Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou”

Zdá se, že jde o příliš dobrou nabídku na to, aby fungovala, a tak němečtí kolegové zkoumali její praktický přínos. I my máme s těmito druhy úprav své zkušenosti, není to mince s jednou stranou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou”

5.7.2022 | Petr Prokopec

Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou”

/

Foto: Volkswagen

Zdá se, že jde o příliš dobrou nabídku na to, aby fungovala, a tak němečtí kolegové zkoumali její praktický přínos. I my máme s těmito druhy úprav své zkušenosti, není to mince s jednou stranou.

Pokud se nějaká nabídka tváří až podezřele výhodně, většinou se z ní vyklube nějaká levárna. Nelze se proto divit kolegům z německého Auto Bildu, že se značnou skepsí přistupovali k testu Volkswagenu Golf R upraveného firmou DTE Systems. Ta totiž nabízí chiptuning pomocí externího modulu upravující vybraná data posílaná do řídicí jednotky motoru, který má jen za 799 Eur (cca 20 tisíc korun) navýšit výkon přeplňovaného dvoulitru o 46 koní a točivý moment dokonce o 79 Nm. To jsou zajímavá čísla, která již za zvážení úpravy stojí. Či snad ne?

Z pohledu našich kolegů se zdá, že opravdu není nad čím přemýšlet. Modifikovaný Golf totiž dosáhl příslibu úpravce, že kromě zlepšení jízdní dynamiky dojde rovněž na snížení spotřeby paliva. Třebaže zprvu věci až tak slibně nevypadaly, neboť vůz zvládl zrychlit z klidu na stovku za 4,5 sekundy. Stejný čas přitom pro Golf R udává i továrna. Po překročení stotřicítky však byl dle našich kolegů cítit mnohem větší zápal pohonné jednotky, dvoustovky tak vůz dosáhl o 1,6 sekundy rychleji než v sériovém provedení.

Zlepšilo se rovněž pružné zrychlení, jakkoli ne o slibovaných 1,8 sekundy. Místo toho se Golf dostal z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň „jen“ o devět desetin rychleji než před úpravou. Při volbě sedmého rychlostního stupně však byl rychlejší dokonce o 2 sekundy. V rámci 100kilometrového testovacího okruhu pak jeho žíznivost klesla o 2 litry na 100 km při stejném stylu jízdy. Vše tedy hovoří pro tento tuning, který dokonce umožňuje volbu několika jízdních režimů skrze mobilní aplikaci.

Je nicméně třeba připomenout, že toto řešení není relativně levné výměnou za nic. Nejde o komplexní úpravu map řízení motoru jako u klasického chiptuningu, externí jednotka pouze modifikuje signály o množství nasávaného vzduchu apod. a nechává jinak řídicí jednotku motoru pracovat se svými obvyklými mapami. Není to automaticky špatné, sami jsme podobná řešení vyzkoušeli, obvykle jsou ale bezvadně funkční jen u slabších motorů či pouze částečném využití dostupného výkonu.

Zrovna u Golfu R by mohl vyvstat problém, který jsme dobře poznali u takto upraveného BMW M3 F80. Zřetelné zvýšení výkonu přináší, ale ne při konstantně vysokém zatížení. V tu chvíli se zřejmě začne motor poněkud přetěžovat, řídicí jednotce se začne něco nelíbit a výkon naopak začne omezovat, nikoli zvyšovat. Každou podobnou úpravu je tak třeba zkusit pro styl jízdy, který vyznáváte - fungovat může, nemusí. Výhodou ale vždy je, že s pomocí oné mobilní aplikace jde veškerou modulaci vstupních dat i velmi snadno zcela vypnout. V tomto konkrétním případě došlo podle německých kolegů jen na posun k lepšímu i při opravdové minimalizaci nákladů, a tak na vypínání neměli ani pomyšlení.


Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou” - 1 - VW Golf R 2021 vs 2017 ilustracni foto 01Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou” - 2 - VW Golf R 2021 vs 2017 ilustracni foto 02Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou” - 3 - VW Golf R 2021 vs 2017 ilustracni foto 03
Golf R disponuje standardně 320 koňmi výkonu a 420 Nm točivého momentu. Firma DTE Systems vám ale za pouhých 20 tisíc korun nabídne díky úpravě externí jednotkou nárůst na 366 koní a 499 Nm. A podle testy Němců je skutečný i bez problémů využitelný. Ilustrační foto: Volkswagen

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.