Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
20.1.2025 | Petr Prokopec
Snad nic nenaplňuje slova o prohře ve své vlastní hře líp než tato situace. Ačkoli si Tesla jako jediná vybudovala tak rozsáhlou síť tak rychlých nabíječek, konkurenční auta se v ní dnes nabíjí lépe než její vlastní.
Elon Musk je nepochybně jedním z největších marketingových géniů dějin. Byl to hlavně on, kdo z vozů Tesly dokázal udělat symbol životního stylu, který lidé chtějí bez ohledu na řadu racionálních nedostatků. Hlavně proto se prodávají jako housky na krámě, ne proto, že jsou elektrické, takové nebo makové.
Musk i dnes soustavně topí pod kotlem a prohlašuje, kterak jím řízená automobilka dosáhla neuvěřitelného pokroku tu v jedné oblasti, tu v druhé. Jenže co mu ještě poměrně nedávno věřil pomalu každý, to je dnes stále více zpochybňováno, však se stačí zamyslet nad tím, jak moc se technicky opravdu liší současné Tesly od těch, které jsme tu měli už před 10 roky. O revoluci není možné mluvit.
Dnes ale necháme být obvyklé aspekty a budeme se soustředit na baterie a jejich dobíjení. Také v nich má mít Tesla velký náskok, sám Musk ale poněkud nechtěně pomohl odhalit, že tomu tak není. Částečně výměnou na návrat amerických federálních dotací (udělal to i jinde a bez toho) připravil značku o exkluzivní přístup k sít Superchargerů jen pro její auta. Tím pochopitelně vzrostla jejich využitelnost a ziskovost, neboť třeba ve Státech Tesla stojí za zhruba polovinou všech významných dobíjecích míst v zemi. Zároveň se ale ukázalo, že pokud značka nezačne rychle inovovat, její image může značně utrpět.
Kanál Out of Spec Reviews na Youtube totiž nově přistoupil k neobvyklému srovnání - u Superchargeru zastavil jak s Teslou Model 3, tak s Hyundai Ioniq 5. V obou případech šlo o vozy modelových let 2025, což je velmi důležité - předchozí verze korejského elektromobilu totiž byly schopné dobíjet baterie u Superchargerů jen při výkonu maximálně 100 kW, a to kvůli problematičtějšímu konvertoru. Nové provedení však již má zásuvku typu NACS, což výkon zvedá na 150 kW.
Pokud elektromobilitou žijete, nejspíše si asi řeknete, co je tohle za pokrok - vždyť třeba onen Model 3 má na kontě až 250 kW. Jenže to je výkonová špička, se kterou lze počítat jen velmi nárazově na celkovou dobu dobíjení nemá podstatný vliv. Test totiž zjistili, že Model 3 potřebuje 31 minut a 53 sekund k tomu, aby zvedl kapacitu baterií z 10 na 80 procent a dočerpal 55,7 kWh elektrické energie. Ve srovnání s tím ovšem Ioniq 5 měl hotovo za 30 minut a 37 sekund, během kterých pobral dokonce 59,5 kWh.
Došlo k tomu navíc právě u Superchargeru, tedy přesně tam, kde Tesla měla být zvýhodněna. Místo toho byla poražena ve své vlastní hře a na svém vlastním písečku. Mimo jiné i proto, že ve velké míře sázela na baterie s kódovým označením 4680, které ji měly přinést reálný náskok. Jenže reálně jsou horší než předchozí typ.
Právě ona prohlášení o nadřazenosti ovšem vedla partnery značky jako třeba Panasonic, aby zastavily další vývoj baterií 2170. Tesla se ale díky tomu již zhruba čtyři roky pohybuje na místě. Asi to nic nezmění na tom, že Tesla bude v očích spousty lidí prostě „top” a nazdar. I tohle je ale džbán, jehož ucho s jednou utrhne...

Vozy Tesly by právě u Superchargerů měly kralovat. Jenže reálně jsou na tom ve srovnání s konkurencí už teď hůř. Foto: Tesla
Zdroj: Out of Spec Reviews@YouTube
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 7 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
 Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
 Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 2 hodinami
 Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 3 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 4 hodinami
 Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
 - BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
 - 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
 - Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 
    
    
    
  
      
      
      
    