Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma
28.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Pyšní se časem z Nordschleife srovnatelný s M3 E46. Jak si povede na okreskách, to se ještě uvidí, na okruhu mu to ale vážně jde.
Přehled kapitol
Pod nátlakem přesvědčivé, třešnička však chybí
Samotné řízení Mini GP se ovšem vůbec nezdá být marné, i když nevylučuji, že veskrze pozitivní dojmy vyvolaly především specifické podmínky definované extrémně hladkým povrchem a zmiňovaným náročným profilem tratě s převážně pomalejšími zatáčkami - to jsou přesně ta místa, kde přijdou vhod ostré reakce i 2,4 otáčky od dorazu k dorazu.
Ve volantu se objevuje i nějaký ten cit, není ho ale dost na to, abyste mohli zaznamenat každou drobnou změnu sklonu silnice nebo libovolné zatížení vnějšího předního kola. Co však signalizuje poměrně spolehlivě, je chybějící mechanický samosvor. Jakýsi německy mluvící inženýr mi tvrdil, že se po něm pár zákazníků pídilo, ale mnohem více bylo takových, kterým překáží typické tahání za volant při změně výkonového zatížení.
Být to standardní, beztak návykově rychlé JCW, možná bych měl pro podobný argument i pochopení. Nadšenci dnes automobilový průmysl neživí, ať už se to vám nebo mě nelíbí. Tak to prostě je. Jenže GP je limitovaná, nejostřejší série čítající jen 2 000 aut. Možná jsou mé nároky zbytečně přehnané, nevím, ale mám za to, že u podobných aut z dílen BMW nebo Porsche jsou vyšší nároky na umění pilotáže naopak vítané, i když pochopitelně mluvíme o jiné koncepci. Navíc by si dotyčný mohl po návratu z Mallorky mohl skáknout do Rüsselsheimu pro novou Astru OPC, té jsou podobné projevy i přes použití fungujícího samosvoru v podstatě úplně cizí.
Ale nechápejte mě špatně. Výbušný motor, skvěle poskládaná a přesná šestistupňová manuální převodovka, odolné brzdy a podvozek s masivní přilnavostí je mnohem víc, než vám dnes v této třídě může kdokoli dát. Přesto, nebo spíše právě proto se ptám, proč nechtít ještě víc, když zbytek auta byl evidentně stvořen a dolaďován na okruhu a funguje tam, i když vám to možná k image běžného Mini pasuje jako metrosexuál poslouchající Death metal.
Abych byl poněkud konkrétnější, Mini má problém přenést výkon na asfalt ve středně rychlých zatáčkách, jakou je na okruhu RennArena třeba pozvolný nájezd z boxové uličky do pravotočivého, otevírajícího se oblouku s pozdním apexem. Nový režim GP stabilizačního programu je sice fajn v tom, že při prokluzu neubere výkon, nicméně zasahuje se značným zpožděním. Po prudším přidání plynu většina koní v modrém obláčku za kolem na vnitřní straně sice neskončí, plynulému a preciznímu směrování přídě ovšem pomalá elektronika zrovna neprospívá.
Výjezd a další rychlá pravotočivá zatáčka projížděná téměř na plnou trojku však ukazuje podvozek Mini GP v plné parádě a vyvolává bezděčný úsměv. Auto zaklekne do strany s okamžitým ustálením pohybu karoserie a líznutí obrubníku si zavěšení skoro nevšimne. Naopak před následujícím vracákem měla záď po tvrdém sešlápnutí jinak citlivého brzdového pedálu tendenci opakovaně se zavrtět, což je náznakem, že řízení auta přenosem hmotnosti bude po úplné deaktivaci ESP snadno dostupné, nicméně řidič asi bude potřebovat reflexy jistého Waltera R. Jistě, je tu možnost, že se překročení limitu přilnavosti zadní nápravy projeví pozvolným skluzem, u aut s tak krátkým rozvorem a pevným podvozkem to ale není příliš obvyklé.
Závěr, Cena, Technické údaje
Omlouvám se, že musím skončit v polovině svého vyprávění, ale tak nějak probíhala i naše ochutnávková jízda. Po pěti kolech musíme z dráhy, další skupina už netrpělivě šoupe nohama. Docela mě to mrzí. Přes jisté rozčarování před usednutím do vozu (vyplývající ze slibu příliš letmého seznámení) musím přiznat, že mě ta malá šedivá šmouha začínala velmi rychle bavit.
Má dost dobře rozložené pedály, abyste se mohli zdokonalovat v umění strefovat se do otáček i s drobnou prodlevou, ohromné zásoby přilnavosti přední nápravy, která statečně odolává nedotáčivosti a citlivější prací plynem se dá po chvilce zapomenout i na to trochu frustrující prokluzování kola v zatáčkách.
Popravdě, neměl jsem čas ani volnou mentální kapacitu sledovat detaily jako je spotřeba, hluk nebo kvalita jízdy. S odstupem času se mi ten kalup slévá do nepřetržitého a dost rychlého sledu opakujících se povelů plyn-brzda-podřadit-zatočit s více než uspokojivými odpovědi na každý z nich.
Zároveň mě mrzí, že mám jen velmi omezenou představu, jak by se JCW GP mohlo chovat na běžné okresce. Mini samozřejmě slibuje dostatek poddajnosti pro jízdu na rozbitém povrchu, což rozhodnutí odolat pneumatikám run-flat a špičkový čas 8:23 min. na Nordschleife jen podporuje. Jenže nekvalita českých okresek je hodně specifická, abych si dovolil vynášet předběžné soudy.
Rád bych proto z vícero důvodů v načaté projížďce pokračoval, mám ale neblahé tušení, že dva tisíce vyrobených kusů je příliš málo na to, aby se mezi nimi našlo i testovací auto pro ČR. Což je ale zase odpovědí na to, jestli se John Cooper Works GP za (v přepočtu z německého trhu) 900 tisíc vyplatí. I kdyby jezdil hůře, jeho relativní vzácnost mu klientelu rozhodně najít pomůže, naštěstí to ale není jen sběratelský objekt.
Cena
Základní cena vozu (Mini One 1,6 75 k): 397 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Mini JCW GP 1,6 218 k): 906 000 Kč (přepočet z Německa)
Cena testovaného provedení (Mini JCW GP 1,6 218 k): 906 000 Kč (přepočet z Německa)
Technické údaje
Motor
Zážehový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 160 kW (218 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 260 (280) Nm při 1 750 - 5 750 (2 000 - 5 100) ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 242 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,5 l
Mimo město: 5,7 l
Kombinovaná: 7,1 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 774 mm
Šířka: 1 683 mm
Výška: 1393 mm
Rozvor náprav: 2 467 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 160 kg
Užitečná hmotnost: 250 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 723 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva