Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4: cesta vstříc publiku je asfaltová
6.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Dříve krabice, co se nelekla terénu, nyní oblé SUV primárně na silnice. Bát se ale netřeba, X-Trailu je zajímavé auto i s malým motorem.
Přehled kapitol
Dospělák, který míří mnohem výše
Japonská auta obvykle v této kategorii zrovna dvakrát neexcelují, čehož jsou příkladem za všechny vozy Subaru, nezřídka i některé modely od Toyoty. V jejich interiéru bývá nuda, mohutné jednolité plochy, žádné hi-tech prvky, jen to nejnutnější. Zavzpomínejme však raději znovu na předchozí generaci, jejíž interiér byl na omak dost tvrdý a plastový od pohledu, relativně nevkusný a v podstatě dost zastaralý už v době uvedení do prodeje. Poslední X-Trail je naštěstí z docela jiného těsta. Změknul a dá se říct, že i z hlediska vnímané kvality pocitově vyrostl.
Tvůrci kabiny vozu jednoznačně pomohli tím, že si došli pro inspiraci ke starší generaci Qashqai, ztvárněním vnitřku se tak X-Trail odrazil podle mého soudu z podprůměru rovnou nad průměr kategorie. A to kupodivu hlavně promyšlenější ergonomií a celkovou přehledností, kterou tvůrci obohatili zástavbou řady nových asistenčních systémů. Pokárání si Nissan opět může odnést od estétů, a sice za fontovou nejednotnost, daleko více ale ruší nedotaženým panelem klimatizace či starší grafikou centrálního displeje. Ve všem ostatním však už nebude déle potřeba hledat jen negativa, právě naopak. Je solidně postavený, docela vkusný a ničím vás v podstatě neruší.
Slova chvály lze pět především na řešení nového barevného displeje mezi velmi přehledným otáčkoměrem a rychloměrem, protože ten coby primárně palubní počítač supluje také roli rozhraní pro nastavení systémů vozu a nápovědy o právě platných dopravních značkách. A také se snadno ovládá. Přestože možností nebylo v testovacím kusu zrovna málo, díky přehledné soustavě ovladačů na rameni volantu nebyl problém se s nimi vypořádat rychle a bez delšího hledání ani při jízdě.
Informačně zábavní rozhraní NissanConnect asi už nesklidí potlesk za hypermoderní zobrazení mapových podkladů, ale na druhou stranu je nutné říci, že mě navigace jako taková nikdy nenechala na holičkách. Nabízela totiž jen intuitivní obsluhu, věrohodné informace o aktuální dopravě a ve spojení s mobilním telefonem i „něco“ navíc. Krom toho byla rychlá a prostá váhání. Přímo se také nabízí zmínka o výstupu ze čtveřice kamer jednoznačně usnadňujících parkování. S jejich pomocí takového „drobečka“ zasunete i do relativně menších parkovacích míst. Rádio hrálo pěkně, diodové osvětlení působilo moderně, panoramatická střecha neničila dobrý dojem. Co dál?
Prostoru až běda
Ne každý bude volit nejvyšší výbavu Tekna s koženým čalouněním, a tak bych se měl spíše dále soustředit už jen na to, co dostanete s vozem v základní konfiguraci. Z pohledu od volantu mohu říct, že velmi dobrou pozici sezení a rozumný rozsah nastavení sedadel, který pomůže zcela vyrušit ne zrovna oslnivé možnosti nastavení sloupku řízení. Dále je potěšující pozice řadicí páky i rozmístění pedálů, samotný volant i výhled ven také zaslouží absolutorium. Zkrátka vše, co je pro řidiče podstatné, je tu naprosto v pořádku, až jsem se chvílemi divil. Že nemají sedadla výraznější boční vedení vás tady až tolik trápit nemusí, podstatnější je, že jsou navýsost pohodlná a nikterak rozměklá.
Milovníky zimních radovánek zarmoutí snad jen absencí klasické ruční brzdy, po X-Trailu ale budou v nejhojnějším počtu koukat otcové od rodin, kteří na prvním místě vidí komfort posádky, nikoliv svojí zábavu, a tak je daleko důležitější prostor a dostatek míst pro odložení drobností. V těchto směrech snad nemůže novinka zklamat ani ty nejnáročnější, protože Nissan se v reálném světě jeví jako nejvstřícnější přepravce svého druhu. Nebudu vám tvrdit, že je to dopravní prostředek, který by měl nakoupit Radim Vančura ve velkém, ale nadávky z Hovorů z Lán v kabině X-Trail rozhodně nezazní, alespoň tedy na adresu prostoru. Tenhle Nissan s prstem ve výfuku převeze klidně čtveřici alfasamců a ještě zbude dost na to, aby si s sebou vzali výstroj na týden.
Skutečně dobře se dovnitř už nastupuje, což zajišťují velké dveřní otvory. Výrazná porce životního prostoru je k dispozici všem, sedadla poskytují adekvátní rozměry a pohodlí hodné vozu tohoto zaměření. Pokud necháte druhou řadu na svém místě, budete si i s výškou přes 180 centimetrů pískat. Menší jedinci si budou schopní sami za sebe sednout stylem, který ani průměrně „rostlým“ mužům zase tolik nesvědčí, tedy s nohou přes nohu.
Jakmile ale dostanete chuť vézt něco neskladného, X-Trail poslouží posuvem dělených a sklopných sedadel v rozmezí až 25 centimetrů. Nemusím asi připomínat, že jejich přisunutím k předním sedadlům můžete přijít o dolní končetiny, s dětskými pasažéry se čarování se sedadly obejde i bez amputace. Kdo by nedokázal vystačit s 550 litry zavazadelníku, ten asi musí jít do kombi.
Vyšší nakládací hranu a kufr lehce „nabouraný“ podběhy zadních kol nemá v oblibě asi nikdo, kdo se chystá naložit něco těžšího nebo širokého, spíše než tím ale X-Trail zahřeje majitele u srdce parádní variabilitou. Kufr má totiž dvojitou podlahu, jejíž dva díly můžete přesunout i do „třetího“ patra pod krycí roletu, můžete ho přepážkou rozdělit na dvě poloviny, popřípadě drobnosti umístit do bočních schránek s plastovými „poklopy“. Pokud tedy nechcete vozit jen věčně plný kufr, pak se alespoň můžete postarat o to, aby náklad samovolně necestoval.
Prakticky mi tak chyběly jen nějaké háčky na tašky. Jakmile ale bude potřeba stěhovat nábytek, bezmála dva metry krychlové, což je maximální objem po sklopení sedadel, jistě přijdou vhod. Nissan nabízí také příplatkovou třetí řadu sedadel (30 tisíc korun), ale vsadil bych boty na to, že nebude sekat dobrotu. Ano, X-Trail nabídne opravdu hodně místa, ale zcela dozadu rozhodně nebude možné posadit nikoho jiného než malé dítě, které už nesedí v dětské sedačce. Navíc s použitím trestné dvojité lavice zůstává k dospozici pro náklad jen 135 litrů. Přímo se tedy nabízí otázka, zda to vlastně celé utáhne motor.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
před 6 hodinami - Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 8 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 9 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 11 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- Volkswagen obecne 05.02. 20:02 - Snowman000
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.02. 18:59 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.30. 14:54 - jarka
- BMW Divize 04.30. 14:15 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 21:51 - řidičBOB