Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Výkon vs. točivý moment v 26 větách. Na správné pochopení stačí pár minut
2.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Těžko bychom našli fyzikální vztah, který je ohýbán do absurdních tezí častěji, než ten mezi výkonem a točivým momentem. Jde vše vysvětlit stručně?
Jsem na tomto světě už pěkných pár dekád a jsem toho svědkem pořád dokola - mylných interpretací smyslu výkonu a točivého momentu, jejich vlivu na dynamiku auta a z toho vyplývajících debat. Pokusů vše vysvětlit už jsem četl mnoho a nakonec i u nás jeden takový proběhl, všechny do jednoho ale trpěly jedním z následujících problémů.
Buď se pokoušely být tak přímočaré, že samy hlásaly nesmysly. Nebo byly velmi precizní, jako ten náš, zároveň ale byly velmi složité a dlouhé, že je člověk bez technického vzdělání stejně mohl jen špatně chápat. A nebo se samy zamotaly do toho, že tyto veličiny jsou jedna odvislá od druhé, a tak nebyly s to dojít k žádným jednoznačným závěrům.
Sám jsem vždy snil o tom, jak se tuto problematiku pokusit podat tak, aby každý měl jasnou představu o tom, jak vše funguje. Krátké poučky jako „točivý moment je to, díky čemu vůz akceleruje a výkon to, co mu dovoluje jet rychle”, jsou nesmysl, stejně jako třeba „točivý moment vnímáte v nízkých otáčkách a výkon ve vysokých”. Není tomu tak, nic z těchto a podobných frází nedělí jasně jedno od druhého.
Narazil jsem ale v jedné americké diskuzi na pokus čtenáře vše ostatním polopaticky přiblížit a i když pochopitelně nepokrývá všechny aspekty vztahu výkonu a točivého momentu, zaujal mě jako konečně stručné a výmluvné vyjádření reality. Vlastními slovy se vám jej pokusím přednést v nepatrné rozšířené podobě a budu doufat, že konečně objevím Svatý grál „výkonotočivomomentních” článků. Bude to vážně jen pár stručných bodů o celkem 26 větách. Nic, co byste nedočetli do konce...



Výkon a točivý moment motoru si čas od času necháme u některých aut přeměřit. Takto vypadá v reálu u Škody Rapid 1,2 TSI...
Co je co?
Točivý moment motoru přímo, lineárně odpovídá množství práce, kterou motor vykoná každým jednotlivým otočením klikové hřídele. Je rozdílný při rozdílných otáčkách za minutu, protože množství práce motoru při otáčení kliky se při různých otáčkách liší, protože objemová účinnost motoru je pro různé otáčky rozdílná.
Výkon je, na druhé straně, množství práce vykonané za jednotku času. Výkon se tedy v podstatě rovná točivému momentu vynásobenému rychlostí otáčení klikové hřídele, tedy otáčkám motoru.
Co je kde?
Situaci komplikuje fakt, že o dynamiku vozu se stará točivý moment na kolech, ale to není to samé co točivý moment v motoru. Točivý moment na kolech se (vždy) rovná výkonu motoru (sníženému o ztráty v převodovém ústrojí) dělenému rychlostí otáčení kola. Pokud bychom zanedbali ztráty, výkon by opravdu byl stejný na obou místech a mohl se „spotřebovat” pro pohon vozu, nabíjení baterie, běh klimatizace apod. Točivý moment na kolech je ale zcela jiný než na výstupu z motoru, právě proto obvykle mate pochopení základních specifikací samotného motoru.
Toto snad i vysvětluje nesmyslnost uvádění dostupného momentu na kolech. Občas se nás některý z výrobců elektromobilů pokusí ohromit mnoha tisíci Nm, jenže ty jsou na kolech automobilů zcela běžně.
Kdy auto nejlépe akceleruje?
Abyste točivý moment na kolech učinili co nejvyšší a maximalizovali tak akceleraci vozu, nezvolíte rychlostní stupeň, u něhož je nejvyšší točivý moment motoru. Zvolíte rychlostní stupeň, díky kterému dostanete z motoru maximum výkonu. Je to právě chvíle, kdy motor generuje nejvyšší výkon, kdy také dostanete na kola největší moment na daný převod. S nejvyšším točivým momentem motoru to ale znovu nemá souvislost.
Kdy nejlépe řadit?
Definující charakteristikou optimálních bodů pro přeřazení z hlediska maximální akcelerace je tedy chvíle, kdy se výkon pro otáčky odpovídající dalšímu rychlostnímu stupni vyrovná tomu, kterého motor dosahuje na aktuálně zařazenou rychlost. Tyto body na výkonové křivce jsou oba téměř vždy umístěny vysoko nad špičkou točivého momentu motoru a samy jsou výmluvné při odpovědi na otázku, co se stará o dynamiku auta.
Co je tedy co v nejstručnější podobě?
Co je výkon? Jedná se práci vykonanou za jednotku času, při níž se velikost vektoru rychlosti a s ním kinetická energie vozu za předpokladu rovného povrchu a ignorování všech dalších parazitických ztrát zvyšuje.
Jde o pouhou aplikaci zákona o zachování energie. To, co motor produkuje, je energie, která je přenášena na kola. Ta je za určitých otáček konstantní, nemůže nikde dále vznikat, maximálně se může ztratit. Práce je dána změnou energie, výkon pak prací za čas. Pořád nás tedy zajímá výkon a jeho závislost na otáčkách.
Co je tedy točivý moment? Je to něco, co musíte mít, protože pokud ho nemáte, nebudete mít žádný výkon. Pro pohyb auta je ale v podstatě nezajímavý, vlastně nám jen říká, jakou spojku a převodovku musíme mezi motor a kola dát, aby se vůbec hýbalo. On totiž i motůrek s malým momentem, ale schopností se točit závratnými rychlostmi a tím i vysokým výkonem by ve spolupráci s vhodně zvolenou převodovkou uměl pohnout třeba důlní sklápěčkou...
To je ve stručnosti ono. Pokus byste si chtěli na toto téma přečíst víc, náš podrobný článek na toto téma vám řekne vše důležité.
...a takto u Škody Octavia RS 2,0 TSI (220)
Inspirace: kaisersoze@kinja.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 2 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Nejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před hodinouGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 2 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 3 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 4 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha