Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic

Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic

14.7.2009 | Jiří Kaloč | 1 příspěvek

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.

Jízdní režimy

RX 450h je prvním sériovým automobilem s hybridním pohonem, který využívá u převodovky CVT systém řazení AI-Shift založený na algoritmech umělé inteligence. Systém porovnává rychlost vozu s úhlem sešlápnutí plynového pedálu, čímž dokáže rozeznat, zda automobil jede do kopce či z kopce.

Novinkou jsou také jízdní režimy EV a ECO. V prvním případě se po aktivaci v menu nastaví režim, v němž automobil jede výhradně pomocí elektromotorů, ve druhém je optimalizována spotřeba energie u doplňkových spotřeb, jakým je například klimatizace a zajišťována nelineární odezva škrtící klapky.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 15 - lexus_rx_450h_2009_14Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 16 - lexus_rx_450h_2009_15Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 17 - lexus_rx_450h_2009_13

Ekonomický provoz

Výsledkem této optimalizace je spotřeba 6,3 litru na 100 km v kombinovabném cyklu a z toho vyplývající hodnota 148 g CO2 na kilometr. Na nejrůznějších silnicích a dálnicích jsem pak zjišťoval, jaké režimy novému RX sedí a kdy je možné nejvíce spořit pohonné hmoty. Například v módu EV není možné jet rychleji než 40 km/h, jinak se tento režim okamžitě vypíná, navíc je třeba mít úplně nabitou baterii a šetrně zacházet s pedálem akcelerátoru.

Kontrolka ECO se vám rozsvítí sama, pokud jedete úsporně, ale může svítit stále, pokud hodláte spořit víc. Při standardní jízdě mimo město se bez problémů dostanete pod 10 litrů na 100 km, při opravdu úsporné jízdě to může být mezi 7,5 až 8 litry na 100 km. Když naopak pojedete například po dálnici standardně vysokou rychlostí, budete mít stejnou spotřebu jako v nehybridním RX350.

Celkové hodnocení

Pokud si budete kupovat RX 450h, můžete si samozřejmě zvolit nejrůznější luxusní prvky ve čtyřech odstupňovaných výbavách (Executive, Technology, Luxury a Premium). Přitom však musíte vyřešit jedno dilema. Specialitou hybridní verze jsou totiž aktivní stabilizátory, které účinně vyrovnávají náklon vozu v zatáčkách. Bohužel, nelze mít zároveň aktivní stabilizátory a vzduchové odpružení, takže se u levnější varianty musíte rozhodnout pro provedení Technology (stabilizátory) nebo Luxury (vzduchové odpružení), u nejdražší varianty Premium si pak bez dalšího příplatku vybrat to či ono. První varianta by měla podporovat agilní chování při svižné jízdě, druhá je především příspěvkem vysokého jízdního komfortu.

Vyzkoušel jsem si pochopitelně obě varianty a musím konstatovat, že jako majitel bych spíše u tohoto pohodového SUV preferoval vzduchové odpružení, neboť sportovní jízda se přes nadprůměrnou dynamiku pohonného ústrojí k jeho charakteru příliš nehodí. Cenově je hybridní verze oproti modelu RX350 o 200 tisíc dražší, nejlépe vybavený model RX 450h přijde i se všemi příplatky na 2 084 000 Kč.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 18 - lexus_rx_450h_2009_01Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 19 - lexus_rx_450h_2009_22Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 20 - lexus_rx_450h_2009_02

Tip: Jak si vede zážehový kolega model RX 350, se můžete dozvědět z redakčního testu zde.

Jiří Kaloč

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.