Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 5008 1,6 HDi 2014: větší rodině stačí půl milionu
13.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Facelift maskuje vrásky způsobené čtyřmi roky 5008 na trhu jen zvenčí. Pomůže prodejům malý naftový motor a stále sympatická cena?
Přehled kapitol
Změny uvnitř se limitně blíží nule
Kdo čekal, že s faceliftem bude kabina jako vyměněná, možná zažije po nastoupení stejně jako já lehké zklamání. Změny související s modernizací se obtiskly leda v několika dekorech a barevné grafice vyklápěcího head-up displeje. Víc ani ťuk. Francouzská extravagance se projevuje nadále ve velmi netradičně tvarované palubní desce, jejíž středový segment obklopuje řidiče. Ten je tu snad proto, aby se cítil jako ve stíhacím letounu či sportovním voze. Zda je něco takového v rodinném korábu vůbec nutné, nechám na každém z vás, myslím si však, že snaha odlišit se od zbytku MPV na trhu se dala uskutečnit i jinak. Řekněme užitečněji...
Otec či matka vzadu si hovících ratolestí si mohou na jednu stranu připadat výjimečně, mají přeci jasně vymezený prostor pro pilotování, na stranu druhou je to dobré leda na fotky katalogu. Peugeot zbytečně plýtval jinak bohatým vnitřním prostorem a to do té míry, že pravé koleno řidiče může být díky tomu mnohdy až nepříjemně utiskováno. Pokud to s sebou nějaká pozitiva přineslo, pak pouze tím, že je řadicí páka v těsné blízkosti volantu. Je to taková zbytečná piha na kráse, pozice sezení je totiž jinak velmi dobrá, ani si tu nebudete připadat jako na posedu.
Tenhle vůz dokáže potěšit výtečným výhledem do všech stran, rozložením pedálů i rozsahem nastavení sedadel a volantu. Všichni by pro regulaci sklonu opěráku ale uvítali otočné kolečko než páku, po jejímž zatažení vám věci neznalý spolucestující omylem může rozmáčknout potomka na sedadle za ním. Je to detail, ale s faceliftem na to výrobce myslet mohl. Chápu však, že by si to možná vyžádalo nepřípustnou investici. Celkový dojem staršího Peugeotu po modernizaci nikam nezmizel, co víc - vedle nové 308 nebo futuristického Picassa naopak spíše ještě posílil. Že už to zkrátka není žádný mladík poznáte podle místy nepříjemně tvrdých plastů, z celkové kvality zpracování i pár dalších detailů.
Displej přístrojového štítu nemá daleko od prvních mobilních telefonů, titěrná tlačítka pro rádio a navigaci je potřeba zachytit do paměti a soustavu ovladačů za volantem pamatují ještě doby stařičkého modelu 206. Zvyknout si na ně tedy není o nic jednodušší než tehdy. Podobné platí pro řadu nejvýše položených tlačítek k ovládání projekčního displeje nebo pro výklopnou obrazovku se stavitelným sklonem na vrcholu palubní desky. Stále je mi tohle řešení však v některých ohledech mnohem milejší než leckteré moderní konkurenční systémy s osmi dotykovými displeji, touchpadem, hlasovým ovládáním a snad i radami, co si dát k snídani.
Lepší řešení by však zasloužila středová schránka pod loketními opěrkami, do níž je možné naházet až 10,5 litru čehokoliv. Praktičností se rovná velké plážové tašce bez bočních kapes, do které naládujete vše, nic z toho už následně ale nenajdete bez prohrabování. Za jízdy je to vskutku nepěkný zážitek. Peugeot navíc zavedl v tomto voze zákaz pití čehokoliv z kelímků, jelikož plnohodnotný „cup-holder“ uvnitř prostě nenainstaloval.
Zdánlivě ho snad má připomínat nedostatečná ploška mezi předními sedadly, jejíž význam mi ale zcela uniká. Krásné je, že si můžete hrát díky nepřebernému množství odkládacích schránek (i pod podlahou) uvnitř pomalu na schovávanou, nápoje však budete vozit leda v plastových lahvích ve dveřích. Na veškeré rychle dosažitelné předměty je zase určen jen hluboký otvor nad panelem rádia. Stačilo by tak málo, aby to byl o poznání lepší vůz, v rámci faceliftu se ale nápravy 5008 zkrátka nedočkala. Proto doufám, že se tvůrci ze svých chyb poučí alespoň u příští generace. Mohlo by se zdát, že už je teď vůz zralý na ručník, ale není tomu tak. Jen jsem chtěl poukázat na vše, co současné majitele trápí a že to může trápit i ty, co se pro koupi ještě rozhodnou.
Prostorný i štědrý, za rozumnou cenu
Zákazníky této kategorie rozhodně bude zajímat to, v čem má MPV vynikat, a sice prostorem a pohodlím pro posádku. Pominu-li onen čistě dekorativní tunel, vpředu je v tomto ohledu ve všech směrech místa dost a ani vzadu není situace nijak tragická. Trojice samostatných sedadel, kterou lze navíc nezávisle na sobě posunout podélně až o 13 centimetrů směrem vpřed, nabídne na rozdíl od Zafiry i možnost uchycení až tří dětský sedaček (tři Iso-fixy). Všechna dítka také můžete posléze sledovat ve speciálním miniaturním zrcátku pod tím klasickým - to je vtipné.
Díky zcela nadprůměrně široké kabině si tu může relativně užít cestu dokonce trojice dospěláků a to se v kategorii kompaktních MPV jen tak nevidí. Přestože takové pohodlí jako ti vpředu samozřejmě tady ani v žádném podobném voze nemají, potenciální manko nastolené nižší střechou mohou v 5008 šikovně kompenzovat naklopením opěráků. To je mi sympatické, přesto si rýpnu. Ony sklopné stolečky před nimi budou dobré možná na odpočívadlech, neboť po nich vše při jízdě bruslí jako na ledě.
Nedalo se čekat nic jiného než mohutný zavazadelník, který je předem nutné vychválit za šířku, pravidelný tvar i velmi nízkou nakládací hranu. Pokud vám nestačí základních 579 litrů a dvě schránky pod jeho podlahou, můžete jednoduše odsunout sedadla dopředu a zvětšit objem na úkor prostoru pro nohy cestujících ještě o dalších sto litrů. Jakmile by ani to nebylo dost, postupně budete muset redukovat počet míst, což lze snadno. Stačí s pomocí popruhů přiklopit sedák k opěráku a sedadlo pak v případě potřeby klidně nalisovat k první řadě.
V extrému se dá vše sklopit do roviny včetně opěradla spolujezdce a naložit tak až 2,76 metru dlouhý předmět, nebo solidních 1 754 litrů jiného harampádí. Jen krycí roletu budete muset nechat doma a bez háčků na drobné tašky se také bude muset zákazník obejít. Z hlediska prostoru a variability je pro mě 5008 přesto jedním z nejlepších MPV své tŘídy. Nakládat do ní kufry můžete klidně lopatou a s rozeběhem.
Pozornosti nakonec nemůže uniknout ani výbava. Zřídkakdy se stává, že bych někomu doporučil vrchol, u 5008 ale nelze činit jinak. Až stupeň Allure má totiž vše, po čem by pro rodinu bijící srdce jedinců mohlo prahnout. Ne snad pro ten head-up displej, i když je občas docela příjemným pomocníkem, ale třeba už jen pro ten zadní parkovací asistent, elektricky sklopná vnější zrcátka, zatmavená zadní skla, lepší osvětlení kabiny, sluneční clony zadních sedadel a také sportovní kožený volant.
Za čtyřicetitisícový příplatek oproti druhému stupni výbavy navíc s Allure umožníte sami sobě objednávání dalších příplatků se slevou. Například si pak lze zaškrtnout v konfigurátoru celkem užitečný monitoring tlaku v pneumatikách (6 tisíc Kč). Navigace s parkovací kamerou a předními senzory pak vyjde na mnohem výhodnějších 29 tisíc a vyhřívání sedadel s bederní opěrkou řidičova místa na 8 900 korun. Negativem budiž jen sedmnáctipalcová kola s lepící sadou a panoramatická střecha, která již zcela tradičně omezí prostor nad hlavou posádky.
Podíváte-li se na testovací vůz, přesně taková konstelace, u které dlužno říct nechybí nic podstatného, stojí přesně 590 tisíc korun. Vezmeme-li navíc v úvahu, že jezdí na naftu, jejíž pořízení mnohdy rapidně s cenovkou zahýbá, rázem zjistíte, že máte dost možná čest s jednou z nejlepších rodinných koupí z hlediska poměru ceny, prostoru, výbavy a spotřeby.
Se základním stupňem Access vyjde turbodiesel na 435 tisíc, dostatečně vybavený Active jen o 35 tisíc dráž. Veškerá negativa se rázem překousávají s daleko větší lehkostí. Může kromě rozumné cenové politiky 5008 ještě něčím překvapit? Samozřejmě, třeba právě pohonnou jednotkou a jízdními vlastnostmi.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz