Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis si nechal patentovat neobvyklý prvek pro elektromobily. Chce jim dát výfuk, bez legrace
24.2.2025 | Petr Prokopec
Není poslední den v roce ani první duben, Stellantis vážně pracuje na výfuku pro elektrická auta. A jeho smyslem není tvorba falešného zvuku, pomoci má jejich jiné potíži - extrémní hořlavosti baterií.
Elektromobily jsou titulovány jako bezemisní, neboť nemají benzinový, dieselový či jakýkoli jiný spalovací motor, který by spalováním fosilního paliva produkoval emise. A tak logicky postrádají také výfuk, kterým by tyto zplodiny unikaly do ovzduší. Každý soudný člověk přesto ví, že nulové emise jsou lež, vznikají akorát jindy a jinak. Patent, který si nechal americkou USPTO (The United States Patent and Trademark Office) posvětit Stellantis, tak může na někoho působit jako přiznání reality, neboť koncern chce své elektromobily osadit reálným výfukem. Jeho smysl je ale jiný.
Nejde o další trapný falešný zvuk, nový výfukový systém Stellantisu pro elektromobily je koncipován tak, že skutečně poslouží odvodu plynů. Nejde ovšem o emise vznikající provozem - koncern věří, že tímto způsobem by mohl zlepšit schopnost auta potýkat se požárem baterie, jak zmiňují Green Car Reports. Při něm totiž dochází za vysokých teplot k uvolnění nebezpečných plynů, které následně znesnadňují zásah hasičů.
Pokud nicméně bude bateriový paket osazen oním patentovaným výfukovým systémem, je možné již dopředu uvolnit tlak v bateriích vzniklý jejich poškozením, pročež by ani nemuselo na vznícení dojít. Nebezpečné plyny by navíc procházely obdobou katalyzátorů, přičemž toto chemické čištění by mělo učinit zadost jak ekologii, tak zabránit, aby po opuštění výfuku došlo k opětovnému vzplanutí. Likvidace požáru by tak byla o poznání snadnější.
Zda bude patent přetaven v sériový komponent, jako obvykle není jisté. Stellantis každopádně používá pro své elektromobily tutéž platformu STLA, jakou mají k dispozici i spalovací vozy, zástavba výfukového systému by tedy aspoň optikou vyústění nemusela být problém. Jinou otázkou je cena, neboť další zdražování by elektromobilům na popularitě rozhodně nepřidalo.
To už se ale pouštíme na tenký led spekulací, zatím víme jen výše zmíněné. Pokud tedy příště uslyšíte v souvislosti s elektrickými auty o výfuku, vězte, že může jít také o skutečný výfuku odvádějící skutečně zplodiny. Akorát ne z motoru...



Dočkají se elektromobily Stellantisu výfuku? Možné to je, sloužit by ale měl k tomu, na co jsme zvyklí, logicky. Jeho smyslem by byl odvod nebezpečných plynů z baterií. Ilustrační foto: Dodge
Zdroj: Green Car Reports
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejčtenější články
Prodejce Fordu ztratil zábrany a řekl, proč byste systém start-stop měli vypnout před každou jízdou
5.8.2025Německé automobilky s brutálním propadem zisků čelí hororovému scénáři. Sami Němci shrnuli, co rozhodne o jejich osudu
5.8.2025Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá
5.8.2025Do dražby jdou zabavená superauta dvou podvodníků, obrali důvěřivé lidi o 1,2 miliardy Kč právě s jejich pomocí
6.8.2025Podoba nového VW T-Roc kompletně unikla ještě před oficiální premiérou, fešácký zevnějšek doplňuje hodně laciný interiér
6.8.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93