Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 600 korun za 6 hodin, tolik bude stát majitele SUV parkování v Paříži. Kdysi město aut dál utahuje šrouby
5.2.2024 | Petr Miler
„Liberté, égalité, fraternité,” tak zní už pěkných pár pátků motto Francie. Místo svobody, rovnosti a bratrství ale nejnovější krok tamní metropole volá spíš po heslu: „Sociální spravedlnost za každou cenu!” Samo referendum, které o něm rozhodlo, je směšné.
Majitelům SUV se vlastnictví těchto aut v Paříži řádně prodraží. Město, které pod taktovkou svého současného levicového vedení léta bojuje proti autům jako takovým, učinilo další krok k eliminaci velkých a těžkých vozů z ulic města. Ani tento boj není ve Francii nový, nyní ale nabral nových rozměrů. Na základě výsledků lokálního referenda bude ztrojnásobena cena parkovné právě pro velká těžká SUV. Samo rozhodnutí je absurdní, opírá se ale o ještě absurdnější mandát.
Nechápejte nás špatně, pro esúvéčka nehoříme a nekupujeme je - pro silniční využití je považujeme je za rozmar svého druhu, který nemůže těšit ani nadšené, ani racionálně uvažující automobilisty. Současně ale říkáme: Ať si každý koupí, co uzná za vhodné. Zejména politická moc pak nemá právo kohokoli za pořízení takového vozu trestat, když právě ona dělá svými rozhodnutími mnohé pro to, aby takové automobily byly v kursu. Ostrakizace určité skupiny motoristů na základě používaného typu auta je nebezpečným precedentem, který ve svobodné společnosti nemá co dělat.
Ve Francii ale s podobnými kroky problém nemají, a tak v tamní metropoli vyhlásili referendum s podtitulem: „Více či méně SUV v Paříži?” ve kterém lidé mohli hlasovat pro anebo proti razantnímu zvýšení poplatků za parkování SUV ve městě. Tento nápad byl schválen, a tak majitele těchto vozů bude stát hodina parkování centru 18 Eur místo obvyklých 6 a v okrajových částech města 12 Eur místo 4. Za šest hodin parkování v centru tak řidič SUV bude muset zaplatit 225 Eur, tedy asi 5 600 Kč, jak vypočítává agentura dpa. To je brutální sazba i pro někoho, kdo si kupuje vozy jako Porsche Caynne. Natož pak pro kohokoli „normálního”.
Zní to aspoň jako výsledek demokratického procesu, třebaže jsme přesvědčeni, že o všem demokraticky hlasovat nelze, neboť některé právní principy by měly zůstávat nadřazeny vůli většiny. Problém je jinde. Referenda se zúčastnilo pouhých 6 procent oprávněných voličů, z nichž se pro zvýšení parkovného se vyslovilo 54,5 procenta z nich, proti bylo zhruba 45,5 procenta lidí. Těsná většina z měně jak šestnáctiny elektorátu tedy pravomocně rozhodla o takové věci? To nám nakonec nepřijde ani pořádně demokratické, tohle je odvar z demokracie.
Vedení města je s výsledkem pochopitelně spokojené. Těžká auta podle něj způsobí více znečištění, zabírají více místa a ohrožují bezpečnost provozu. Speciální tarif pro velká auta by tedy měl omezit nepříjemnosti, které tyto vozy způsobují svému okolí. Sazba by se nicméně měla týkat modelů se spalovacími motory o hmotnosti od 1,6 tuny výš a dokonce i elektrických modelů o hmotnosti 2 tuny a víc, takže pokud nebudou výslovně stanoveny také limitní rozměry aut, dotkne se takové opatření většiny vozů. Měně jak 1,6 tuny dnes neváží snad většina moderních spalovacích vozů a koupíte jen hrstku elektromobilů vážících pod 2 tuny - i relativně obyčejná Škoda Enyaq iV 80 začíná na 2 075 kg.
Nařízení se nicméně nevztahuje na soukromá parkoviště, takže tušíme, že tato novinka nakonec mnoho nezmění, akorát způsobí bujení soukromých parkovišť v centru Paříže. Ta budou najednou i za 500 Kč za auto a hodinu levná, takovému výnosu už se vyplatí jim obětovat pár hezkých pozemků...
Paříž s majiteli SUV nemá slitování. Stačí model na 1 600 kg hmotnosti v případě spalovacího a 2 000 kg v případě elektrického pohonu, aby se s nimi ve městě skoro nedalo rozumně zaparkovat. Foto: BMW
Zdroje: dpa, Handelsblatt
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před hodinou - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejčtenější články
- Britové mají štěstí, všechna spalovací Porsche zaříznutá v EU si budou moci kupovat dál
31.3.2024 - Honda se proti svým dealerům i zákazníkům obrací na dalším trhu. Jedněm ořeže marže, druhým sebere servis
31.3.2024 - Nové Tesly jsou z výroby takové šmejdy, že zákazníci berou kontrolu kvality do svých rukou, mají na to speciální návody
31.3.2024 - Škoda musí změnit jméno svého klíčového modelu, slavná zpěvačka uspěla s žalobou proti automobilce
1.4.2024 - „Run na Fisker” nemilosrdně pokračuje. Desítky tisíc lidí zrušily rezervace, tisíce objednávky, firma jim dluží stamiliony
1.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.29. 09:12 - jerry
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus