Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
14.1.2025 | Petr Prokopec
Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.
O uplynulém víkendu se v Tokiu konal autosalon, který si nenechala ujít ani domácí Toyota. Ta jednak oznámila, že spouští výrobu vybraných komponentů pro mnohé ze svých starších modelů. Jinak ovšem svůj stánek zasvětila spíš motorsportu, přičemž středobodem byl Yaris GR v mnoha konfiguracích. Závodní prototyp má letos zamířit na startovní čáru závodu 24 hodin Nürburgringu, kde chce mimo jiné zabodovat s pomocí nové automatické převodovky. V případě dalšího speciálu pak Toyota představila aerodynamické doplňky.
My se nicméně budeme dnes soustředit hlavně na Yaris GR M Concept, tedy studii skrývající se pod maskovací fólií, u které po zvednutí přední kapoty neuvidíte prakticky nic. Automobilka se totiž rozhodla, že se s tříválcovým motorem rozloučí a místo toho nechá kola roztáčet zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl namontován za přední sedadla, máme tu tedy Yaris s motorem uprostřed. Jeho výkon pak sice nebyl upřesněn, evidentně bychom ale měli očekávat velké věci.
Agregát totiž spadá do nové rodiny 1,5litrových a dvoulitrových jednotek, které Toyota vyvíjí společně s Mazdou a Subaru. Dle technického šéfa značky Hirokiho Nakajimy „změní pravidla hry“, přičemž loni se s objemnějším agregátem podpořeným dvěma turbodmychadly mluvilo o výkonu až 400 koní. Nakajima nyní v Tokiu naznačil, že se půjde ještě dál, když v reakci na dotaz novinářů, zda je možné očekávat ještě větší stádo, odvětil otázkou: „Je to 400koňový motor?“
Něco takového by ve finále nebylo až tak extrémní, koneckonců třeba Mitsubishi Lancer Evo X FQ-440 disponovalo už před deseti lety dvoulitrem produkujícím 440 koní. Přičemž takový Mercedes-Benz dnes pod kapotou mnoha verzí AMG nabízí čtyřválec M139 disponující ještě větším stádem. Nicméně Japonci si potrpí na kvalitu, přičemž na své jednotky poskytují desetiletou záruku. Pokud tedy tutéž garanci spojí s jednotkou disponující více než 400 koňmi, vážně změní pravidla hry.
Automobilka plánuje i slabší verzi čtyřválce, u které se počítá s 300 koňmi. V případě závodních speciálů by ovšem agregát měl produkovat dvakrát takový výkon, tedy dokonce 600 koní. Je přitom takové stádo spojené i s koncepčním Yarisem GR M? Možné to je, neboť soukromý tým Rookie Racing s ním letos hodlá soutěžit v šampionátu Super Taikyu Series. Právě poznatky z ostrého nasazení tak výkonné jednotky přitom mají Toyotě pomoci v zachování její dlouhověkosti.






Nový dvoulitr Toyoty má dokázat dost výjimečné věci, na mainstreamovou automobilku spojenou hlavně s vysokou spolehlivostí rozhodně. Foto: Toyota
Kolika koňmi disponuje Yaris GR M Concept? Přesná čísla sice Japonci nezmínili, přeplňovaný dvoulitrový agregát by však u závodních aut měl produkovat 600 koní. U silničních variant se maximum zjevně dostane až za hranici čtyř set kobyl. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Motor1
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejnovější články
VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
před hodinouNejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
před 2 hodinamiUž i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
včeraNejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
včeraVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
včera
Živá témata na fóru
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Onboard videa 08.16. 22:28 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan