Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, proč není možné použít motor z F1 v silničním autě
15.7.2019 | Mirek Mazal
Formule 1 pohánějí ty nejlepší motory planety, a tak vyloženě lákají k nasazení do silničních sporťáků. Žádný ale skutečný motor z F1 nepoužívá a vlastně ani používat nemůže.
Očekávaný Aston Martin Valkyrie se veřejnosti ukázal o víkendu na okruhu v Silverstone, jeho úhlavní konkurent Mercedes-AMG One se zatím snaží vypořádat s předpisy Evropské unie. Oba vozy jsou velmi blízké Formuli 1, soutěžní monoposty připomíná mnohá použitá technika včetně pohonných jednotek, ani v jednom případě ale auta nepoužívají původní pohonné jednotky z F1, navzdory proklamacím naznačujícím opak.
Osazení motorové jednotky F1 do běžného automobilu zní jako snadná cesta k vysokému výkonu, ale celý proces je spojen s mnoha překážkami, jak vysvětluje technik Mike z Drive Tribe. Prvním problémem je spuštění agregátu, protože vzhledem k jeho konstrukci nelze motor formule nahodit jednoduchým otočením klíčku. Minimální tolerance způsobují, že za studena se písty ve válcích nemohou pohybovat. Před startem se musí celá jednotka celkově prohřát až na 80°C, teprve pak se prostřednictvím výkonného startéru roztočí. Jak prohřátí, tak samotné startování zajišťují externí zařízení, které by silniční vůz musel mít na palubě a to by neúměrně zvyšovalo jeho hmotnost.
Druhým problémem je chladicí systém motoru F1. Závodní vozy používají dva velké postranní chladiče bez ventilátorů, které by se do běžného automobilu stěží vešly a pokud ano, chlazení by zajistily beztak jen ve vyšších rychlostech. Vysokootáčkový pohon by bylo extrémně obtížné udržet v každodenním provozu v patřičných teplotách.
Další překážkou jsou samozřejmé finanční náklady. Vrchol automobilového inženýrství vyžaduje spoustu peněz na vývoj, což znamená, že pouliční formule s registrační značkou by stála nesnesitelnou částku a ještě více by vyžadovala podobně drahý servis. Pochopitelně, neexistuje nic jako „ceník motorů” pro F1, Mike ale hovoří o ceně jednoho motoru ve výši 6,3 milionu liber (179,5 milionu Kč) a někdejší rozbor cen dílů naznačoval podobnou částku. Sériová produkce většího množství aut by cenu snížila, ale jistě ne na méně než desítky milionů korun za motor, i silničních aut by vzniklo nanejvýš pár set.
Čtvrtým negativem je nízký točivý moment. Pohon zásluhou vysokých otáček produkuje mnoho koní, ale jen málo newtonmetrů, protože soutěžní modely mají široké písty s nízkým zdvihem. Okruhový průběh výkonu má úplně jinou charakteristiku, což souvisí i s odlišnou výdrží součástek. Životnost silničního motoru musí být podstatně delší bez nutnosti časté drahé repase namáhaných dílů.
Z těchto především technických důvodů nikdy neuvidíme nic jako „silniční auto s motorem z Formule 1”, prostě to není reálné. Automobilky budou používat větší či menší části tohoto Svatého grálu pohonných jednotek, jako takové je ale zkrátka nasadit nemohou.








Mike vysvětlil, proč není možné přenést motor Formule 1 do silničního automobilu. Nikdy se to nestalo a nikdy se to ani nestane
Zdroj: DRIVETRIBE@Youtube
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
před 11 hodinamiPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 2 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 4 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 5 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 7 hodinamiProdeje elektromobilů v Německu se dál propadají i těsně před dalším omezením dotací, králem poražených je Škoda
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva