíži - extrémní hořlavosti baterií.
Elektromobily jsou titulovány jako bezemisní, neboť nemají benzinový, dieselový či jakýkoli jiný spalovací motor, který by spalováním fosilního paliva produkoval emise. A tak logicky postrádají také výfuk, kterým by tyto zplodiny unikaly do ovzduší. Každý soudný člověk přesto ví, že nulové emise jsou lež, vznikají akorát jindy a jinak. Patent, který si nechal americkou USPTO (The United States Patent and Trademark Office) posvětit Stellantis, tak může na někoho působit jako přiznání reality, neboť koncern chce své elektromobily osadit reálným výfukem. Jeho smysl je ale jiný.
Nejde o další trapný falešný zvuk, nový výfukový systém Stellantisu pro elektromobily je koncipován tak, že skutečně poslouží odvodu plynů. Nejde ovšem o emise vznikající provozem - koncern věří, že tímto způsobem by mohl zlepšit schopnost auta potýkat se požárem baterie, jak zmiňují Green Car Reports. Při něm totiž dochází za vysokých teplot k uvolnění nebezpečných plynů, které následně znesnadňují zásah hasičů.
Pokud nicméně bude bateriový paket osazen oním patentovaným výfukovým systémem, je možné již dopředu uvolnit tlak v bateriích vzniklý jejich poškozením, pročež by ani nemuselo na vznícení dojít. Nebezpečné plyny by navíc procházely obdobou katalyzátorů, přičemž toto chemické čištění by mělo učinit zadost jak ekologii, tak zabránit, aby po opuštění výfuku došlo k opětovnému vzplanutí. Likvidace požáru by tak byla o poznání snadnější.
Zda bude patent přetaven v sériový komponent, jako obvykle není jisté. Stellantis každopádně používá pro své elektromobily tutéž platformu STLA, jakou mají k dispozici i spalovací vozy, zástavba výfukového systému by tedy aspoň optikou vyústění nemusela být problém. Jinou otázkou je cena, neboť další zdražování by elektromobilům na popularitě rozhodně nepřidalo.
To už se ale pouštíme na tenký led spekulací, zatím víme jen výše zmíněné. Pokud tedy příště uslyšíte v souvislosti s elektrickými auty o výfuku, vězte, že může jít také o skutečný výfuku odvádějící skutečně zplodiny. Akorát ne z motoru...



Dočkají se elektromobily Stellantisu výfuku? Možné to je, sloužit by ale měl k tomu, na co jsme zvyklí, logicky. Jeho smyslem by byl odvod nebezpečných plynů z baterií. Ilustrační foto: Dodge
Zdroj: Green Car Reports
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 5 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Ceny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před hodinouNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 3 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 4 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 5 hodinamiElektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 06.16. 14:03 - pavproch
- IT poradna 06.16. 13:13 - pavproch
- Jednostopé okénko 06.16. 10:05 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam