Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Vrchol „tuzingové” kreativity dělá z malých plechových kol velké lité disky
29.12.2019 | Petr Miler
Máte-li na autě malé plechové disky a chcete je vyměnit za větší z lehkých slitin, bude to i s pneu stát obvykle desetitisíce. Tento šmejd stojí 500 Kč.
Snaha hledat efektivní řešení, tedy získat co nejvíce za co nejméně, je lidem vlastní odnepaměti a určitě není špatná. Do značné míry je motorem veškeré evoluce a stojí i za stvořením takového vynálezu, jako je automobil. Kdyby lidé netoužili přepravovat více, rychleji, komfortněji a ještě k tomu levněji a s menšími starostmi, nikdy by neopustili koňská spřežení. Pokud by se vůbec dopracovali alespoň k těm.
Bohužel, část lidí v rovnici počítající na jedné straně s hodnotou a na druhé s náklady (ať už za obě slova schováme cokoli) jaksi přestala správně vnímat onu hodnotu. Buď se tedy něco snaží získat co nejlevněji, ať už to funguje jakkoli, nebo hodnotu vnímají velmi úzce, třeba skrze vizuální dojem, který ta či ona věc vytváří. Právě tato degenerace dala za vznik spoustě špatných věcí a mezi nimi i tomu, co nazýváme tuzingem - úpravami aut, které nemají v lepším případě absolutně žádný funkční přínos, tváří se však opačně. Mluvili jsme o nich už mnohokrát, o věci, kterou probereme dnes, ale dosud řeč nebyla.
Tento „vynález” přitom není nový, jeho sláva se ale na západ dostává pomalu. Slyšte tedy příběh jedné tuzingové absurdity, která bez překvapení boduje hlavně v Rusku. Místo jejího zrodu ale překvapit může - tuto „srandu” vymysleli Japonci.
Ve své podstatě jde o kryty plechových disků kol, „poklice”. To nutně nemusí být špatná věc, však kdo by se chtěl dívat na nevzhledné černé kotouče rotující v rozích jinak vizuálně zajímavého auta. Už jejich standardní provedení ale někdy balancují na hraně tuzingu - třeba když se místo pěkných krytů kol snaží tvářit jako loukotě disků z lehkých slitin. Tato varianta to dělá, něčím takovým by ale stěží byla mimořádná. Dotahuje to dál, neboť svými rozměry přesahuje obrys samotných disků a sápe se po pneumatikách předstírajíc, že onen disk je nejen z jiného materiálu, ale že má i o několik palců v průměru více.
Z přiložených fotek pochopíte, jak vše funguje. Onen kryt kol v tomto případě není z plastu, je měkčí, pružnější a není-li nasazen na kole, nedokáže ani dokonale držet tvar - připomíná leklou rybu. Je vyroben z termoplastického elastomeru a na kole je upevněn šrouby, jimiž je k vozu přichyceno samotné kolo. To má své výhody - výsledek vypadá věrohodněji, protože kryt nemusí viditelné šrouby předstírat a také jej prakticky není možné ukrást.
Výsledek vlastně nevypadá špatně, zdálky byste leckterému autu větší litá kola i uvěřili. „Je to fešný, ale je to falešný,” zapěl by jeden český bard - je to navzdory vizuálnímu výsledku naprostý nesmysl, dílo vrcholného postpotěmkinismu, Mt. Everest tuzingové kreativity. Výrobcem je japonská firma Nur Parts, která se tak snaží vylepšit vzhled tamních Kei Cars. Nevíme, jak oblíbená je tato věc v Japonsku, v Rusku se ale uchytila a zmínky o ní najdete právě tam. Standardně jsou tyto kryty nabízeny pro 13" kola s tím, že z nich vizuálně dělají „patnáctky”. A toho Rusové využívají na starších Ladách, vozech Daewoo a dalších autech, na která tento „návlek” pasuje.
V České republice jsme nic takového neviděli prodávat ani používat. Cena této věci se v Rusku pohybuje okolo 500 Kč za sadu, je tedy podstatně levnější než jakákoli skutečná kola. A to je maloobchodní cena, firma Nur Parts by vám při větším odběru jistě udělala podstatně lepší, však je to kus gumy. Za jakoukoli cenu to ale budou peníze hozené do kanálu, alespoň pokud přínos kol z lehkých slitin vnímáte skrze onu lehkost. Tohle vaše kola odlehčí asi tak úspěšně jako Ultra Fit And Slim Halinu Pawlovskou.





Velký „liťák” snadno a rychle, to dělá tato zběsilost. K odhalení její přetvářky stačí zatáhnout za okraj...
Určena je hlavně pro japonské kei cars, ale v Rusku je najdeme na jiných autech
První zmínka o ní se datuje k Tokio Auto Salon roku 2009, nejde tedy o novinku. Cestu na západ si ale zjevně klestí pomalu
Zdroj: Nur Parts
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včeraVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
včeraNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
včeraPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva