Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota říká, že její nové spalovací motory změní pravidla hry, jsou prý úplně jiné než ty dosavadní
8.6.2024 | Petr Prokopec
Odhodlanost Japonců dokázat, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo a mohou být něčím, co údajně lepším řešením vezme vítr z plachet, nikoli naopak, je pozoruhodná.
Ještě před několika málo lety byla Toyota vnímána jako výrobce sice mimořádně spolehlivých, ovšem také veskrze nudných aut. Kromě toho začala být více než kdo jiný spojována s elektrickým pohonem, neboť Prius první generace, tedy první masově vyráběný hybrid světa, představila již v roce 1997. Je proto až paradoxem, že dnes na Japonce většina nadšenců nahlíží jako na spasitele spalovacího pohonu a s ním spojených aut, která vás nedostanou pouze z jednoho místa na druhé, ale ještě se při jejich řízení pobavíte.
Stojí za tím i trojice nových motorů, které Toyota vyvíjí ve spolupráci s Mazdou a Subaru. Tyto jednotky totiž nabídnou vyšší výkon než agregáty, které nahrazují. Zároveň ale budou spojené s nižší spotřebou a na ni navázanými emisemi CO2, stejně jako s kompaktnějšími rozměry. Třeba základní 1,5litrový čtyřválec bude o 10 procent menší a 10 procent nižší než 1,5litrový tříválec. To bude mít vliv na výšku kapoty, načež se nové vozy Toyoty stanou celkově efektivnějšími.
Technický šéf Hiroki Nakajima se nové jednotky nebojí nazvat „řešením, které změní pravidla hry“. Kolegům z Auto News pak dále sdělil, že budou „úplně jiné“ než motory, které automobilka dosud používala. Za vším prý stojí zkušenosti, které nabrala při vývoji vodíkových aut. Klíčové přitom bylo zapojení přepracované Corolly GR do šampionátu Super Taiyuku Series, které prosadil Akio Toyoda. Značka totiž vůz osadila ne palivovými články, nýbrž spalovacím motorem.
Rozdílem oproti standardnímu pohonu bylo spalování vodíku, které přineslo nemalou výzvu, neboť ten hoří rychleji a při vyšších teplotách než benzin. Technici značky ale nakonec tuto překážku překonali, což byl klíčový poznatek pro vývoj efektivnějších spalovacích jednotek. „Vývoj vodíkového motoru skutečně přispěl k našemu hlubšímu pochopení tepelné účinnosti agregátů. Byl spouštěčem pro tuto technologii,“ uvedl k věci Nakajima.
Jak zmíněná jedna-pětka, která dorazí v atmosférické i přeplňované verzi, tak dvoulitr v prvé řadě počítají s hybridní pomocí. Snížení zdvihu válců totiž vyústilo v ponížení točivého momentu, což bude suplováno právě elektrifikací. V dlouhodobém spektru ovšem Toyota počítá hlavně s příchodem alternativních paliv, ať už jde o ta syntetická nebo právě vodík. Obojí by dle představ Japonců mělo stačit ke splnění veškerých emisních norem.
O konkrétních specifikacích automobilka zatím mlčí, nedávno se nicméně začalo spekulovat o návratu Toyoty Celica, jenž by používala právě jeden z nových motorů. Přeplňovaný dvoulitr by pak ve své výkonné verzi měl produkovat 400 koní, tedy mnohem více, než nabízí GR86 či dokonce Supra. Zdá se tedy, že Japoncům by se daný přístup mohl vyplatit, zvláště když velká konkurence pro budoucnost stále trvá na jediné alternativě.












Nové motory Toyoty vyvíjené ve spolupráci s Mazdou a Subaru mají změnit pravidla hry, ke všem zmíněným značkám tak mohou přivábit řadu nových zákazníků. Foto: Toyota, Mazda, Subaru
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před hodinouHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle