Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 600 korun za 6 hodin, tolik bude stát majitele SUV parkování v Paříži. Kdysi město aut dál utahuje šrouby
5.2.2024 | Petr Miler
„Liberté, égalité, fraternité,” tak zní už pěkných pár pátků motto Francie. Místo svobody, rovnosti a bratrství ale nejnovější krok tamní metropole volá spíš po heslu: „Sociální spravedlnost za každou cenu!” Samo referendum, které o něm rozhodlo, je směšné.
Majitelům SUV se vlastnictví těchto aut v Paříži řádně prodraží. Město, které pod taktovkou svého současného levicového vedení léta bojuje proti autům jako takovým, učinilo další krok k eliminaci velkých a těžkých vozů z ulic města. Ani tento boj není ve Francii nový, nyní ale nabral nových rozměrů. Na základě výsledků lokálního referenda bude ztrojnásobena cena parkovné právě pro velká těžká SUV. Samo rozhodnutí je absurdní, opírá se ale o ještě absurdnější mandát.
Nechápejte nás špatně, pro esúvéčka nehoříme a nekupujeme je - pro silniční využití je považujeme je za rozmar svého druhu, který nemůže těšit ani nadšené, ani racionálně uvažující automobilisty. Současně ale říkáme: Ať si každý koupí, co uzná za vhodné. Zejména politická moc pak nemá právo kohokoli za pořízení takového vozu trestat, když právě ona dělá svými rozhodnutími mnohé pro to, aby takové automobily byly v kursu. Ostrakizace určité skupiny motoristů na základě používaného typu auta je nebezpečným precedentem, který ve svobodné společnosti nemá co dělat.
Ve Francii ale s podobnými kroky problém nemají, a tak v tamní metropoli vyhlásili referendum s podtitulem: „Více či méně SUV v Paříži?” ve kterém lidé mohli hlasovat pro anebo proti razantnímu zvýšení poplatků za parkování SUV ve městě. Tento nápad byl schválen, a tak majitele těchto vozů bude stát hodina parkování centru 18 Eur místo obvyklých 6 a v okrajových částech města 12 Eur místo 4. Za šest hodin parkování v centru tak řidič SUV bude muset zaplatit 225 Eur, tedy asi 5 600 Kč, jak vypočítává agentura dpa. To je brutální sazba i pro někoho, kdo si kupuje vozy jako Porsche Caynne. Natož pak pro kohokoli „normálního”.
Zní to aspoň jako výsledek demokratického procesu, třebaže jsme přesvědčeni, že o všem demokraticky hlasovat nelze, neboť některé právní principy by měly zůstávat nadřazeny vůli většiny. Problém je jinde. Referenda se zúčastnilo pouhých 6 procent oprávněných voličů, z nichž se pro zvýšení parkovného se vyslovilo 54,5 procenta z nich, proti bylo zhruba 45,5 procenta lidí. Těsná většina z měně jak šestnáctiny elektorátu tedy pravomocně rozhodla o takové věci? To nám nakonec nepřijde ani pořádně demokratické, tohle je odvar z demokracie.
Vedení města je s výsledkem pochopitelně spokojené. Těžká auta podle něj způsobí více znečištění, zabírají více místa a ohrožují bezpečnost provozu. Speciální tarif pro velká auta by tedy měl omezit nepříjemnosti, které tyto vozy způsobují svému okolí. Sazba by se nicméně měla týkat modelů se spalovacími motory o hmotnosti od 1,6 tuny výš a dokonce i elektrických modelů o hmotnosti 2 tuny a víc, takže pokud nebudou výslovně stanoveny také limitní rozměry aut, dotkne se takové opatření většiny vozů. Měně jak 1,6 tuny dnes neváží snad většina moderních spalovacích vozů a koupíte jen hrstku elektromobilů vážících pod 2 tuny - i relativně obyčejná Škoda Enyaq iV 80 začíná na 2 075 kg.
Nařízení se nicméně nevztahuje na soukromá parkoviště, takže tušíme, že tato novinka nakonec mnoho nezmění, akorát způsobí bujení soukromých parkovišť v centru Paříže. Ta budou najednou i za 500 Kč za auto a hodinu levná, takovému výnosu už se vyplatí jim obětovat pár hezkých pozemků...



Paříž s majiteli SUV nemá slitování. Stačí model na 1 600 kg hmotnosti v případě spalovacího a 2 000 kg v případě elektrického pohonu, aby se s nimi ve městě skoro nedalo rozumně zaparkovat. Foto: BMW
Zdroje: dpa, Handelsblatt
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- V prostřední kubatuře není nic rozhodnuto včera 18:52
- Vznikl ES Road Racing včera 15:07
- Aprilia SR GT Replica 2025: v designu MotoGP motocyklů včera 14:41
- Finále šampionátu MS-Superbike začíná v Aragónu 24.9.2025
- Stane se Marquez mistrem světa už v Motegi? 24.9.2025
Nejnovější články
Hacker provalil specifikace nové nejlevnější Tesly, bude to auto oholené až úplně na kost
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
včeraČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
včeraStellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva