Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům
15.6.2023 | Petr Prokopec
Oficiálně udávané důvody byly jiné, každému ale bylo jasné, že zeleně smýšlejícími investorům Toyoty leží Akio Toyoda v žaludku kvůli svému racionálnímu přístupu k elektrickým autům. Proč tedy dotyční neinvestují raději do Tesly?
Pokud si pořídíte akcie té které firmy, co přesně od své investice očekáváte? Divili bychom se, kdyby v prvé řadě nešlo o výdělek, jakkoli sekundární důvody mohou být i jiné. Někoho jistě hřeje u srdce být spolumajitelem Porsche či Ferrari, jakkoli je jasné, že pár akcií v těchto firmách neznamená prakticky žádný vliv na jejich směřování.
Jde tu zkrátka hlavně o peníze - dividendy a cenu samotných akcií. Akcionáři by si tak měli přát v čele společnosti někoho, kdo jim takové „prebendy” zajistí, což obvykle vyžaduje někoho s maximálně racionálním přístupem k věci a dlouhodobou vizí. Investoři by tak měli být u vytržení z práce Akia Toyody, který i ve složitých časech držel Toyotu na pozici jasné světové jedničky, přičemž firma zůstala i vysoce zisková - jen loni vydělala 395 miliard korun.
Nestalo se to jen tak, Toyoda se dlouhodobě snaží vyhýbat emotivním krokům a v nabídce automobilky zrcadli přání zákazníků, přesto jsou s ním někteří držitelé významné části akcií (typicky zástupci penzijních fondů) nespokojeni. Důvod? Oficiálně mělo jít o to, že Toyoda není dostatečně nestranný, z konkrétních vyjádření ale bylo jasné, že jim vadí, ze automobilka není dostatečně „zelená”. Ostatně součástí jejich návrhu bylo i přijetí tzv. Klimatické rezoluce, která by „poukázala na obavy z ekologické a technologické pozice automobilky”.
Není to celé absurdní? Podle nás je, faktem ale zůstává, že Toyoda je k elektromobilům relativně odměřený. Pokud si odmyslíme bateriové verze modelů Proace a Proace City, pak automobilka nabízí pouze jeden. SUV bZ4X je navíc prodáváno v omezeném množství, což má své opodstatnění - Toyota totiž namísto jednoho vozu může stejné množství čipů a vzácných kovů rozprostřít mezi několik desítek hybridů. S nimi pak snadno plní emisní standardy, navíc si je může dovolit i větší množství lidí.
S se správností takové strategie se nakonec ztotožnila většina akcionářů, která Toyodu podržela v pozici nejvyššího šéfa a odmítla i onu „Klimatickou rezoluci“ jako neopodstatněnou. Nicméně jakkoli zmínění prohráli bitvu, válka se tak trochu stáčí v jejich prospěch. Značka totiž velmi brzy hodlá své elektrické portfolio rozšířit. Zároveň oznámila, že do konce dekády uvede na trh baterie s tuhým elektrolytem, tedy jednu z velkých naději celé branže. Ovšem ty se mají v prvé fázi objevit u Toyoty Prius nové generace. Tedy u hybridu, což oni „zelení” akcionáři asi znovu jen těžko rozdýchají.


Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, je znám svým umírněným přístupem k elektromobilům, jde totiž o nadšence až do morku kostí, který s takovým kupé GR86 neváhá jezdit bokem. Právě proto ovšem v poslední době musí bojovat s nespokojenými akcionáři, kterým vadí, že značka nechrlí na trh jeden ztrátový elektromobil za druhým. Foto: Toyota
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo je Mattia Rato? 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 4 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 6 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 7 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 9 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
