Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift?

Hatchback Hondy prošel faceliftem, jež ho vzhledově přiostřil, nezbavil jej ale překvapivých nedostatků. Jízdně je ovšem stále skvělý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift?

16.8.2015 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hatchback Hondy prošel faceliftem, jež ho vzhledově přiostřil, nezbavil jej ale překvapivých nedostatků. Jízdně je ovšem stále skvělý.

Jízdně patří ke špičce A atmosférický motor má svá kouzla

Co se „od minula“ také nezměnilo, je jízdní projev. Osmá generace s ním byla až překvapivě na štíru, naopak generace devátá je vynikající, a to přesto, že využívá zastaralé torzní příčky na zadní nápravě. S přechodem na „devítku“ je karoserie výrazně tužší a to se projevuje zejména v zatáčkách s hrbolatým povrchem, kde tohle auto neztrácí jistotu ani v rychlostech, při kterých vaše pozadí mermomocí chce cestovat, kam mu káže odstředivá síla.

Tohle auto zatáčky zkrátka miluje vás je donutí milovat též. Mechanické přilnavosti tu je spousta a o co méně informací poskytuje volant, ochromený elektrickým a na můj vkus trochu moc horlivým posilovačem řízení, o to více dat k vám proudí zespoda. Při jízdě pod plynem cítíte, co dělají přední kola, jak se pak zakousnou do asfaltu a auto utáhne stopu, když plynu uberete. Podvozek spolu s pneumatikami drží auto na silnici velmi přesvědčivě a pokud se Civicem neprovádíte skutečné psí kusy, stabilizace vůbec nepřijde ke slovu.

Ovšem, na palubě přítomná je jako poslední záchranná síť, ale v 90 % ostré jízdy může nechat nohy na stole, protože nemá co na práci. Tak dobrá je mechanika, která pod vámi pracuje. A to, připomínám, nesedíme v ničem jako Type S či dokonce Type R, onen paket Sport tu skutečně znamená zejména černá kola, lesklý lak pokusu o difuzor vzadu a voštinové mřížky předního nárazníku.

Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 16 - test honda civic 18 sport 19Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 17 - test honda civic 18 sport 32Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 18 - test honda civic 18 sport 35

Benzínová osmnáctistovka k tomuto vozu také krásně sedí. V nízkých otáčkách sice postrádá výkon řekněme přeplňované šestnáctistovky, ale to není úplně nevýhoda. Tenhle motor totiž nevznikl proto, aby se válel u 1 500 otáček. Vznikl proto, aby se při běžné jízdě pohyboval někde pod prostředkem spektra, kde je stále relativně tichý, ale má už dost výkonu na to, aby auto slušně rozpohyboval. A zejména vznikl proto, abyste ho mohli chytit pořádně pod krkem a prohnat ručku otáčkoměru až k červenému poli. Právě tak totiž ukáže, co skutečně umí a právě takový provoz se mu líbí nejvíce.

Když tu sedíte sami a můžete se do sytosti projet, má 142 koní tohoto motoru relativně lehkou práci, ke dvoustovce se dostat není problém. Je-li auto obsazené třemi lidmi a nějakou tou bagáží, už to taková sláva není. Pořád jede dostatečně, ale přidané zatížení na dynamice nutně poznáte.

Čeho si do sytosti užijete, chcete-li jet rychle, je řazení. Pracovat s řadicí pákou je nicméně skutečná radost, rychlosti krásně zapadají; mohl bych zde zkopírovat to, co napsal kolega před třemi lety, protože převodovka je stále brilantní. Její zpřevodování už je na tom trochu hůř - rozhodně není z nejkratších a Civicu tak na dynamice ubírá. Převodové poměry se s faceliftem určitě neměnily, takže dvojka stačí někam k 95 km/h, trojka ke 140 km/h, čtyřka ke 175 km/h - to je prostě zbytečně moc.

Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 19 - test honda civic 18 sport 92Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 20 - test honda civic 18 sport 93Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 21 - test honda civic 18 sport 94

Zároveň, ať trendy a ekoaktivisti říkají cokoliv, tento atmosférický a na danou třídu relativně velký motor umí jezdit s nízkou spotřebou, a to skutečně, ne jen na papíře. Normovaná spotřeba samozřejmě je nedosažitelnou hodnotou, nejste-li v eko-rallye velmi zběhlí. Už dost svižná jízda po silnici I. třídy s táhlými, ale i utaženými zatáčkami bude znamenat spotřebu v okolí 7,5 - 8 litru na sto a když ke stovce takto ujetých kilometrů přidáte další stovku na dálnici rychlostí okolo limitu, uvidíte třeba 7,2 litru. Máte-li lehkou nohu, hodnoty pod sedm jsou reálné.

Co nicméně spotřebu snížit dle mého nedovede, je eko-mód, který se aktivuje velkým zeleným tlačítkem na palubní desce. Tenhle program přežil facelift beze změn, takže z motoru udělá takového letargika, že budete plyn drtit, jen aby auto vůbec jelo. A tak se dostanete na spotřebu vyšší, než když zůstanete ve standardním módu.

Při couvání potěší parkovací kamera. Člověk by tedy čekal i senzory, ty tu však nejsou - Civic je nabízí až od vyšších výbavových provedení. Příjemný může také být pasivní hlídač jízdních pruhů. Na dálnici je to dobrý pomocník a chytá se i na okreskách, kde ovšem bývá spíše otravný, nejste-li zvyklí jezdit zatáčky podle čar na silnici. Vypnutí je ale velmi snadné.

Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 22 - test honda civic 18 sport 73Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 23 - test honda civic 18 sport 77Test Honda Civic 2015 1,8 i-VTEC Sport: co změnil facelift? - 24 - test honda civic 18 sport 82

Diskuze 25 příspěvků