Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou”
5.7.2022 | Petr Prokopec
Zdá se, že jde o příliš dobrou nabídku na to, aby fungovala, a tak němečtí kolegové zkoumali její praktický přínos. I my máme s těmito druhy úprav své zkušenosti, není to mince s jednou stranou.
Pokud se nějaká nabídka tváří až podezřele výhodně, většinou se z ní vyklube nějaká levárna. Nelze se proto divit kolegům z německého Auto Bildu, že se značnou skepsí přistupovali k testu Volkswagenu Golf R upraveného firmou DTE Systems. Ta totiž nabízí chiptuning pomocí externího modulu upravující vybraná data posílaná do řídicí jednotky motoru, který má jen za 799 Eur (cca 20 tisíc korun) navýšit výkon přeplňovaného dvoulitru o 46 koní a točivý moment dokonce o 79 Nm. To jsou zajímavá čísla, která již za zvážení úpravy stojí. Či snad ne?
Z pohledu našich kolegů se zdá, že opravdu není nad čím přemýšlet. Modifikovaný Golf totiž dosáhl příslibu úpravce, že kromě zlepšení jízdní dynamiky dojde rovněž na snížení spotřeby paliva. Třebaže zprvu věci až tak slibně nevypadaly, neboť vůz zvládl zrychlit z klidu na stovku za 4,5 sekundy. Stejný čas přitom pro Golf R udává i továrna. Po překročení stotřicítky však byl dle našich kolegů cítit mnohem větší zápal pohonné jednotky, dvoustovky tak vůz dosáhl o 1,6 sekundy rychleji než v sériovém provedení.
Zlepšilo se rovněž pružné zrychlení, jakkoli ne o slibovaných 1,8 sekundy. Místo toho se Golf dostal z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň „jen“ o devět desetin rychleji než před úpravou. Při volbě sedmého rychlostního stupně však byl rychlejší dokonce o 2 sekundy. V rámci 100kilometrového testovacího okruhu pak jeho žíznivost klesla o 2 litry na 100 km při stejném stylu jízdy. Vše tedy hovoří pro tento tuning, který dokonce umožňuje volbu několika jízdních režimů skrze mobilní aplikaci.
Je nicméně třeba připomenout, že toto řešení není relativně levné výměnou za nic. Nejde o komplexní úpravu map řízení motoru jako u klasického chiptuningu, externí jednotka pouze modifikuje signály o množství nasávaného vzduchu apod. a nechává jinak řídicí jednotku motoru pracovat se svými obvyklými mapami. Není to automaticky špatné, sami jsme podobná řešení vyzkoušeli, obvykle jsou ale bezvadně funkční jen u slabších motorů či pouze částečném využití dostupného výkonu.
Zrovna u Golfu R by mohl vyvstat problém, který jsme dobře poznali u takto upraveného BMW M3 F80. Zřetelné zvýšení výkonu přináší, ale ne při konstantně vysokém zatížení. V tu chvíli se zřejmě začne motor poněkud přetěžovat, řídicí jednotce se začne něco nelíbit a výkon naopak začne omezovat, nikoli zvyšovat. Každou podobnou úpravu je tak třeba zkusit pro styl jízdy, který vyznáváte - fungovat může, nemusí. Výhodou ale vždy je, že s pomocí oné mobilní aplikace jde veškerou modulaci vstupních dat i velmi snadno zcela vypnout. V tomto konkrétním případě došlo podle německých kolegů jen na posun k lepšímu i při opravdové minimalizaci nákladů, a tak na vypínání neměli ani pomyšlení.
Golf R disponuje standardně 320 koňmi výkonu a 420 Nm točivého momentu. Firma DTE Systems vám ale za pouhých 20 tisíc korun nabídne díky úpravě externí jednotkou nárůst na 366 koní a 499 Nm. A podle testy Němců je skutečný i bez problémů využitelný. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva