Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.
Elektronicky řízené přibrzďování kola na vnitřní straně zatáčky zabraňující jeho prokluzu je vcelku fajn nápad, jak ušetřit za samosvorný diferenciál. Má to ale také svá nepříjemná úskalí. Pro běžné řidiče je podobná technologie používaná třeba Alfou Romeo, BMW nebo koncernem Volkswagen naprosto postačující a většinou ani nezaregistrují, že se tam dole odehrává nějaký boj o přilnavost mezi pneumatikami a asfaltem.
Při opravdu rychlé jízdě třeba na okruhu lze ale velmi snadno rozpoznat, kde má taková „elektronická uzávěrka diferenciálu“ svá slabá místa. Třeba výraznější přehřívání brzd urychlující jejich vadnutí, zvýšené opotřebování destiček i kotoučů, nekonzistentní účinek a v neposlední řadě také zvyšování celkových ztrát. Výrobci používající techniku pracující na podobném principu jsou si těchto nevýhod dobře vědomi a někteří z nich se rozhodli s tím něco dělat. Nově třeba Volkswagen.
Koncern VW dodává do svých ostřejších modelů GTI, GTD nebo těch z řady R systém XDS, který odpovídá výše uvedenému. S tím by měl být ale s nástupem Golfu sedmé generace (naplánované na letošní rok) konec. Německá automobilka vyvinula diferenciál nazvaný VAQ.
Není založen na čistě mechanickém principu jako třeba Torsen, ani hydraulickém, jako používá třeba BMW M3, ale je ovládán elektronicky. Za normálních okolností se bude chovat jako běžný otevřený diferenciál a jeho schopnosti se začnou projevovat pouze v extrému při prokluzu. Čím více budou mít jednotlivá poháněná kola tendenci prokluzovat, tím více bude řídicí jednotka využívat svorný účinek lamel integrovaných po obou stranách výstupních hřídelí.
Systém VAQ by měl podle Volkswagenu přinést „více agility v chování řízení a tím i celého vozu“. Podle interních zdrojů se při testech ukázalo, že prototyp Golfu vybavený novým typem diferenciálu byl na jedno kolo na Nürburgringu o osm vteřin rychlejší než stejný stroj se současnou technikou XDS. A to je hodně velký rozdíl.
Podle inženýrů VW dokáže VAQ, které svou konstrukcí není objevné a na podobném principu pracují diferenciály u některých sportovních vozů, pracovat natolik jemně, že se téměř vyrovná tradičnímu mechanickému samosvoru. Pokud se ptáte, jestli není potom jednodušší a levnější osadit ostré Volkswageny klasickým samosvorným diferenciálem, tak tohle lze brát jako indikátor, že asi není. Každopádně příznivci rychlejšího svezení budou doufat, že si Volkswagen nenechá VAQ jen pro sebe a že se podělí se svými koncernovými sourozenci.










S novým aktivním diferenciálem VAQ je počítáno především u nejvýkonnějších modelů, tedy zejména u typů GTI a R
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
včera
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Nejnovější články
Absurdní čtyřválcový Mercedes C od AMG skutečně končí, déle jak tři roky se na trhu trápit nevydržel
před hodinou
VW začal lákat na nové auto, které ještě dva roky nebude vyrábět, lidé tento krok přesto oslavují
před 3 hodinami
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
před 4 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.19. 10:15 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 08:10 - jerry
- Motor 1,6 55kw nestartujezza vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.18. 14:06 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.18. 14:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 13:59 - pavproch
- Opel obecně 11.18. 11:06 - HondaMan
