Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.
Elektronicky řízené přibrzďování kola na vnitřní straně zatáčky zabraňující jeho prokluzu je vcelku fajn nápad, jak ušetřit za samosvorný diferenciál. Má to ale také svá nepříjemná úskalí. Pro běžné řidiče je podobná technologie používaná třeba Alfou Romeo, BMW nebo koncernem Volkswagen naprosto postačující a většinou ani nezaregistrují, že se tam dole odehrává nějaký boj o přilnavost mezi pneumatikami a asfaltem.
Při opravdu rychlé jízdě třeba na okruhu lze ale velmi snadno rozpoznat, kde má taková „elektronická uzávěrka diferenciálu“ svá slabá místa. Třeba výraznější přehřívání brzd urychlující jejich vadnutí, zvýšené opotřebování destiček i kotoučů, nekonzistentní účinek a v neposlední řadě také zvyšování celkových ztrát. Výrobci používající techniku pracující na podobném principu jsou si těchto nevýhod dobře vědomi a někteří z nich se rozhodli s tím něco dělat. Nově třeba Volkswagen.
Koncern VW dodává do svých ostřejších modelů GTI, GTD nebo těch z řady R systém XDS, který odpovídá výše uvedenému. S tím by měl být ale s nástupem Golfu sedmé generace (naplánované na letošní rok) konec. Německá automobilka vyvinula diferenciál nazvaný VAQ.
Není založen na čistě mechanickém principu jako třeba Torsen, ani hydraulickém, jako používá třeba BMW M3, ale je ovládán elektronicky. Za normálních okolností se bude chovat jako běžný otevřený diferenciál a jeho schopnosti se začnou projevovat pouze v extrému při prokluzu. Čím více budou mít jednotlivá poháněná kola tendenci prokluzovat, tím více bude řídicí jednotka využívat svorný účinek lamel integrovaných po obou stranách výstupních hřídelí.
Systém VAQ by měl podle Volkswagenu přinést „více agility v chování řízení a tím i celého vozu“. Podle interních zdrojů se při testech ukázalo, že prototyp Golfu vybavený novým typem diferenciálu byl na jedno kolo na Nürburgringu o osm vteřin rychlejší než stejný stroj se současnou technikou XDS. A to je hodně velký rozdíl.
Podle inženýrů VW dokáže VAQ, které svou konstrukcí není objevné a na podobném principu pracují diferenciály u některých sportovních vozů, pracovat natolik jemně, že se téměř vyrovná tradičnímu mechanickému samosvoru. Pokud se ptáte, jestli není potom jednodušší a levnější osadit ostré Volkswageny klasickým samosvorným diferenciálem, tak tohle lze brát jako indikátor, že asi není. Každopádně příznivci rychlejšího svezení budou doufat, že si Volkswagen nenechá VAQ jen pro sebe a že se podělí se svými koncernovými sourozenci.

S novým aktivním diferenciálem VAQ je počítáno především u nejvýkonnějších modelů, tedy zejména u typů GTI a R
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
před 11 hodinamiPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nejnovější články
Fiat dál zkouší dělat ze svých levných aut Maserati pro chudé, asi to na lidi funguje
před 7 hodinamiČíňané se chlubí bezpečností své novinky tak absurdně, že se před ní musí třást i řidiči náklaďáků
před 8 hodinamiAudi padá stále hlouběji. Po kolapsu zisků sahá dealerům na marže, přinese to další zdražení a další pád
před 10 hodinamiPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
před 11 hodinamiDnes skoro ikonický VW Touareg má po 24 letech skončit, protože Němci dnes neumí udělat jediné rozumné rozhodnutí
dnes
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 08.07. 21:21 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.07. 20:53 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.07. 16:26 - řidičBOB
- Onboard videa 08.07. 16:04 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB