Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik odhalil detaily k neobvyklému novému motoru, v silničním autě je vůbec poprvé
19.2.2021 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že konstruktéři aut museli v honbě za dokonalostí dávno použít vše myslitelné, silniční auto s takovýmto motorem dodnes nevzniklo. Novinka McLarenu má řadu výhod.
Tento týden jsme se dočkali odhalení hned dvou zajímavých sportovních novinek. Tou první je Porsche 911 GT3, druhou pak McLaren Artura. A jakkoliv je nám zuffenhausenské kupé bližší, věnovat se nyní budeme tomu wokingskému. Napěchováno je unikátní totiž unikátní technikou, jejímž základem je třílitrový šestiválec. Právě na ten si posvítíme, neboť jakkoliv jeho objem a počet válců působí obyčejně, úhel, který jeho válce, je mimořádně neobvyklý. McLaren přišel s takřka plochým a přesto vidlicovým motorem, což přináší řadu výhod.
Pohonná jednotka s interním označením M630 je rozevřena v úhlu 120 stupňů, což koresponduje se 120stupňovými rozestupy ojničních čepů na klikové hřídeli. Je to skutečně nestandardní řešení známé třeba z turboéry Formule 1 v 80. letech minulého století, ze světa silničních aut nevíme o jiném voze, který by na něj vsadil historicky, natož pak nyní.
O jeho detailech promluvil Richard Jackson, šéf divize pohonných ústrojí značky. Ten říká, že agregát se snadno vytáčí k 8 500 otáčkám, což je na turbomotor působivé. Podle Jacksona ani v takovém momentě neprodukuje nadměrné vibrace či nežádoucí hluk, britský technik ale připouští, že jednotky s tak širokým rozevřením nejsou vyrovnané stejně jako třeba šestiválce, u nichž řady svírají 60stupňový úhel. Proto musel McLaren přivést do hry vyrovnávací hřídel, jaká je ostatně běžná třeba u vé-šestek s 90stupňovým úhlem. Tato oběť však byla vykompenzována jinými benefity, mezi něž patří nejen zkrácení celého agregátu o 150 milimetrů oproti dosud užívanému osmiválci. Kromě toho je jednotka také o podstatných 49 kilo lehčí.
Díky širokému rozevření válců navíc McLaren mohl usadit motor níže do vozu, načež nejvyšší bod agregátu nalezneme o 93 mm níže než u osmiválce. Oproti němu tu pak máme sice širší blok i hlavu válců, ovšem celkově je nová jednotka o neskutečných 220 mm užší. Dáno je to tím, že onen úhel poskytl dostatek prostoru pro integraci dalších komponentů, jako jsou třeba dvě symetrická turbodmychadla. S těmi pak mohlo být svázáno kratší sacího potrubí, načež dochází k menším poklesům plnícího tlaku.
Britové podle Jacksona původně koketovali s myšlenkou 180stupňového rozevření válců, tedy plochým motorem, který by ovšem nebyl boxerem, stejně jako s 90stupňovou variantou. První však byla zavržena proto, že by se středová osa hřídele dostala nad svody. V případě té druhé by pro změnu turba byla až příliš blízko víka motorového prostoru, což by teplotní regulaci. McLaren proto nakonec přistoupil ke koncepci, která byla dosud spojovaná maximálně se závodními vozy, přesto se s ní u produkčních aut zřejmě nesetkáváme naposledy.
Stále větší tlak na pokles emisí totiž vede i výrobce sportovních aut ke zmenšování motorů. A jelikož většina těchto vozů počítá s usazením motoru uprostřed, není šířka problémem - vpředu by nicméně agregáty tak široký úhel svírat nemohly, neboť by nešlo zatáčet. Důraz tak může být kladen na již zmíněné benefity, tedy zejména na snížení těžiště. Proto se říká, že se „120stupňovým” motorem mají přijít i Ferrari nebo Aston Martin (ten už jej i ukázal), do sériového silničního auta jej ale jako první dostal McLaren.
Nový McLaren Artura nedostal pouze revoluční převodovku bez klasické zpátečky, ale také šestiválcový motor s neobvyklým 120stupňovým rozevřením válců. Tato koncepce má mnohé výhody, třebaže i nevýhody existují. Foto: McLaren
Zdroje: McLaren, Car Throttle
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva