Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců

Toto je začátek konce pěti a šestiválcových motorů Volvo. Severská značka ještě letos rozjede jejich náhradu novou generací pohonných jednotek VEA.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců

9.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toto je začátek konce pěti a šestiválcových motorů Volvo. Severská značka ještě letos rozjede jejich náhradu novou generací pohonných jednotek VEA.

Švédsko-čínské Volvo už předloni na podzim horlivě hlásilo, že má v úmyslu ze své nabídky - v rámci snižování papírové i skutečné spotřeby - kompletně odstranit motory s více než čtyřmi válci. Letos na podzim začne své předsevzetí skutečně plnit novou generací motorů VEA (Volvo Engine Architecture).

Základních technologických pilířů těchto pohonných jednotek bude jistě více, Volvo však považuje za jeden z nejdůležitějších konstrukčních prvků vylepšený systém přímého vstřikování common-rail pro vznětové agregáty, který dostal dokonce i své vlastní označení i-ART.

Pokud máte rádi technickou rozborku a čekáte kompletní výčet změn, patrně budete zklamáni. Volvo pouze uvedlo, že na rozdíl od jiných řešení tohoto typu vstřikování se společným rozvodným potrubím vysokotlaké větve palivového systému místo jednoho tlakového snímače použilo tlakové senzory zvlášť pro každý vstřikovač. „Každý injektor má ve své horní části vlastní miniaturní řídicí jednotku monitorující tlaky a pomocí této informace motor upravuje časy a velikost dávek vstřiku,“ píše se v tiskové zprávě.

Zní to možná poněkud triviálně, podstatné ale je, že palivová soustava i díky dalším úpravám bude schopna pracovat s tlakem až 2 500 barů a Volvo si proto od svého řešení slibuje další snížení spotřeby i emisí. Ze stejných důvodů začne automobilka navíc kombinovat motory VEA s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. „Nové pohonné jednotky vylepší uspokojení z jízdy díky své agilitě, kultivovanosti a odezvě a o to samé se rovněž postará nový, hladce řadicí automat,“ prohlásil Derek Crabb, viceprezident automobilky Volvo odpovědný za divizi vývoje motorů.

Výroba agregátů série VEA bude probíhat ve vlastní režii firmy, konkrétně v továrně ve švédském Skövde. S nasazením do prozatím nespecifikovaných modelů pak zákazníci můžou počítat ještě před koncem letošního roku.


Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců - 1 - Volvo iArt common rail 01Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců - 2 - Volvo iArt common rail 02Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců - 3 - Volvo iArt common rail 03Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců - 4 - Volvo iArt common rail 04
Už i Volvo nově říká, že se „vidlicové osmiválce v osobních automobilech mění na dinosaury“, což asi nepřekvapí, vzhledem k tomu, že je ve své historii mělo pouze dva a z toho se jeden montoval do užitkových vozů

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.