Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.
Elektronicky řízené přibrzďování kola na vnitřní straně zatáčky zabraňující jeho prokluzu je vcelku fajn nápad, jak ušetřit za samosvorný diferenciál. Má to ale také svá nepříjemná úskalí. Pro běžné řidiče je podobná technologie používaná třeba Alfou Romeo, BMW nebo koncernem Volkswagen naprosto postačující a většinou ani nezaregistrují, že se tam dole odehrává nějaký boj o přilnavost mezi pneumatikami a asfaltem.
Při opravdu rychlé jízdě třeba na okruhu lze ale velmi snadno rozpoznat, kde má taková „elektronická uzávěrka diferenciálu“ svá slabá místa. Třeba výraznější přehřívání brzd urychlující jejich vadnutí, zvýšené opotřebování destiček i kotoučů, nekonzistentní účinek a v neposlední řadě také zvyšování celkových ztrát. Výrobci používající techniku pracující na podobném principu jsou si těchto nevýhod dobře vědomi a někteří z nich se rozhodli s tím něco dělat. Nově třeba Volkswagen.
Koncern VW dodává do svých ostřejších modelů GTI, GTD nebo těch z řady R systém XDS, který odpovídá výše uvedenému. S tím by měl být ale s nástupem Golfu sedmé generace (naplánované na letošní rok) konec. Německá automobilka vyvinula diferenciál nazvaný VAQ.
Není založen na čistě mechanickém principu jako třeba Torsen, ani hydraulickém, jako používá třeba BMW M3, ale je ovládán elektronicky. Za normálních okolností se bude chovat jako běžný otevřený diferenciál a jeho schopnosti se začnou projevovat pouze v extrému při prokluzu. Čím více budou mít jednotlivá poháněná kola tendenci prokluzovat, tím více bude řídicí jednotka využívat svorný účinek lamel integrovaných po obou stranách výstupních hřídelí.
Systém VAQ by měl podle Volkswagenu přinést „více agility v chování řízení a tím i celého vozu“. Podle interních zdrojů se při testech ukázalo, že prototyp Golfu vybavený novým typem diferenciálu byl na jedno kolo na Nürburgringu o osm vteřin rychlejší než stejný stroj se současnou technikou XDS. A to je hodně velký rozdíl.
Podle inženýrů VW dokáže VAQ, které svou konstrukcí není objevné a na podobném principu pracují diferenciály u některých sportovních vozů, pracovat natolik jemně, že se téměř vyrovná tradičnímu mechanickému samosvoru. Pokud se ptáte, jestli není potom jednodušší a levnější osadit ostré Volkswageny klasickým samosvorným diferenciálem, tak tohle lze brát jako indikátor, že asi není. Každopádně příznivci rychlejšího svezení budou doufat, že si Volkswagen nenechá VAQ jen pro sebe a že se podělí se svými koncernovými sourozenci.

S novým aktivním diferenciálem VAQ je počítáno především u nejvýkonnějších modelů, tedy zejména u typů GTI a R
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 10 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva