Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

Dříve krabice, co se nelekla terénu, nyní oblé SUV primárně na silnice. Bát se ale netřeba, X-Trailu je zajímavé auto i s malým motorem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

6.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dříve krabice, co se nelekla terénu, nyní oblé SUV primárně na silnice. Bát se ale netřeba, X-Trailu je zajímavé auto i s malým motorem.

Dospělák, který míří mnohem výše

Japonská auta obvykle v této kategorii zrovna dvakrát neexcelují, čehož jsou příkladem za všechny vozy Subaru, nezřídka i některé modely od Toyoty. V jejich interiéru bývá nuda, mohutné jednolité plochy, žádné hi-tech prvky, jen to nejnutnější. Zavzpomínejme však raději znovu na předchozí generaci, jejíž interiér byl na omak dost tvrdý a plastový od pohledu, relativně nevkusný a v podstatě dost zastaralý už v době uvedení do prodeje. Poslední X-Trail je naštěstí z docela jiného těsta. Změknul a dá se říct, že i z hlediska vnímané kvality pocitově vyrostl.

Tvůrci kabiny vozu jednoznačně pomohli tím, že si došli pro inspiraci ke starší generaci Qashqai, ztvárněním vnitřku se tak X-Trail odrazil podle mého soudu z podprůměru rovnou nad průměr kategorie. A to kupodivu hlavně promyšlenější ergonomií a celkovou přehledností, kterou tvůrci obohatili zástavbou řady nových asistenčních systémů. Pokárání si Nissan opět může odnést od estétů, a sice za fontovou nejednotnost, daleko více ale ruší nedotaženým panelem klimatizace či starší grafikou centrálního displeje. Ve všem ostatním však už nebude déle potřeba hledat jen negativa, právě naopak. Je solidně postavený, docela vkusný a ničím vás v podstatě neruší.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 10 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 48Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 11 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 47Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 12 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 49

Slova chvály lze pět především na řešení nového barevného displeje mezi velmi přehledným otáčkoměrem a rychloměrem, protože ten coby primárně palubní počítač supluje také roli rozhraní pro nastavení systémů vozu a nápovědy o právě platných dopravních značkách. A také se snadno ovládá. Přestože možností nebylo v testovacím kusu zrovna málo, díky přehledné soustavě ovladačů na rameni volantu nebyl problém se s nimi vypořádat rychle a bez delšího hledání ani při jízdě.

Informačně zábavní rozhraní NissanConnect asi už nesklidí potlesk za hypermoderní zobrazení mapových podkladů, ale na druhou stranu je nutné říci, že mě navigace jako taková nikdy nenechala na holičkách. Nabízela totiž jen intuitivní obsluhu, věrohodné informace o aktuální dopravě a ve spojení s mobilním telefonem i „něco“ navíc. Krom toho byla rychlá a prostá váhání. Přímo se také nabízí zmínka o výstupu ze čtveřice kamer jednoznačně usnadňujících parkování. S jejich pomocí takového „drobečka“ zasunete i do relativně menších parkovacích míst. Rádio hrálo pěkně, diodové osvětlení působilo moderně, panoramatická střecha neničila dobrý dojem. Co dál?

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 13 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 53Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 14 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 57Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 15 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 61

Prostoru až běda

Ne každý bude volit nejvyšší výbavu Tekna s koženým čalouněním, a tak bych se měl spíše dále soustředit už jen na to, co dostanete s vozem v základní konfiguraci. Z pohledu od volantu mohu říct, že velmi dobrou pozici sezení a rozumný rozsah nastavení sedadel, který pomůže zcela vyrušit ne zrovna oslnivé možnosti nastavení sloupku řízení. Dále je potěšující pozice řadicí páky i rozmístění pedálů, samotný volant i výhled ven také zaslouží absolutorium. Zkrátka vše, co je pro řidiče podstatné, je tu naprosto v pořádku, až jsem se chvílemi divil. Že nemají sedadla výraznější boční vedení vás tady až tolik trápit nemusí, podstatnější je, že jsou navýsost pohodlná a nikterak rozměklá.

Milovníky zimních radovánek zarmoutí snad jen absencí klasické ruční brzdy, po X-Trailu ale budou v nejhojnějším počtu koukat otcové od rodin, kteří na prvním místě vidí komfort posádky, nikoliv svojí zábavu, a tak je daleko důležitější prostor a dostatek míst pro odložení drobností. V těchto směrech snad nemůže novinka zklamat ani ty nejnáročnější, protože Nissan se v reálném světě jeví jako nejvstřícnější přepravce svého druhu. Nebudu vám tvrdit, že je to dopravní prostředek, který by měl nakoupit Radim Vančura ve velkém, ale nadávky z Hovorů z Lán v kabině X-Trail rozhodně nezazní, alespoň tedy na adresu prostoru. Tenhle Nissan s prstem ve výfuku převeze klidně čtveřici alfasamců a ještě zbude dost na to, aby si s sebou vzali výstroj na týden.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 16 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 50Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 17 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 51Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 18 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 52

Skutečně dobře se dovnitř už nastupuje, což zajišťují velké dveřní otvory. Výrazná porce životního prostoru je k dispozici všem, sedadla poskytují adekvátní rozměry a pohodlí hodné vozu tohoto zaměření. Pokud necháte druhou řadu na svém místě, budete si i s výškou přes 180 centimetrů pískat. Menší jedinci si budou schopní sami za sebe sednout stylem, který ani průměrně „rostlým“ mužům zase tolik nesvědčí, tedy s nohou přes nohu.

Jakmile ale dostanete chuť vézt něco neskladného, X-Trail poslouží posuvem dělených a sklopných sedadel v rozmezí až 25 centimetrů. Nemusím asi připomínat, že jejich přisunutím k předním sedadlům můžete přijít o dolní končetiny, s dětskými pasažéry se čarování se sedadly obejde i bez amputace. Kdo by nedokázal vystačit s 550 litry zavazadelníku, ten asi musí jít do kombi.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 19 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 63Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 20 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 65Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 21 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 66

Vyšší nakládací hranu a kufr lehce „nabouraný“ podběhy zadních kol nemá v oblibě asi nikdo, kdo se chystá naložit něco těžšího nebo širokého, spíše než tím ale X-Trail zahřeje majitele u srdce parádní variabilitou. Kufr má totiž dvojitou podlahu, jejíž dva díly můžete přesunout i do „třetího“ patra pod krycí roletu, můžete ho přepážkou rozdělit na dvě poloviny, popřípadě drobnosti umístit do bočních schránek s plastovými „poklopy“. Pokud tedy nechcete vozit jen věčně plný kufr, pak se alespoň můžete postarat o to, aby náklad samovolně necestoval.

Prakticky mi tak chyběly jen nějaké háčky na tašky. Jakmile ale bude potřeba stěhovat nábytek, bezmála dva metry krychlové, což je maximální objem po sklopení sedadel, jistě přijdou vhod. Nissan nabízí také příplatkovou třetí řadu sedadel (30 tisíc korun), ale vsadil bych boty na to, že nebude sekat dobrotu. Ano, X-Trail nabídne opravdu hodně místa, ale zcela dozadu rozhodně nebude možné posadit nikoho jiného než malé dítě, které už nesedí v dětské sedačce. Navíc s použitím trestné dvojité lavice zůstává k dospozici pro náklad jen 135 litrů. Přímo se tedy nabízí otázka, zda to vlastně celé utáhne motor.

Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 22 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 58Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 23 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 59Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová - 24 - Test Nissan X-Trail 16 dCi 4x4 2014 60

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše