Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
24 hodin Le Mans 2016 mohlo psát historii, poslední kolo ale vše zvrátilo
20.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Letos měla ke zlatým vavřínům nejlépe nakročena Toyota a po čase mohla narušit německou hegemonii. Nakonec bylo všechno jinak.
Za sebou máme další ročník 24 hodin Le Mans, nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa. Pro letošek přilákal na okruh Le Sarthe 263 500 diváků, kteří byli svědky dominance Toyoty, která se ale rychle obrátila v infarktový závěr. Japonská automobilka byla totiž jen pár minut od přepsání historických tabulek, v nájezdu do předposledního kola musel Kazuki Nakajima odstavit speciál TS050 Hybrid na cílové rovince a šachovnicový praporek již neviděl.
Z vítězství se tedy nakonec radovalo Porsche, které svůj počet „zářezů do pažby“ rozšířilo již na 18. Posádka v podání Romaina Dumase, Neela Janiho a Marca Lieba přitom během 24 hodin urazila 5 274 kilometrů, což sice je úctyhodný nájezd, nicméně zlomen tím nebyl rekord z roku 2010, který shodou okolností stanovila taktéž skvadra zahrnující i Dumase. Pro něj je letošní vítězství již druhým, jeho kolegové se ze zlatých vavřínů radují poprvé.
Francouzský jezdec po závodě ovšem přiznal jistou hořkost v ústech, když dodal, že „snahy o výhru jsme nikdy nevzdali, jsme ale smutní za Toyotu“. Šéf německého týmu pak osobně přišel do japonského paddocku a uvedl, že letošní vítězství si automobilka z Zuffenhausenu nezaslouží. Toyota totiž vedla prakticky od počátku a v průběhu závodu si vybudovala (a zároveň udržovala) více než minutový náskok před Porsche 919 Hybrid.
Německá značka přitom ve hře měla víceméně jen jeden vůz, druhý vůz totiž kvůli problémům s chlazením strávil více než hodinu v boxech, a tak následně klesl hluboko do startovního pole. Ještě tristnější byla situace u Audi, neboť oba vozy značky, která v Le Mans v posledních letech dominovala, trápila řada větších či menších problémů. Pár minut před koncem se tak zdálo, že poprvé po 18 letech čtyři kruhy nebudou na stupních vítězů.
Odstoupení vozu Toyoty č. 5 však nakonec nepřihřálo jen vítězství Porsche a druhé místo japonskému speciálu č. 6, ale také bronzovou příčku Audi. To pak zároveň obsadilo rovněž čtvrtou pozici. Prakticky po celý závod vítězná Toyota Nakajimy, Anthony Davidsona a Sebastiena Buemiho navíc ani nebyla klasifikována, neboť finální kolo nezvládla dle pravidel projet v šestiminutovém limitu.
Japonská automobilka tak jen rozšířila svou smutnou bilanci, jenž čítá pět druhých míst (1992, 1994, 1999, 2013, 2016), přičemž třikrát jí od vítězství dělilo jen málo. V roce 1994 to byla méně než dvě hodiny před koncem závodu porucha převodovky, o pět let později pak pro změnu defekt pneumatiky méně než hodinu před koncem. Letos se pro změnu o vyřazení postaral přeplňovaný šestiválcový hybrid.
My pak jen dodáme, že vítězství v kategorii LMP2 získala znovuzrozená značka Alpine, zatímco v kategorii GTE Pro úřadoval Ford. Jeho novodobé GT si úspěch připsalo na svá bedra přesně 50 let poté, co závodu dominoval model GT40. Ve finále se pak ze zlata radovalo ještě Ferrari, a to v rámci kategorie GTE Am.
Výsledky 24h Le Mans 2016 na 1. až 15. místě napříč kategoriemi

Výsledky 24h Le Mans 2016 dle kategorií
Porsche získalo letos v Le Mans již osmnácté vítězství. Sám šéf týmu však přiznal, že spíše by si jej zasloužila Toyota, která musela odstoupit jen pár minut před koncem z první příčky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sergio García si užívá překvapivý debut ve WorldSBK v Aragonu 11:45
- Test Superbike Aragon - 2. den včera 22:20
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati včera 19:43
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním 25.8.2025
Nejčtenější články
Škoda přijde s dalším novým RS, nadšence chce oslovit přesně tím, co z duše nenávidí
29.7.2025Boom elektromobilů v EU? 85 procent nových vozů je pořád spalovacích, podíl elektroaut na trhu se za dva roky skoro nezměnil
29.7.2025Novou levnou Teslu natočili do detailu ještě před odhalením. Ukazuje, co všechno je firma schopna ořezat
29.7.2025„Lidé mají z elektromobilů špatné pocity,” říká šéftechnik Maserati. To konečně pochopilo, kudy se ubírat
29.7.2025Je stupidně krátkozraké stěžovat si na 0procentní cla na dovoz amerických aut do Evropy, i když to opačným směrem bude 15
29.7.2025
Živá témata na fóru
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- Policejní kontroly a měření 08.26. 20:27 - řidičBOB
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat