Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit

Jistě, pravidla mají platit pro všechny jedna a tatáž, ale je skutečně nutné aplikovat za každou cenu některé novinky i na vůz, který bude vyroben v 275 kusech a snad nikdo z majitelů s ním nebude pravidelně jezdit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit

1.5.2019 | Petr Prokopec

Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit

/

Foto: Mercedes-Benz

Jistě, pravidla mají platit pro všechny jedna a tatáž, ale je skutečně nutné aplikovat za každou cenu některé novinky i na vůz, který bude vyroben v 275 kusech a snad nikdo z majitelů s ním nebude pravidelně jezdit?

Není žádným tajemstvím, že Mercedes chystá silniční formuli. Hned dva exempláře si objednal Lewis Hamilton, další Nico Rosberg či David Coulthard. Otázkou však je, kdy si je budou moci převzít. Třícípá hvězda narazila na potíže s novými pravidly Evropské unie, které si vyžádaly prodloužení vývoje o celých devět měsíců.

Problémy začínají u příliš vysoko položeného volnoběhu původně závodního motoru. „Vysoké teploty nejsou problémem, motor se do tak závratných výšin nedostává. Výzvou ovšem je, jak udržet volnoběh na stabilních 1 200 otáčkách,“ přiznal šéf divize z Affalterbachu Tobias Moers. Ten zároveň dodal, že běžná hladina pro 1,6litrovou šestiválcovou jednotku se v případě monopostu pohybuje okolo pěti tisíc a i když v silničním naladění by se automobilka snadno dostala výrazně níž, Mercedes-AMG One by beztak neprošel homologací.

Problémem jsou emise pevných částic, které nová pravidla EU od loňského září striktně limitují i u benzinových motorů. Němci tedy museli přistoupit k dalším úpravám a mimo jiné osadí motor filtrem pevných částic, který by měl emise dostat do rozumných mezí. To je pro automobilku výzvou, neboť si současně nepřeje, aby s filtrem došlo ke snížení výkonu pod 1 000 koní. Vývojáři dlouho nevěděli kudy kam, nyní je však již dle Moerse tým na dobré cestě, a první vozy tak k zákazníkům mají zamířit v druhé půli příštího roku.

Na jednu stranu lze chápat, že silniční auto musí splňovat pravidla pro homologaci takových vozů, na stranu druhou je trochu hořce směšné, když musí filtr dostat i vůz tohoto ražení. Celkově jej bude vyrobeno pouze 275 kusů, navíc nelze čekat, že by s kterýmkoli z nich majitelé najížděli byť vysoké tisíce kilometrů za rok. Na celkové emise pevných částic aut v provozu to tedy bude mít prakticky nulový vliv, zvláště když po silnicích stále jezdí naprostá většina benzinů a ještě i dost dieselů, které žádný filtr mít nemusí.

Brusel je ale nesmlouvavý a možná proto má klientela podle šéfa AMG pro zpoždění pochopení. „Víte, co mi říkají? Hlavně se ujistěte, že vůz opravdu funguje. S hybridními vozy máme z minulosti nepříjemné zkušenosti, proto si klidně dejte na čas a udělejte vše správně,“ říká dále Moers. Jak se tedy zdá, třícípá hvězda měla při svém výběru opravdu šťastnou ruku a podobné zákazníky by jí mohla závidět asi každá automobilka. Na druhé straně, při této velkorysosti bude muset být AMG One perfektní, cokoliv jiného budou lidé brát jako zklamání.


Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 1 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 01Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 2 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 02Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 3 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 03Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 4 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 04Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 5 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 05Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 6 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 06Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 7 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 07Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 8 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 08Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 9 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 09Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 10 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 10Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 11 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 11Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 12 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 12Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 13 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 13Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 14 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 14Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 15 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 15Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 16 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 16Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 17 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 17Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 18 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 18Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 19 - Mercedes-AMG Project One technika odhaleni 19
Mercedes-AMG One ukázal svou techniku už předloni...

Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 20 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 22Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 21 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 23Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 22 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 24Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 23 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 25Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 24 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 26Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 25 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 27Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 26 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 28Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 27 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 29Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 28 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 30Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 29 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 31Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 30 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 32Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 31 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 33Pravidla EU absurdně zasáhla i silniční F1 Mercedesu, technika se musí změnit - 32 - Mercedes-AMG Project One 2017 prvni sada 34
...sériové provedení ale právě kvůli jejím změnám zpozdí auto musí kvůli novým emisním pravidlům dostat mj. filtr pevných částic

Petr Prokopec