Budoucnost Volva: pouze čtyřválcové motory, k tomu trocha diety

Volvo kompletně přestavuje technické základy svých příštích automobilů „směrem k nulovým emisím a menšímu dopadu na klimatické změny“.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Budoucnost Volva: pouze čtyřválcové motory, k tomu trocha diety

6.9.2011 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Budoucnost Volva: pouze čtyřválcové motory, k tomu trocha diety

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo kompletně přestavuje technické základy svých příštích automobilů „směrem k nulovým emisím a menšímu dopadu na klimatické změny“.

Je docela ironické, když mateřská značka operuje na trhu připomínajícím automobilovou anarchii a sype přitom své zisky do dcery někde na druhém konci světa svázaného jedněmi z nejpřísnějších legislativních okov. To je i příklad čínského Geely, vlastníka Volva.

Tato švédská automobilka pochopitelně musí mít radost, že se netopí v problémech jako druhá tamní značka, a zároveň si můžou poblahopřát, že jim Číňané kromě posílení účtů ponechávají značně velký manévrovací prostor. Bohužel ten je ale vymezen značně vysokými mantinely evropských i amerických regulátorů, kteří se „větším” spalovacím motorům rozhodli podepsat rozsudek smrti. A Volvo evidentně hodlá přidat svou parafu.

To není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům. Švédové totiž oficiálně oznámili, že „je čas zastavit počítání válců“. Ve Frankfurtu se pak objeví koncepční studie, která bude ztělesněním této nepříliš šťastné myšlenky. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ hrdě prohlásil Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum Volva.

Což o to, vše záleží jen na tom, jak definujeme očekávání klientů Volva. Jenže i Švédové se tím stávají smutným příkladem podřízenosti nesmyslným příkazům, které neřeší spotřebu v reálném světě a ohání se emisemi neškodného plynu měřeného v laboratorních podmínkách. A zapomínají též, že některé věci se za peníze opravdu nedají koupit.

Volvo tedy nahradí všechny své jednotky novou generací motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Mají to být výlučně čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek na šedesát procent. Pozitivní je, že jejich hmotnost se vesměs sníží o 90 kilogramů a (normovaná) spotřeba spadne o více jak třetinu. „Naše čtyřválce jsou perfektní cestou k rychlé redukci emisí CO2 a spotřeby. Budou mít vyšší výkon než stávající šestiválce a oproti současným čtyřválcům nižší spotřebu,“ řekl Peter Mertens.

Motory budou ve vozech instalovány příčně, takže na reinkarnované modely vozů Amazon, 240 nebo P1800 s pohonem zadních kol si zřejmě můžeme nechat zajít chuť. Podle Volva ale budou vhodné pro „příští rozvoj elektrifikace“ a „dodávku dalšího výkonu“. Volvo tím má samozřejmě na mysli hybridy a také systém FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) využívající energii rotujícího setrvačníku.

V tomto směru se zdá, že Švédové značně pokročili. Již na podzim se chystají testy systému, který bude ukládat energii získanou při brzdění do setrvačníku schopného roztočit se až na šedesát tisíc otáček za minutu. Tu pak využije k pohonu zadních kol při akceleraci nebo udržení rychlosti vozu jedoucího ustáleným tempem. Volvo předpokládá, že tím krátkodobě zvýší celkový výkon automobilu o 80 koní a sníží spotřebu o pětinu. Pokud vás zajímají další detaily, technice Volva jménem FKERS jsme se již věnovali podrobněji.

Chvályhodné je též to, že se ve Volvu zamysleli nad hmotností. Další modely proto budou stát na nové platformě SPA (Scalable Platform Architecture), která nemá mít nic společného s dosavadním šasi od Fordu. Mělo by to platit pro většinu vozů bez ohledu na jejich velikost a složitost konstrukce, jak ostatně naznačuje i název platformy ukrývající slůvko „škálovatelná“.

„Vezmeme technologickou budoucnost do vlastních rukou. Nová architektura podvozku i motorů nám pomůže dostat se na stejnou nebo ještě vyšší úroveň než naši nejsilnější konkurenti, a to v oblasti jízdní dynamiky i spotřeby,“ věří Peter Mertens. Co se z této předpovědi naplní, je zatím ve hvězdách, nicméně velmi důležitá je informace o snížení hmotnosti budoucích modelů o 100 až 150 kg ve srovnání se současnými typovými řadami.

Čekat bychom rozhodně neměli dlouho. První vůz na platformě SPA má být už zatím ne zcela zřejmá frankfurtská studie (hlavní obrázek patří staršímu konceptu Universe) a Volvo k němu slibuje i nový „více vzrušující design“. Peter Horbury, viceprezident designu Volvo Car Corporation k tomu říká: „Frankfurtský koncept bude velkolepou ukázkou, čeho můžeme dosáhnout s novou architekturou. Přiostříme náš styl a dáme mu atletickou a dynamickou auru, která je tak důležitá pro tu nejnáročnější klientelu prestižních aut.“ A to je dosud značně konzervativní značku docela odvážné tvrzení.

Necháme se překvapit, z dostupných materiálů můžeme zatím přidat jen dvě videa. Jedno se zabývá výše probíranou „motorovou perestrojkou“, druhé pak samotným konceptem. Odhaluje z něj ale skutečně jen velmi málo...

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.