Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru
14.8.2019 | Petr Prokopec
Zdánlivě zbytečná akce má mnohem větší smysl, než se zdá. Mnozí pochybují, zda je tento motor nové Toyoty Supra vůbec hoden už kvůli možnostem úprav. Technik ale nyní říká že zvládne i 1 000 koní se sériovým blokem.
Představení nové generace Toyoty Supra rozhodně nedopadlo tak, jak si japonská automobilka asi plánovala. Ta přivedla kultovní sporťák na trh po takřka dvou dekádách čekání, a to jen díky spolupráci s BMW. Ani jedna ze stran se touto skutečností netajila, zároveň však bylo soustavně zmiňováno, že oba vozy od sebe bude odlišovat mnohem více než jen střecha, která je v jednom případě plátěná skládací a ve druhém pevná z kovu. Po premiéře v Detroitu se ale v plné nahotě ukázalo, že realita tak růžová nebude.
Odbornou i laickou veřejnost dráždí především dvě věci. Tou první je interiér, který až příliš nápadně připomíná, že nepochází z japonských skladů, ale téměř bezvýhradně z těch německých. Mohlo by se zdát, že jde o výhru, neboť v podstatě získáváte komponenty BMW za ceny Toyoty, nicméně zejména tradičním zákazníkům v autě schází jistá japonská osobitost. Stejně jako je pohřešována i manuální převodovka, neboť jedinou volbou se stal osmistupňový automat.
Druhou oblastí, do které směřují největší porce kritiky, je motorový prostor. Původně se totiž spekulovalo, že Supra dostane odlišnou pohonnou jednotku, než jakou disponuje BMW Z4. Mělo se sice jednat o hybridní ústrojí, v tomto případě ale kupodivu přítomnost elektrického agregátu nevadila tak jako třílitrový šestiválec z produkce BMW, jenž se nakonec pod kapotou objevil. Řada lidí totiž došla k názoru, že se vlastně jedná o podřadný agregát - legendární motor 2JZ předchozí generace byl značně předimenzovaný a bylo možné jej relativně snadno upravit na výkony o mnoho set koní vyšší. Něco takového o moderních jednotkách BMW známo není.
Znovu bychom mohli mluvit o skutečnosti, že mnichovskou techniku získáváte za menší peníze, než by tomu bylo ve spojení s logem BMW, to ale stoprocentně odpůrce páté generace kultovního sporťáku neutěší. Co by však mohlo jejich názor alespoň nahlodat, když už ne zvrátit, to je nové video týmu Papadakis Racing. Ten se věnuje závodům v driftování, přičemž se Suprou má velké plány - rozhodl se jí totiž vyladit na 1 000 koní.
Aby tak mohl učinit, musel nejprve rozložit sériový motor a zjistit jeho aktuální konstrukci. Šéf stáje a hlavní technik Steph Papadakis nás celým procesem provádí a díky tomu zazní i skutečnosti, které mohou být pro odpůrce tohoto agregátu prozřením. Jeho uzavřený design totiž vede k daleko větší robustnosti, stejně jako zesílené hřídele či písty. Blok motoru je tedy schopen zvládnout daleko vyšší výkon než standardních 340 koní, a to bez nutnosti výměny spodní části pohonné jednotky.
Pochvalu si zaslouží rovněž instalace olejového chladiče na pravou stranu motoru, díky čemuž není potřeba zbytečných hadic. Kvůli vylepšené efektivitě turbodmychadla pak byly svody integrovány do vnitřní části agregátu, načež je pohonná jednotka velmi dobře přístupná. Nicméně zároveň je spojena i s jistými servisními nočními můrami, kupříkladu rozvodový řemen je na zádi jednotky - opravy jsou tak mnohem náročnější.
Obtížně dosažitelný je rovněž termostat, zatímco na sání s integrovaným mezichladičem byl ve větší míře použit plast. Takové komponenty ovšem nezvládají vyšší tlaky, jež jsou s navyšováním výkonu nezbytně spojené. Je tedy více než jasné, že zrovna tento díl skončí v koši a bude nahrazen novým. Jde však jen o malou oběť v honbě za vysokými výkony, jenž vlastně nikdo u tohoto motoru nečekal. Jak se tedy zdá, nová Supra až tak špatná být nemusí a na svého předchůdce možná naváže lépe, než se dosud čekalo.




















Motor BMW pod kapotou Toyoty Supra nakonec zjevně nebude tak nemožný, jak kritika naznačovala
Zdroj: PapadakisRacing@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 8 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva