Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis si nechal patentovat neobvyklý prvek pro elektromobily. Chce jim dát výfuk, bez legrace
24.2.2025 | Petr Prokopec
Není poslední den v roce ani první duben, Stellantis vážně pracuje na výfuku pro elektrická auta. A jeho smyslem není tvorba falešného zvuku, pomoci má jejich jiné potíži - extrémní hořlavosti baterií.
Elektromobily jsou titulovány jako bezemisní, neboť nemají benzinový, dieselový či jakýkoli jiný spalovací motor, který by spalováním fosilního paliva produkoval emise. A tak logicky postrádají také výfuk, kterým by tyto zplodiny unikaly do ovzduší. Každý soudný člověk přesto ví, že nulové emise jsou lež, vznikají akorát jindy a jinak. Patent, který si nechal americkou USPTO (The United States Patent and Trademark Office) posvětit Stellantis, tak může na někoho působit jako přiznání reality, neboť koncern chce své elektromobily osadit reálným výfukem. Jeho smysl je ale jiný.
Nejde o další trapný falešný zvuk, nový výfukový systém Stellantisu pro elektromobily je koncipován tak, že skutečně poslouží odvodu plynů. Nejde ovšem o emise vznikající provozem - koncern věří, že tímto způsobem by mohl zlepšit schopnost auta potýkat se požárem baterie, jak zmiňují Green Car Reports. Při něm totiž dochází za vysokých teplot k uvolnění nebezpečných plynů, které následně znesnadňují zásah hasičů.
Pokud nicméně bude bateriový paket osazen oním patentovaným výfukovým systémem, je možné již dopředu uvolnit tlak v bateriích vzniklý jejich poškozením, pročež by ani nemuselo na vznícení dojít. Nebezpečné plyny by navíc procházely obdobou katalyzátorů, přičemž toto chemické čištění by mělo učinit zadost jak ekologii, tak zabránit, aby po opuštění výfuku došlo k opětovnému vzplanutí. Likvidace požáru by tak byla o poznání snadnější.
Zda bude patent přetaven v sériový komponent, jako obvykle není jisté. Stellantis každopádně používá pro své elektromobily tutéž platformu STLA, jakou mají k dispozici i spalovací vozy, zástavba výfukového systému by tedy aspoň optikou vyústění nemusela být problém. Jinou otázkou je cena, neboť další zdražování by elektromobilům na popularitě rozhodně nepřidalo.
To už se ale pouštíme na tenký led spekulací, zatím víme jen výše zmíněné. Pokud tedy příště uslyšíte v souvislosti s elektrickými auty o výfuku, vězte, že může jít také o skutečný výfuku odvádějící skutečně zplodiny. Akorát ne z motoru...



Dočkají se elektromobily Stellantisu výfuku? Možné to je, sloužit by ale měl k tomu, na co jsme zvyklí, logicky. Jeho smyslem by byl odvod nebezpečných plynů z baterií. Ilustrační foto: Dodge
Zdroj: Green Car Reports
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 11 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha