Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

3.8.2015 | Pavel Janda | 69 příspěvků

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Alfa 4C je pekelně rychlé, poutavé, emocemi kypící auto. I tak je živoucím důkazem, že ideály Colina Chapmana mají své limity.

Ďábelsky rychlá, ďábelsky užraná

Takže tu máme auto se „suchou” hmotností 895 kg, výkonem 240 koní, velmi dobře poskládanou šestistupňovou převodovkou a karoserií, po jejímž zhlédnutí si jde i kolibřík přihnout trochu Ultra Fit and Slim. Čekáte vynikající dynamiku? Pak jste na zatraceně dobré stopě, ale ne více než to. Garantuji vám, že ve skutečnosti by vás toto auto svou rychlostí stejně překvapilo.

Překvapilo i mě a to jsem nečekal málo. Že auto s pohonem zadních kol a 268 koňmi na tunu vypálí z místa jak Bolt se zažívacími potížemi a ještě chvíli mu to vydrží, bych i čekal, jenže ono mu to vydrží podstatně déle. 4C má na stovku zrychlit za 4,5 sekundy, v módu Race to ale zvládá snad ještě rychleji. Dále se podívejte se sami, jak ostře se žene k dvoustovce a s jakou lehkostí atakuje na rovině udávanou maximální rychlost 258 km/h (viditelných 269 km/h dle tachometru ji takřka odpovídá).

Je to obdivuhodné, neboť auta, jejichž dynamika je vykouzlena spíše hmotností než výkonem, pochopitelně nebývají bůhvíjak dynamicky přesvědčivá ve vysokých rychlostech. 4C přesvědčivá je a umí ještě víc - stačí najít kopec. Z něj se rozjede až na 280 km/h tachometrové rychlosti (268 km/h dle GPS), kde ji zastaví omezovač. Nečekal bych to a ten omezovač tak jedině zamrzí - není to „rev limiter”, otáčky motoru by na další akceleraci ještě stačily, je to prostě „speed limiter”. Nebýt jej, odhaduji dosažitelnou maximálku ještě o dalších 5-10 km/h výše, do tohoto omezovače 4C cestou s kopce pořád „bourá”.

Dynamika vozu je ďábelská, je to zřejmě daleko nejrychlejší 240koňové, sériově vyráběné auto dneška, možná všech dob. Za jakou cenu? Nemalou a věřte, že jen o peníze na koupi či na palivo tady nejde. Přesto se zastavím u spotřeby paliva, neboť stejně jako je 4C nejrychlejším 240koňovým vozem, je zřejmě také „nejužranějším” autem s podtunovou hmotností.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 16 - Test Alfa Romeo 4C rychly 66Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 17 - Test Alfa Romeo 4C rychly 67Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 18 - Test Alfa Romeo 4C rychly 68

Snad pochopíte, že jsem se při krátkém testu sportovního auta nemohl oddávat rozličným economy runům, na to zkrátka nebyl prostor. Docela i věřím udávané spotřebě okolo 5 litrů benzinu na 100 kilometrů při předpisové mimoměstské jízdě, není důvod, aby taková nebyla - auto je malé, lehké, aerodynamicky povedené, motor neobjemný, šestá rychlost už docela dlouhá... Tohle bude fungovat, ale koupíte si takové auto na ježdění devadesátkou po silnicích první třídy? Těžko. Pokud připouštím „pětku”, věřím v případě spotřeby i čemukoli mezi tím a maximem, jde jen o to si říci, co asi tak bude pro takové auto typické. A věřte, že jednociferná hodnota to nebude ani omylem a ani ty dvouciferné nebudou z dolních pater spektra.

Pokud se s 4C jen trochu rozparádíte, vystaví vám účet na nějakých 15 litrů benzinu na 100 km. To je ale hodnota, kterou dosáhnete při jízdě ještě umírněnými rychlostmi, jakou zvládne i Škoda Rapid 1,2 TSI, s maximálně desetilitrovou spotřebou. Pokud začnete dráždit toho hada ve znaku Alfy Romeo, méně než 20 nečekejte ani omylem. Neměl jsem snad ani chuť neustále nulovat některé z počítadel průměrné spotřeby, celý test jsem ale skončil se spotřebou necelých 26 litrů benzinu na 100 km - stooktanového, pro pořádek. A to v tomto režimu byla více než třetina ujetých kilometrů relativně skromným tempem při osahávání vozu a potýkání se se špatnými silnicemi, ke kterému se ještě dostaneme. Vyrazte drtit okresky a připravte se na 30 litrů na sto.

Ano, je to sporťák, ten si nekoupíte kvůli spotřebě a při milionové cenovce alespoň občas „nějakou tu třicítku” snesete. Připouštím to jako možné vnímání, ale je taková spotřeba ospravedlnitelná u auta s tak malou hmotností, velikostí i motorem? Jimž dává na oltář kde co ze svých vlastností stran komfortu i jízdních schopností? To už si nemyslím, stejně jako nemyslím, že by u takového auta byla jen s ohledem na jeho výjimečnost, cenu a využití tolerovatelná jakákoli neefektivita. Alfa 4C je při ostré jízdě zoufale neefektivní a já ji to nepromíjím.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 19 - Test Alfa Romeo 4C rychly 68Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 20 - Test Alfa Romeo 4C rychly 69Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 21 - Test Alfa Romeo 4C rychly 53

Ovladatelnosti zase tak moc nepobrala

Možná vás zaskočilo, že jsem ve stati věnované více či méně motoru neprobral jeho charakter, ovladatelnost a sladění s převodovkou, což obvykle dělávám. Udělal jsem to záměrně s cílem napravit to nyní, neboť tohle všechno postihuje i ovladatelnost, která u 4C není zrovna výstavní.

Začnu ale jinde, řízením. Možná už slintáte nad řízením bez posilovače, to musí být hotový poklad. Jenže není. Že s volantem na místě moc neotočíte, asi čekáte, to už tak u vozů bez posilovače řízení bývá. Neříkám, že to nejde vůbec, ale minimálně vás to rychle přestane bavit, protože stačí jet sebepomaleji a už to jde lépe. Třeba při parkování a už zmiňovaném, složitém přepínání režimů převodovky to není zrovna med, ale budiž, to se dá tolerovat. Výměnou za co? No, moc toho není.

Hlavním důvodem k „nemontáži” posilovače je pochopitelně hmotnost. Puristé budou očekávat, že řízení bude díky tomu i citlivé, přímé a přesné, jenže to tak není. Znám „povídavější” řízení i s posilovačem a přesnost, přímost a z ní pramenící jistota pro řidiče se ztrácí někde mezi ostrostí převodu podřízené onomu „neposilování” a brčálníkovým volantem, který funguje asi tak ve dvou třetinách zatáček. Ve zbylých vás bude přivádět k slzám. Přesto konstatuji: tohle řízení není ideální, nebýt ale onoho nešťastného volantu, limitem pro ovladatelnost v zásadě nebude. Zvyknout si musíte jen na to, že je prostě těžší, že posilovna je to pro vás a že třeba držet auto na silnici ve 260 km/h jeho prostřednictvím není práce pro dva prsty, ale dvě silné paže.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 22 - Test Alfa Romeo 4C rychly 50Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 23 - Test Alfa Romeo 4C rychly 54Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 24 - Test Alfa Romeo 4C rychly 55

Nejsem si jistý, jak hledět na převodovku. Automaty nemám rád, ty dvouspojkové nevyjímaje a v Alfě 4C mi jako povinná volba nedává smysl ani kvůli hmotnosti. Auto nemá ani posilovač řízení, který by přidal pár kilo, o desítky kilogramů těžší automat ale ano. Proč? Pardon, zapomněl jsem, manuál by prý kazil ten krásný interiér... Ruční řazení by zvlášť v takovém autě těšilo více, přesto jsem se snažil vzít jako fakt, že ve 4C taková možnost prostě k dispozici není a nebude.

Dodávaná skříň se pochopitelně chová rozličně podle toho, jak nastavíte systém DNA (Dynamic, Neutral, All Weather) - asi tušíte, jak. Pokud od auta nic nechcete a korzujete městem v automatickém módu, funguje převodovka dobře, ale to je asi tak hodnotné zjištění, jako to, že sníh studí. Zkrátím-li dlouhé mezihry, mohu říci, že pokud od auta něco chcete, nefunguje ani jeden, a to ani v manuálním módu. Nejlépe je na tom pochopitelně Dynamic, kdy se jakž takž snaží rychle reagovat a provádět vaše pokyny. Přesto bez výhrad zvládá pouze řazení nahoru, a to jen někdy - necháte-li otáčky vystoupat příliš vysoko, převodovka zřejmě trochu čeká na jejich pomalý pokles a řazení trvá příliš dlouho. Zbytek je známá pohádka z knihovny prezidenta D.S.G. - pokud auto překvapíte a chcete jiný kvalt, než předpokládá, čekáte. Chcete-li postupně odřadit brzdění, čekáte. A pokud chcete změnit rychlost o více než jeden kvalt, čekáte.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 25 - Test Alfa Romeo 4C rychly 15Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 26 - Test Alfa Romeo 4C rychly 16Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 27 - Test Alfa Romeo 4C rychly 18

Spása? Šroubovák a kladivo? Skála? Ale ne, ještě můžete zapnout režim Race, v němž konečně převodovka začíná dělat, co bych v takovém autě očekávat. Nahoru řadí v mžiku, podřazování zvládá i s celkem adekvátními meziplyny (bývají menší než by měly, ale ne o mnoho), o dva kvalty při příhodné jízdě pochopitelně řadit nebudete. Takže na co je tohle TCT (kolik zkratek pro to samé ještě vznikne...) dobré? No na... na okruh přece, prostě pokud s ní pojedete pilu, nebudete vám v zásadě házet klacky pod nohy. Schopní „řadiči” by si i v takovém případě poradili ke své větší spokojenosti, ale takových mnoho není a ani těm - troufnu si tvrdit - nepřijde TCT v tomto režimu úplně marná. Ve své celistvosti je to ale dvojspojka jako každá jiná - připlácíte za to, zatěžuje to vaši peněženku i auto a pohledem všeho, co je i s vozem takového zaměření také možné či potřebné dělat, to pro náročného a schopného řidiče uspokojivě nezvládá asi tak 80 procent činností.

Ovladatelnost je tedy optikou řízení a řazení nedokonalá, ale snesitelná, alespoň při ostré jízdě, což je nejdůležitější. Co onen motor? Znám lepší turbojednotky, s menšími prodlevami a lepším charakterem, ta v Alfě ale není marná. Výkonu má dost, dole se probírá s prodlevami, ale snesitelnými a ve středních a vyšších otáčkách reaguje na plyn obstojně. Škoda hlavně rychlého odchodu ze scény v nejvyšších otáčkách, s tím si mohli soudruzi v Itálii vyhrát více, zvláště pokud v jediném rozumném režimu užití (mód Race, vypne i ESP, také vítané...) musíte kvalty měnit sami, převodovka sama vám jen zabrání špatně podřadit.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 28 - Test Alfa Romeo 4C rychly 20Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 29 - Test Alfa Romeo 4C rychly 25Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 30 - Test Alfa Romeo 4C rychly 26

Co brzdy? Ty prochází bez výhrad, připravte se ale na to, že bez pořádného zadupnutí vám místo brzdného účinku ukážou akorát dlouhý nos. To pochopitelně ovladatelnosti jako takové prospívá, její jednoduchosti ale nikoli.

Suma sumárum, tohle auto ideál ovladatelnosti není - některé věci jdou prostě ztuha, jiné vás neposlouchají tak dobře, jak by mohly. To první patří ke hře, to druhé si myslím, že by u takového auta platit nemělo. Ve výsledku ho není lehké ovládnout a v jistém ohledu to je radost, v jiném spíše zmar. Srovnejte si jej s nakonec podobně rychlým Seatem Leon Cupra 280 a budete mít pocit, že jste se z nebe dostali rovnou do pekla.

Ani „digitální VW ze Španělska” není v lecčems ideální, ale když už nic jiného, pracuje se s ním snadno, až do limitu. Někdo to může považovat i za minus, uvědomme si ale, že ona přerostlá španělská nákupní taška (i tak lze Cupru vnímat, zvládá to bez potíží...) je oproti 4C rychlejší na Nordschleife, tedy na okruhu. Mám obavu, že základy této prohry pro 4C vedle auta s poloviční cenovkou, vzhledem ani zdaleka nepřipomínajícím Ferrari, horším poměrem výkonu a hmotnosti... skrývají právě v (ne)ovladatelnosti. A to není dobrá vizitka, prostě není.

Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 31 - Test Alfa Romeo 4C rychly 28Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 32 - Test Alfa Romeo 4C rychly 29Rychlý test Alfa Romeo 4C: všeho moc škodí - 33 - Test Alfa Romeo 4C rychly 30

Diskuze 69 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše