Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji

(+ video) Nová R8 dokáže zaujmout i jinými aspekty, přesto ukazuje hlavně to, že turbo není univerzálně dobrým řešením pohonu dnešních aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji

4.12.2016 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nová R8 dokáže zaujmout i jinými aspekty, přesto ukazuje hlavně to, že turbo není univerzálně dobrým řešením pohonu dnešních aut.

České „houpačky” nesnáší, ...

Otočme list a vraťme se ještě zpět k oné každodenní použitelnosti. Tady jistě přijde na přetřes otázka, jak vůz zvládá špatné silnice, kterých v České republice nikdy nebylo (a bohužel asi už nikdy nebude) málo. Ani zde ale odpověď není jednoduchá a rozdělil bych ji na dvě části.

Pokud jde o rozbité cesty ve smyslu různých spárů, chybějících částí asfaltu, vystouplých vík kanálů a podobných zvěrstev, nebudete mít s R8 žádný problém, a to ani v ostřejších režimech fungování podvozku. Špatný povrch kopíruje velmi dobře, tiše, bez ztráty přilnavosti i konzistence páteří členů posádky. S nadsázkou řeknu, že jde o takovou „dvoudvéřovou A8” - není to tak, ale schopnost vozu vypořádat se s nadhledem třeba i s „kočičími hlavami” jednoznačně pozitivně překvapí. Co překvapí negativně, je ovšem neschopnost vypořádat se s tupějšími terénními zlomy.

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 25 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 28Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 26 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 29Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 27 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 30

Říkám tomu „rozhoupaná silnice” a snad mi budete rozumět. Prostě silnice, která není rozbitá, může mít i dokonale hladký povrch, jen není rovná a vytváří různé menší terénní zlomy. V ČR je jich spousta a obecně mám pocit, že to je specialita východu Evropy daná zřejmě dávno zanedbanou snahou stavět silnice na kvalitně připraveném podloží. Tento povrch R8 nezvládá vůbec. Je úplně jedno, jaký režim podvozku nastavíte, ale na podobných „houpačkách” začne ztrácet půdu pod nohama i v relativně nízkých rychlostech. A to doslova.

Tam, kde s běžným autem (Škoda Cokoli) pomalu ani nevnímáte, že nějaké houpání existuje, se s R8 mlátíte o strop hlavou a koukáte, kam auto pošlete, až kontakt se zemí ztratí úplně. Znovu přeháním, ale ne zas tak - je to velmi nepříjemné, pro využitelnost dynamiky vozu omezující a ve své míře a nenadálosti příchodu (takové „rozhoupání” povrchu ani nevnímáte okem) až trochu nebezpečné. Jistě, pokud jedete 90 km/h, problém to není, ale to vám s tímto autem nepůjde. A už 150 km/h může být problém. Zatímco na trochu rozbitém, ale rovném povrchu můžete pomýšlet na bezproblémové zvládnutí 300 km/h, pár vln vás začne krotit už v poloviční rychlosti.

Pokud bych hledal největší nepříjemné překvapení, které mi R8 přichystala, je to právě tato věc. Jsem přesvědčen, že by se dala udělat lépe, 911 na stejných silnicích zvládá nesrovnatelně více, jede 300 tam, kde v R8 bude vaše spodní prádlo hlásit hnědý kód ve 180. Chcete-li tedy s tímto autem jezdit rychle, je třeba tak činit na silnici, kterou opravdu znáte. Což jistě platí obecně, ale tady více než jindy.

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 28 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 31Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 29 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 32Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 30 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 33

....rychlost ale miluje

Výše zmíněné ale pochopitelně neodpovídá na celou otázku týkající se použitelnosti a vůbec smyslu tak zatraceně rychlého auta pro skutečný život na silnici. A neříká to pořád dost o jeho jízdním projevu.

Vezmu-li to jedno po druhém, pak v prvním případě jsem si myslel, že tolik dynamiky už těžko naplno využijete jinde než na okruhu, ale není to pravda. Audi R8 ji s výjimkou oněch rozhoupaných silnic zvládá tak dobře a dovolí vám ovládnout ji s takovým nadhledem, že pokud si na vůz postupně zvyknete, dokážete i s jeho potenciálem pracovat stejně dobře jako s třetinovým výkonem Golfu GTI. Jen mezi zatáčkámi pojedete dvakrát rychleji. Ke slovu tu tak mnohem více přichází brzdy, na testované R8 přítomná karbon-keramika se ale neopotila ani při opakovaných deceleracích z 300 km/h na nulu a prakticky neustálému ždímání 610 koní nikterak nebránila. Přenos výkonu na silnici obstarávají všechna kola, takže vás či pneumatiky nezruinuje ani opakovaná akcelerace z nízkých rychlostí a o všechno ostatní se starají schopnosti podvozku, které jsou jednoznačně špičkové.

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 31 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 21Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 32 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 25Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 33 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 26

Především překvapí, jak moc tohle auto tíhne k přetáčivosti, jak ochotně se pokládá do zatáček. Nevím, do jaké míry to bylo umocněno použitím rozdílných pneumatik na přední a zadní ose, ale ať už najíždíte 30 km/h do vracečky nebo 180 km/h do táhlé rychlé zatáčky, auto se do ní ochotně položí posílajíc do ní záď o něco málo rychleji než příď. Zbytek už je jen na vás a vaší práci s plynem - můžete si vůz do zatáčky klidně poslat v lehčím čtyřkolkovém driftu a nebo si na hranici možností pohrávat s nasměrováním vozu tam či onam.

R8 dokáže být v zatáčkách působivě rychlá, a to hlavně v těch rychlých, klidně o desítky km/h více než cokoli „normálního”. A musím říci, že mi trvalo docela dlouho, než jsem se k využití jejího plného potenciálu začal byť jen blížit. Auto vám většinou po najetí do zatáčky suše poví: „Moc brzdíš,” a musíte dlouze překonávat vlastní respekt k autu i silnici, abyste tuto frázi neslyšeli. Pro běžný život to ale znovu znamená jediné - možnost s velkým nadhledem zvládat i dynamiku, o kterém se většině ostatních aut ani nezdá. Pokud tedy při jízdě s R8 budete mít pocit, že je nudná, jedete moc pomalu, to je celý problém.

Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 34 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 36Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 35 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 35Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 36 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 34Rychlý test Audi R8 V10 plus 2016: turbo? Ne, děkuji - 37 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 42

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše