Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům

Oficiálně udávané důvody byly jiné, každému ale bylo jasné, že zeleně smýšlejícími investorům Toyoty leží Akio Toyoda v žaludku kvůli svému racionálnímu přístupu k elektrickým autům. Proč tedy dotyční neinvestují raději do Tesly?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům

15.6.2023 | Petr Prokopec

Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům

/

Foto: Brendan McDermid, Reuters

Oficiálně udávané důvody byly jiné, každému ale bylo jasné, že zeleně smýšlejícími investorům Toyoty leží Akio Toyoda v žaludku kvůli svému racionálnímu přístupu k elektrickým autům. Proč tedy dotyční neinvestují raději do Tesly?

Pokud si pořídíte akcie té které firmy, co přesně od své investice očekáváte? Divili bychom se, kdyby v prvé řadě nešlo o výdělek, jakkoli sekundární důvody mohou být i jiné. Někoho jistě hřeje u srdce být spolumajitelem Porsche či Ferrari, jakkoli je jasné, že pár akcií v těchto firmách neznamená prakticky žádný vliv na jejich směřování.

Jde tu zkrátka hlavně o peníze - dividendy a cenu samotných akcií. Akcionáři by si tak měli přát v čele společnosti někoho, kdo jim takové „prebendy” zajistí, což obvykle vyžaduje někoho s maximálně racionálním přístupem k věci a dlouhodobou vizí. Investoři by tak měli být u vytržení z práce Akia Toyody, který i ve složitých časech držel Toyotu na pozici jasné světové jedničky, přičemž firma zůstala i vysoce zisková - jen loni vydělala 395 miliard korun.

Nestalo se to jen tak, Toyoda se dlouhodobě snaží vyhýbat emotivním krokům a v nabídce automobilky zrcadli přání zákazníků, přesto jsou s ním někteří držitelé významné části akcií (typicky zástupci penzijních fondů) nespokojeni. Důvod? Oficiálně mělo jít o to, že Toyoda není dostatečně nestranný, z konkrétních vyjádření ale bylo jasné, že jim vadí, ze automobilka není dostatečně „zelená”. Ostatně součástí jejich návrhu bylo i přijetí tzv. Klimatické rezoluce, která by „poukázala na obavy z ekologické a technologické pozice automobilky”.

Není to celé absurdní? Podle nás je, faktem ale zůstává, že Toyoda je k elektromobilům relativně odměřený. Pokud si odmyslíme bateriové verze modelů Proace a Proace City, pak automobilka nabízí pouze jeden. SUV bZ4X je navíc prodáváno v omezeném množství, což má své opodstatnění - Toyota totiž namísto jednoho vozu může stejné množství čipů a vzácných kovů rozprostřít mezi několik desítek hybridů. S nimi pak snadno plní emisní standardy, navíc si je může dovolit i větší množství lidí.

S se správností takové strategie se nakonec ztotožnila většina akcionářů, která Toyodu podržela v pozici nejvyššího šéfa a odmítla i onu „Klimatickou rezoluci“ jako neopodstatněnou. Nicméně jakkoli zmínění prohráli bitvu, válka se tak trochu stáčí v jejich prospěch. Značka totiž velmi brzy hodlá své elektrické portfolio rozšířit. Zároveň oznámila, že do konce dekády uvede na trh baterie s tuhým elektrolytem, tedy jednu z velkých naději celé branže. Ovšem ty se mají v prvé fázi objevit u Toyoty Prius nové generace. Tedy u hybridu, což oni „zelení” akcionáři asi znovu jen těžko rozdýchají.


Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům - 1 - Akio Toyoda psal dopis ucastnikum Dakaru 09Akcionáři Toyoty podrželi nejvyššího šéfa a odmítli „Klimatickou rezoluci”, měli ho odstavit pro jeho přístup k elektromobilům - 2 - Akio Toyoda psal dopis ucastnikum Dakaru Perex
Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, je znám svým umírněným přístupem k elektromobilům, jde totiž o nadšence až do morku kostí, který s takovým kupé GR86 neváhá jezdit bokem. Právě proto ovšem v poslední době musí bojovat s nespokojenými akcionáři, kterým vadí, že značka nechrlí na trh jeden ztrátový elektromobil za druhým. Foto: Toyota

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše