Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Co se teď děje, je brutální.” Šéfové automobilek neví, co bude za pár měsíců
11.10.2019 | Petr Prokopec
Tlak EU na minimalizaci emisí CO2 vehnal spolu s dalšími nepříznivými okolnostmi automobilky do kouta. A ani šéfové těch největších firem v oboru netuší, co čekat od dalších let.
Před pár týdny jsme psali o tom, jaká atmosféra vládla v kuloárech frankfurtského autosalonu. Popsáno třemi slovy šlo o skepsi, zoufalství a beznaděj. To nejsou pocity, které bychom byli zvyklí vídat v tvářích šéfů obřích firem s miliardovými zisky, jenže pro přetvářku už není prostor - zatímco v tuto chvíli výsledky automobilek nenaznačují žádné větší potíže, během pár měsíců může být všechno jinak.
Čínský trh s auty kolabuje už přes rok, ten americký se tímto směrem vydal v létě a Evropa všemu nasadí korunu od ledna. Je celkem jedno, jaká bude ekonomická situace, Evropská unie si problémy zařídí sama rozjetím nového limitu spotřeby resp. emisí CO2 nových aut, které jsou pro většinu výrobců splnitelné pouze za situace, kdy budou prodávat relativně vysoké množství elektromobilů (až třetinu produkce). To je možná od Bruselu pěkná vize, reálně ale zkrátka není splnitelná buď vůbec a nebo jen za cenu obrovských ekonomických ztrát.
Takové je alespoň stanovisko, ke kterému došli zástupci německých automobilky v rámci summitu, který se tento týden konal poblíž Stuttgartu na půdě Institutu pro automobilový průmysl (IfA). Závěr je jednoznačně nejednoznačný: Automobilky v tuto chvíli nemají ponětí, co se bude dál dít a jsou stále a stále skeptičtější.
„Pocity jsou smíšené,” přiznává šéf Mercedesu Ola Källenius. Ten na jednu stranu říká, že: „Je nutné vyřešit CO2. Již o tom nemůžeme pouze debatovat, je třeba to vyřešit,“ na tu druhou ale konstatuje, že prostředky k tomu směřující jsou často nevhodné. „Omezení, zákazy nebo tlaky na to, co by zákazník měl a neměl chtít, nejsou správné,” dodává Källenius. Přesně takové nálady ale panují v Evropě už pěkných pár let.
Šéf Mercedesu přesto zůstává na současné poměry relativně optimistický, to samé se ale nedá říci o řadových zaměstnancích. Tlak na investice do elektromobility, která není zákazníky žádána, a umělé zdražování konvenčních aut, která naopak žádána jsou, logicky povede ke snížení prodejů a tedy i výroby, což na zaměstnance nemůže nedolehnout.
„Nemůžeme jen tak mávnout rukou nad tím, že u nás pracuje spousta lidí vážně se obávajících o to, co bude s nimi osobně,” říká k věci člen představenstva BMW Peter Schwarzenbauer. Automobilky ostatně už nyní sázejí na rozsáhlejší společný vývoj, než k jakému by kdy dříve mohlo dojít. A to logicky činí část lidí zbytnou. „Také to je znamení, k jakým změnám v automobilovém průmyslu dochází,“ uvedl Källenius.
Nejistoty tak převládají a někteří se nebojí je vyjádřit bez okolků. „To, co se nyní děje, je brutální. Vždy jsme občas museli kráčet proti větru, ale pokaždé tu byly možnosti, jak si ulevit. Nyní se ale celosvětovým fenoménem stal neklid,“ říká dále Schwarzenbauer. Jakkoliv tedy přiznává, že aktuálně se tisíce techniků věnují vývoji spalovacích motorů, zejména pak dieselů, nikde není psáno, že jejich práce bude někdy k užitku. Stejně tak neví, jestli k něčemu bude práce tisíce jiných lidí na elektrických modelech. Firmy zkrátka neví, co očekávat, neboť vývoj je částečně přirozený a částečně diktovaný EU - to je ta nejhorší možná kombinace.
„Nebudeme si nic nalhávat, příští léta budou náročná,“ přidává se ke skeptikům prodejní a marketingový šéf Volkswagenu Jürgen Stackmann. Dle něj nezbývá nic jiného, než navýšit efektivitu i produktivitu, jako pokaždé, ani on ale neví, jestli to bude stačit. Problémem pro prodej aut se spalovacími motory jsou pokuty EU, kterým se nelze vyhnout. A problémem pro rozvoj elektrických aut jsou ceny akumulátorů, které poslední dobou nikam neklesají a úspory z rozsahu jsou v jejich případě minimální. Ani VW tak nemá recept na úspěch, jen pár vsazených tiketů, jako všichni ostatní.
„Nezkolabujeme,” říká na pozitivnější notu šéf IfA Stefan Reindl, přiznává ale, že bude nutné provést řadu zásadních rozhodnutí. A až další léta ukáží, jestli byla správná, či nikoli.



Ola Källenius z Mercedesu, Peter Schwarzenbauer z BMW či Jürgen Stackmann z VW připouští, že neví, co se bude dít a další léta budou pro automobilky velmi náročná. Naznačují též, že obavy zaměstnanců z propouštení nejsou neoprávněné
Zdroj: Focus
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 9 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva