Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu

Pro někoho to bude svatokrádež, pro jiného dokonalý vůz spojující to nejlepší ze světů klasických a moderních aut. Názor si udělejte sami, 8,5 milionu korun vás ale tento stroj bude stát v každém případě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu

9.11.2022 | Petr Prokopec

Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu

/

Foto: Renner Projekts, tiskové materiály

Pro někoho to bude svatokrádež, pro jiného dokonalý vůz spojující to nejlepší ze světů klasických a moderních aut. Názor si udělejte sami, 8,5 milionu korun vás ale tento stroj bude stát v každém případě.

BMW M3 generace E30 je jednou z největších automobilových legend, která dodnes dokáže ohromit schopností vtáhnout řidiče do děje. Po stránce dynamiky mu ale ujel vlak, ostatně od roku 1985, kdy došlo na prezentaci vozu na frankfurtském autosalonu, se změnilo mnohé. Více než dvojnásobný výkon dnes dostanete i pod kapotou rodinného hatchbacku. Ten pak může excelovat nejen v přímce, ale rovněž v zatáčkách, neboť téměř čtyři dekády evoluce jsou znát v každém ohledu. Přesto mnozí nadšenci nedají na M3 E30 dopustit.

Využít se toho rozhodla americká firma Renner Projekts (sic), která nechyběla ani na letošní tuningové show SEMA, jenž se minulý týden konala v Las Vegas. Tam byl představen její Projekt 3, za nímž se skrývá ono letité BMW M3 E30, které ovšem ke svému pohonu využívá o šest válců více než originál. Namísto původního 2,3litrového (a posléze 2,5litrového) čtyřválce se totiž pod kapotu nastěhoval atmosférický pětilitrový desetiválec.

Touto jednotkou bylo původně osazeno BMW M5 E60, přičemž Renner kvůli konverzi musel koupit exemplář z roku 2008. Agregát navíc ještě prošel řádným tuningem, díky čemuž aktuálně produkuje zhruba 635 koní. Letité kupé je tak výkonově na úrovní současné generace M5 CS, oproti ní lze nicméně počítat s daleko nižší hmotností. Konkrétní údaj zmíněn nebyl, nejspíše se však nebude pohybovat mezi 1 165 a 1 360 kilogramy, jako tomu bylo u dárcovského vozu.

Upraven byl pochopitelně i podvozek - zakázkové jsou jak pružiny, tak stabilizátory. Mimo to dorazila unikátní 18palcová kola, jejichž povrch byl opracován ručně. Zdobí je navíc modrá linka, která koresponduje úpravou karoserie. Zajímavé pak je, že nové boční prahy a zadní okno jsou vyrobené přímo v BMW. Z továrny ostatně pochází i přední okno, které je prý jedním z pěti posledních originálních kusů.

Uvnitř pak M3 E30 vypadá převážně autenticky, což byl záměr. Nový je nicméně přístrojový štít, jenž odpovídá posílenému ústrojí. Dorazil rovněž i moderní audio systém, tím ale veškeré dodatečné zásahy končí. Dále totiž už jen došlo na zakázkové přečalounění kabiny. Renner přitom dodává, že se vždy řídí specifickými požadavky zákazníků. Kousek ze SEMA Show má být nicméně propagační, firma tak řadu modifikací provedla jen na základě svých představ a preferencí.

V tomto ohledu můžeme dodat, že posílené desetiválcové ústrojí je pouze vrcholem nabídky. Na výběr je totiž i jeho základní verze s výchozími 507 koňmi, stejně jako osmiválec z M5 generace E39. Ten produkuje 400 koní, zatímco jednotka V8 z BMW M3 E92 jich nabízí 420. Zákazníci si ovšem mohou dopřát i šestiválec, a to asi ten nejslavnější. Tedy atmosférickou 3,2litrovou jednotku z M3 E46, jenž byla továrnou naladěna na 343 koní.

Renner uvádí, že verze se 635 koňmi přijde zájemce na 350 tisíc dolarů (cca 8,5 milionu korun), což není zrovna málo. Je nicméně třeba dodat, že kromě desetiválce a unikátních kol dostáváte také kompletní renovaci. Ještě před výměnou motoru je totiž celý vůz rozebrán a veškeré jeho díly vyčištěny a případně nahrazeny, pochopitelně originálními. Pokud je to ale na vás příliš silné sousto, verze s šesti- a osmiválci budou jistě levnější.


Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 1 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 01Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 2 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 01aNadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 3 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 02Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 4 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 02aNadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 5 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 03Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 6 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 04Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 7 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 04aNadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 8 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 05Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 9 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 06Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 10 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 08Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 11 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 09Nadšenci napěchovali do nejstaršího BMW M3 největší motor moderních M, je z toho bestie za 8,5 milionu - 12 - Renner Projekts Projekt 3 oficialni 10
Slavné BMW M3 E30 prošlo v dílnách společnosti Renner Projekts výrazným omlazením. Největší změna se odehrála v motorovém prostoru, kde původní čtyřválec nahradil pětilitrový desetiválec převzatý z M5 generace E60. Foto: Renner Projekts, tiskové materiály

Zdroj: Renner Projekts

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.