Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu
9.11.2022 | Petr Prokopec
Pro někoho to bude svatokrádež, pro jiného dokonalý vůz spojující to nejlepší ze světů klasických a moderních aut. Názor si udělejte sami, 8,5 milionu korun vás ale tento stroj bude stát v každém případě.
BMW M3 generace E30 je jednou z největších automobilových legend, která dodnes dokáže ohromit schopností vtáhnout řidiče do děje. Po stránce dynamiky mu ale ujel vlak, ostatně od roku 1985, kdy došlo na prezentaci vozu na frankfurtském autosalonu, se změnilo mnohé. Více než dvojnásobný výkon dnes dostanete i pod kapotou rodinného hatchbacku. Ten pak může excelovat nejen v přímce, ale rovněž v zatáčkách, neboť téměř čtyři dekády evoluce jsou znát v každém ohledu. Přesto mnozí nadšenci nedají na M3 E30 dopustit.
Využít se toho rozhodla americká firma Renner Projekts (sic), která nechyběla ani na letošní tuningové show SEMA, jenž se minulý týden konala v Las Vegas. Tam byl představen její Projekt 3, za nímž se skrývá ono letité BMW M3 E30, které ovšem ke svému pohonu využívá o šest válců více než originál. Namísto původního 2,3litrového (a posléze 2,5litrového) čtyřválce se totiž pod kapotu nastěhoval atmosférický pětilitrový desetiválec.
Touto jednotkou bylo původně osazeno BMW M5 E60, přičemž Renner kvůli konverzi musel koupit exemplář z roku 2008. Agregát navíc ještě prošel řádným tuningem, díky čemuž aktuálně produkuje zhruba 635 koní. Letité kupé je tak výkonově na úrovní současné generace M5 CS, oproti ní lze nicméně počítat s daleko nižší hmotností. Konkrétní údaj zmíněn nebyl, nejspíše se však nebude pohybovat mezi 1 165 a 1 360 kilogramy, jako tomu bylo u dárcovského vozu.
Upraven byl pochopitelně i podvozek - zakázkové jsou jak pružiny, tak stabilizátory. Mimo to dorazila unikátní 18palcová kola, jejichž povrch byl opracován ručně. Zdobí je navíc modrá linka, která koresponduje úpravou karoserie. Zajímavé pak je, že nové boční prahy a zadní okno jsou vyrobené přímo v BMW. Z továrny ostatně pochází i přední okno, které je prý jedním z pěti posledních originálních kusů.
Uvnitř pak M3 E30 vypadá převážně autenticky, což byl záměr. Nový je nicméně přístrojový štít, jenž odpovídá posílenému ústrojí. Dorazil rovněž i moderní audio systém, tím ale veškeré dodatečné zásahy končí. Dále totiž už jen došlo na zakázkové přečalounění kabiny. Renner přitom dodává, že se vždy řídí specifickými požadavky zákazníků. Kousek ze SEMA Show má být nicméně propagační, firma tak řadu modifikací provedla jen na základě svých představ a preferencí.
V tomto ohledu můžeme dodat, že posílené desetiválcové ústrojí je pouze vrcholem nabídky. Na výběr je totiž i jeho základní verze s výchozími 507 koňmi, stejně jako osmiválec z M5 generace E39. Ten produkuje 400 koní, zatímco jednotka V8 z BMW M3 E92 jich nabízí 420. Zákazníci si ovšem mohou dopřát i šestiválec, a to asi ten nejslavnější. Tedy atmosférickou 3,2litrovou jednotku z M3 E46, jenž byla továrnou naladěna na 343 koní.
Renner uvádí, že verze se 635 koňmi přijde zájemce na 350 tisíc dolarů (cca 8,5 milionu korun), což není zrovna málo. Je nicméně třeba dodat, že kromě desetiválce a unikátních kol dostáváte také kompletní renovaci. Ještě před výměnou motoru je totiž celý vůz rozebrán a veškeré jeho díly vyčištěny a případně nahrazeny, pochopitelně originálními. Pokud je to ale na vás příliš silné sousto, verze s šesti- a osmiválci budou jistě levnější.
Slavné BMW M3 E30 prošlo v dílnách společnosti Renner Projekts výrazným omlazením. Největší změna se odehrála v motorovém prostoru, kde původní čtyřválec nahradil pětilitrový desetiválec převzatý z M5 generace E60. Foto: Renner Projekts, tiskové materiály
Zdroj: Renner Projekts
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva