Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

3.8.2015 | Pavel Janda | 69 příspěvků

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.

Sympatické, jednoúčelové... obtížně konkurenceschopné auto

Italofilové mají jistě už jasno: tohle je sporťák, na okruhu válí, takže pecka, finito basta. Snad i tento pohled chápu a ani bych Alfě 4C nevyčítal, že není schopná obstojně fungovat někde, pokud za to nabízí schopnost fungovat jinde. Není to nic špatného a můžete namítnout, že vyhraněné auto v době obecné nevyhraněnosti by přece i člověk jako já měl vnímat jako výhru. Říkám ano, jenže pominout nemohu ani cenu a to, co se za ni také dá koupit.

Stát 4C takových 800 tisíc Kč, řeknu: skvělá hračka, kupte si ji. Jenže ona začíná s cenou na 1,3 milionu Kč a dostává se do teritoria Porsche Cayman, což je pro její životní perspektivy bohužel příliš těžká rána. Jistě, Cayman je větší, těžší auto s motorem H6, s... S tím vším souhlasím, ale zajímá mě to, když mám hodnotit pouze to, co oba vozy předvádí jako „výsledný jízdní produkt”? Nezajímá, nemůže zajímat.

Faktem prostě je, že pokud Cayman budete brát „u huby”, nabídne vám 99 procent toho, co Alfa 4C. Možná není tak emotivní, rychlý je ale též jako čert, jen na to potřebuje o pár desítek koní více. Více spotřeby za to ale nežádá, právě naopak - je efektivnější, navíc lépe ovladatelný a neumí „jen to”. V testu Caymanu S jsem kdysi konstatoval, že je to snad nejlepší sporťák pro české okresky a Alfa je toho pravým opakem. Tam, kde budete brousit v Caymanu silnici 280 km/h a smát se u toho, pojedete s Alfou 180 km/h a bát se o život. Bez přehánění.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 49 - Test Alfa Romeo 4C rychly 03Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 50 - Test Alfa Romeo 4C rychly 10Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 51 - Test Alfa Romeo 4C rychly 11

Tohle je nakonec to, co Alfě sráží vaz. A zmínil jsem jen některé z mnoha podobných situací. Být vulgární, dodám, že „musíte mít koule jak melouny”, abyste ve 4C byli s 260 km/h na tachometru schopni byť jen projet kolem kamionu na dálnici - takto řeknu, že to chce hodně odvahy, v Caymanu to ale chce leda řidičák a peníze.

Problém 4C je prostě v tom, že je zaměřená jen na jediný způsob využití a není v něm zase tak dobrá, aby ji bylo možné prominout, že v podstatě nic jiného neumí. Cayman je srovnatelný sporťák, k tomu je ale lepší v kde čem. Nejenže pracuje lépe na nedokonalé silnici, je to i lepší auto pro každý den, je komfortnější, příjemnější, prostornější... Je za dané peníze prostě o dost lepší, jako celek.

Mám zkrátka pocit, že Alfa se vydala cestou lehkosti za každou cenu, a to není tak dobré, jak se na první pohled může zdát. I tento přístup jednoduše má své limity, automobilovým ideálem přece není dvougramový vůz s půlkoňovým motorem. 4C je kvůli překročení jisté hranice příliš drahá, nevrací za to ale vlastnosti, které byste očekávali. Při ostré jízdě exceluje, ale jen dynamicky - spojení nízké hmotnosti a malého motoru už zdaleka nepřináší očekávanou efektivitu. A všechno ostatní je prostě oběť - vůz nefunguje na špatné silnici, nefunguje za silného větru (to už jsem ani nechtěl zmiňovat výše, abych zítra nedostal po hlavě kamenem s logem nějakého Alfaklubu...), je nepraktický, nekomfortní, uvnitř spartánský, v lecčems odfláknutý (viz ona tyčka víka kufru). Tu „hmotnostní oběť” má tedy smysl vykonat pro co? Téměř pro nic a srovnání s Caymanem to bohužel ukazuje v plné nahotě.

Nic to nemění na tom, že Alfa stvořila ve 4C velmi sympatickou, emocemi kypící, prakticky jednoúčelovou hračku. Jako taková se mi líbí, jenže fakt, že se za její cenu dá koupit něco citelně lepšího, pominout nemohu...

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 52 - Test Alfa Romeo 4C rychly 46Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 53 - Test Alfa Romeo 4C rychly 48Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 54 - Test Alfa Romeo 4C rychly 70

Cena

Základní cena vozu (1750 TBi TCT, Standard Edition): 1 299 000 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený uprostřed před zadní nápravou
Objem: 1 742 ccm
Největší výkon: 177 kW (241 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 2 200 - 4 250 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 258 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,5
Město: 9,8 l
Mimo město: 5,0 l
Kombinovaná: 6,8 l
Objem palivové nádrže: 40 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 989 mm
Šířka: 1 864 mm
Výška: 1 183 mm
Rozvor náprav: 2 380 mm
Pohotovostní hmotnost („suchá”): 895 kg
Užitečná hmotnost: - kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 110 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze 69 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše