Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
27.12.2024 | Petr Prokopec
Jsme daleci tomu řadit se mezi fanoušky americké automobilky, tohle je ale šikana, kterou si nezaslouží nikdo. Spor Tesly se švédskými odboráři z IF Metall trvá už přes rok a nejnovější vývoj jen podtrhuje absurditu postoje zaměstnanecké organizace.
Udělat si na odbory jednoznačný názor je složité. Na jedné straně je hezké, že se snaží prát za práva zaměstnanců v jejich zdánlivě podřadné pozici, jenže zrovna zaměstnancům jsou už ze zákona v řadě zemí zajištěna taková práva, že za kratší kus provazu kolikrát tahají spíš zaměstnavatelé. A i kdyby ne, odbory kolikrát své velmi silné pozice nevyužívají jen k vyrovnání hry, ale spíš k agresivním akcím majícím za cíl získat víc, než je rozumně možné. To se ukázalo i v uplynulých měsících, kdy německá organizace IG Metall nechtěla pochopit, že když VW říká, že je zralý na bankrot, opravdu nebude zaměstnancům zvyšovat mzdy. I proto odbory nakonec drtivě prohrály a musely přijmout nesrovnatelně méně, než žádaly.
Zatímco tyto odbory jsou činné v Německu a snaží se najít společnou řeč s největší tamní automobilkou, organizace s velmi podobným jménem IF Metall je spojena se Švédském. A již více než rok také s Teslou, které hází pod nohy jeden klacek za druhým. Kdyby americká automobilka skutečně hrála roli zlého muže, který od rána do večeře nutí ubohé Švédy, aby dřeli do úmoru za pět tamních korun, asi by nebylo o čem se bavit. Jenže tady zjevně nejde o nic jiného než o moc. Tesla je totiž známá svým odporem k odborům, to samo o sobě ale neznamená, že zaměstnancům nabízí špatné podmínky. Ti si ani nestěžují, ale protože odboráři mají pocit, že se bez ve Švédsku nesmí pomalu ani pohnout špendlík, chtějí mít své slovo i zde.
Vše odstartovalo loni v říjnu, kdy měla skupina 130 mechaniků dát najevo svou nespokojenost s platovými a pracovními podmínkami stávkou. Jenže posléze se ukázalo, že tito zaměstnanci jsou se vším nadmíru spokojeni a místo toho je středobodem všech třenic neexistující kolektivní smlouva. A právě kvůli tomu organizace IF Metall rozjela stávku, při které začala apelovat na solidaritu další odborových organizací. Postupně tak Tesle odmítli uklízet showroomy uklízečky, zatímco pošťáci nechtěli doručovat zásilky a dělníci v přístavech vykládat auta.
Situace přitom zašla až tak daleko, že se proti Tesle začaly vymezovat i odbory v Norsku či Dánsku, kde už s automobilkou neměl problém vůbec nikdo. Elon Musk tak nepřekvapivě nazval celou situaci „šílenou“ a povolal do zbraně armádu svých právníků, kteří mimo jiné zvítězili ve sporu o doručování registračních značek. V důsledku toho se ale nedalo předpokládat, že by odbory sklaply a stáhly se. Švédsko se tak nyní může pochlubit nejdéle trvající stávkou v historii země, přičemž nové kolo souvisí se sítí firemních Superchargerů. Organizace IF Metall se totiž postarala o to, že zaměstnanci relevantních firem odmítají připojit už hotové nabíječky k síti.
Něco takového již nelze nazvat jinak než podlým krokem, neboť odbory si jako rukojmí berou motoristy používající elektrická auta. A to nejen Tesly, ale všechny, neboť automobilka v listopadu zpřístupnila své stojany i vlastníkům elektromobilů konkurenčních značek. To už je nad slunce jasný důkaz, že odborům opravdu nejde o blaho lidí či země, zkrátka jim pouze vadí, že je Tesla obešla a lidé se u ní mají dobře i bez jejich přispění. Kvůli tomu se logicky bojí, že by organizaci mohly začít opouštět další firmy, čímž by přišly o další kus moci.
Právě na podlost jednání odborů se nyní Tesla snaží u nefungujících Superchargerů poukázat. Nepřipojená místa totiž zdobí nápisy jako: „Zde mohli dobíjet řidiči elektromobilů při svých bezemisních cestách.“ Mimo to automobilka poukazuje na to, že její síť přispívá ke zhruba 350 tisícům najetých bezemisních kilometrů ročně a tak spoří přibližně 60 tisíc kilogramů CO2. Na odbory pak odkazuje použitím svého firemního maskota, tedy ježka, který je oblečen do vesty odborové organizace.
Jak se vše vyvrbí a bude pokračovat, je ve hvězdách. V tuto chvíli ale nelze než se postavit na stranu Tesly, neboť tohle je jednoduše šikana, která nemá nic společného s bojem za práva zaměstnanců. Právě na to automobilka poukazuje a snaží se získat na svou stranu veřejné mínění. Tušíme, že se jí to může povést docela snadno, třebaže extrémně socialistické Švédsko jakýmkoli „kapitalistickým manýrům” nakloněno obecně není.

Švédští majitelé elektromobilů, a nejen těch od Tesly, mohli letos využívat stovku nových stojanů. Jenže kvůli odborové organizaci IF Metall to není možné. Boj o moc tak pokračuje už déle než rok. Foto: Tesla
Good summary. Now 88 stalls waiting on power, and counting. 100 stalls by end of year. It’s already looking like Sweden will have the most waiting, with EV drivers suffering, in Europe over the holidays. Could have been avoided if this critical infrastructure was not blocked from…
— Max de Zegher (@MdeZegher) December 22, 2024
Zdroje: Max de Zegher@X, Auto Evolution
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva