Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota Intelligent Clearance Sonar a Drive-Start Control: elektronikou proti blbosti
22.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Toyota si bere na mušku dopravní nehody způsobené při parkování. Na chybné řazení i šlapání na plyn se zaměří dva nové systémy.
Pokud by mělo lidstvo jednou opravdu zahynout mrzkou smrtí, nezaplaví ho oceány, nesežehne nukleární apokalypsa ani meteorit, ale patrně pojde na svou vlastní roztržitost, hloupost a ukvapenost. Poslyšte, čím se Toyota rozhodla zabránit možným nehodám v nižších rychlostech, protože to zkrátka někteří nezvládnou sami.
Japonci vymysleli dva systémy nazvané Intelligent Clearance Sonar a Drive-Start Control, přičemž oba dohlíží na počínání řidiče buď při parkování, nebo rozjezdu a v případě nutnosti korigují jeho chyby. První z nich detekuje překážky v blízkosti vozu a zabraňuje, aby do nich řidič vrazil.
Pokud elektronika zaznamená příliš rychlý pohyb signalizující jeho chybné rozhodnutí, protože třeba omylem sešlápl špatný pedál anebo tu zeď zkrátka nevidí, auto nejdříve vydá varovný akustický signál jako klasické parkovací senzory. Neuposlechne-li, sníží se výkon motoru a následně dojde k automatické aktivaci brzd.
Drive-Start Control je v podstatě nadstavbou prvního. Vychází z předpokladu, že řidič, který při couvání omylem naboural do překážky, kterou nezachytil ani parkovací systém (přiložené video vysvětluje, o co konkrétně by se mohlo jednat), má tendenci přeřadit a ve stresu vyrazit příliš vysokou rychlostí vpřed, a přitom způsobit druhou nehodu. Elektronika je však nastavena tak, aby přehnanou reakci zmírnila a vůz přibrzdila stejným způsobem, jako při nekontrolovaném couvání.
Patrně si řeknete: „mě se to nemůže stát“, Japonci nicméně evidují kolem sedm tisíc podobných dopravních nehod ročně. Navíc máme podezření, že Toyota tak trochu myslela i na blamáž z let 2009 až 2010 s nekontrolovatelně zrychlujícími vozy, při kterých se nemuselo jednat o chybu vozu (ať už byla jakákoli), ale třeba i o obyčejnou záměnu pedálů. Konstruktéři pochopitelně neříkají, zdali systému slouží i při vyšších rychlostech, tisková správa nicméně žádné limity nezmiňuje a tak předpokládáme, že bude omezovat kolize nejen při parkování.


Parkování „na centimetry“ bude zřejmě v brzké budoucnosti v Toyotách a Lexusech zhola nemožné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva