Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aktivisté tlačící elektromobily nechtěně přiznali, že Toyota má pravdu, lepší cestou jsou hybridy
20.7.2023 | Petr Prokopec
Jejich argumentace je úplně stejná jako v případě Toyoty, která kolem preference hybridů před elektromobily postavila svou image. Závěr je ale jiný, lidem mají být takto vnucovány elektromobily s ještě menšími než současnými bateriemi.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali tento týden uvedl, že královská motoristická disciplína by se od roku 2026 klidně mohla vrátit k atmosférickým motorům. A co víc, kromě turbodmychadel by se obešla i bez jakékoli elektrifikace. Důvodem je zapojení syntetických paliv, které mají šampionát udělat uhlíkově neutrálním. Z hlediska emisí samotných aut je to fakt, jenže samotné monoposty závodící po několik hodin jednou za pár týdnů vyprodukují necelé procento emisí, které Formule 1 jako taková generuje. Zbytek má na starosti stěhování šampionátu a jeho fanoušků po celém světě. Nicméně proč by se někdo obtěžoval s celistvým obrazem, když si z něj lze vybrat, co se zrovna hodí?
K zajímavému vývoji ovšem dochází také na poli silničních aut. Aktivisté z organizace Transport & Environment totiž dospěli k názoru, že by vlády měly lidem začít ještě více diktovat, co si mohou koupit. Cílem je pochopitelně boj s klimatickými změnami, za tímto heslem lze totiž dnes schovat prakticky cokoli, i kdyby ty či ony snahy mířily klidně pravému opaku.
Pozoruhodné na každý pád je, že aktivisté nově tvrdí, že „vlády a EU musí začít redukovat velikost aut a baterií, neboť je to jediný způsob, jak zredukovat poptávku po vzácných kovech“. Tím ovšem přiznali nejen to, že elektromobily nepředstavují ono ideální řešení, za které jsou označovány. Nechtěně přiznávají správnost postoje Toyoty a jejího vrchního vědce Gilla Pratta. Japonská automobilka už hezkých pár let tvrdí, že pro přírodu je lepší 90 hybridů s bateriemi o kapacitě 1,1 kWh než jeden ryzí elektromobil se 100 kWh. T&E přesto oficiálně dál říká, že hybridy nejsou přínosem, sami si tak protiřečí.
Aktivisté tedy nově chtějí, aby jednotlivé země „požadovaly od automobilek výrobu většího množství základních elektromobilů“. Tedy takových aut, které budou disponovat malými pakety baterií a tedy vskutku již nedostačujícím dojezdem. I když pak budou mnohem dražší než vozy se spalovacím ústrojím, automobilky na nich budou prodělávat. Ani železito-fosfátové či sodíkovo-iontové akumulátory totiž nejsou tak levné, aby jimi osazená auta byla dostupná.
Mimo to je třeba si uvědomit, kdo přesně malá a levná auta kupuje. Největší část klientely tvoří rodiny, u kterých jde o druhý či třetí vůz. Navíc takový, se kterým jsou obstarávány sekundární cesty jako třeba ty do školy, školky či na nákup. Nicméně drtivá většina všech lidí si může dovolit maximálně jedno auto, od kterého následně vyžadují obsloužit vše. Tedy něco jako Golf, Octavii, Passat, ideálně kombík s motorem TDI. Přesně s nahrazením takových aut ovšem mají elektromobily problém. A čím menší jejich baterie bude, tím bude jejich pozice horší.
Tím ovšem tlak nevládní organizace nekončí. Jednotlivé země by totiž měly „stavět méně silnic, omezovat prostor dostupný soukromým vozům a zpoplatnit parkování“. To je již cílená snaha znepříjemnit lidem vlastnictví aut, jenž navíc dopadne přesně na tu skupinu, která si nemůže koupit ani velký, ani levný elektromobil. Ač se tedy soustavně mluví o jednotě v rámci celého lidstva, jsou to právě zákonodárci, kdo od sebe jednotlivé skupiny začínají více separovat, bohužel.



Sériová verze konceptu ID.2all je v podstatě přesně tím, co by organizace T&E ráda nadiktovala všem. Že malé auto za 600 tisíc korun si prakticky nikdo nebude moci dovolit, natož aby jej chtěl, neboť nevyhovuje jeho požadavkům, aktivisty nezajímá. Stejně tak si neuvědomují, že svými argumenty přiznávají smysluplnost hybridů, které ovšem oficiálně odmítají. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejnovější články
Po fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB