Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
14.1.2025 | Petr Prokopec
Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.
O uplynulém víkendu se v Tokiu konal autosalon, který si nenechala ujít ani domácí Toyota. Ta jednak oznámila, že spouští výrobu vybraných komponentů pro mnohé ze svých starších modelů. Jinak ovšem svůj stánek zasvětila spíš motorsportu, přičemž středobodem byl Yaris GR v mnoha konfiguracích. Závodní prototyp má letos zamířit na startovní čáru závodu 24 hodin Nürburgringu, kde chce mimo jiné zabodovat s pomocí nové automatické převodovky. V případě dalšího speciálu pak Toyota představila aerodynamické doplňky.
My se nicméně budeme dnes soustředit hlavně na Yaris GR M Concept, tedy studii skrývající se pod maskovací fólií, u které po zvednutí přední kapoty neuvidíte prakticky nic. Automobilka se totiž rozhodla, že se s tříválcovým motorem rozloučí a místo toho nechá kola roztáčet zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl namontován za přední sedadla, máme tu tedy Yaris s motorem uprostřed. Jeho výkon pak sice nebyl upřesněn, evidentně bychom ale měli očekávat velké věci.
Agregát totiž spadá do nové rodiny 1,5litrových a dvoulitrových jednotek, které Toyota vyvíjí společně s Mazdou a Subaru. Dle technického šéfa značky Hirokiho Nakajimy „změní pravidla hry“, přičemž loni se s objemnějším agregátem podpořeným dvěma turbodmychadly mluvilo o výkonu až 400 koní. Nakajima nyní v Tokiu naznačil, že se půjde ještě dál, když v reakci na dotaz novinářů, zda je možné očekávat ještě větší stádo, odvětil otázkou: „Je to 400koňový motor?“
Něco takového by ve finále nebylo až tak extrémní, koneckonců třeba Mitsubishi Lancer Evo X FQ-440 disponovalo už před deseti lety dvoulitrem produkujícím 440 koní. Přičemž takový Mercedes-Benz dnes pod kapotou mnoha verzí AMG nabízí čtyřválec M139 disponující ještě větším stádem. Nicméně Japonci si potrpí na kvalitu, přičemž na své jednotky poskytují desetiletou záruku. Pokud tedy tutéž garanci spojí s jednotkou disponující více než 400 koňmi, vážně změní pravidla hry.
Automobilka plánuje i slabší verzi čtyřválce, u které se počítá s 300 koňmi. V případě závodních speciálů by ovšem agregát měl produkovat dvakrát takový výkon, tedy dokonce 600 koní. Je přitom takové stádo spojené i s koncepčním Yarisem GR M? Možné to je, neboť soukromý tým Rookie Racing s ním letos hodlá soutěžit v šampionátu Super Taikyu Series. Právě poznatky z ostrého nasazení tak výkonné jednotky přitom mají Toyotě pomoci v zachování její dlouhověkosti.






Nový dvoulitr Toyoty má dokázat dost výjimečné věci, na mainstreamovou automobilku spojenou hlavně s vysokou spolehlivostí rozhodně. Foto: Toyota


Kolika koňmi disponuje Yaris GR M Concept? Přesná čísla sice Japonci nezmínili, přeplňovaný dvoulitrový agregát by však u závodních aut měl produkovat 600 koní. U silničních variant se maximum zjevně dostane až za hranici čtyř set kobyl. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Motor1
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 7 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 9 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 10 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
