Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko

Ekonomické nesnáze a větší spolehlivost přestaly Američany nutit ke koupi nových vozů. Průměrný věk tamního auta tak narostl na 11,4 roku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko

8.8.2013 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ekonomické nesnáze a větší spolehlivost přestaly Američany nutit ke koupi nových vozů. Průměrný věk tamního auta tak narostl na 11,4 roku.

Pokud jste někdy v médiích narazili na zmínky o průměrném stáří českého vozového parku, pak jste dozajista museli nabýt dojmu, že na tuzemských silnicích jezdí víceméně jen rezavé rachotiny, které se mohou každou chvíli rozpadnout či vlivem třeba nefungujících brzd každou chvíli způsobit nějakou nehodu. Ostatně, pokud při celkovém součtu 6,5 milionů vozidel vychází jako průměrné datum výroby rok 1996 a stáří vozidel na 16,86 roku (u osobních vozů je to rok 1999 a 14leté stáří), je zjevné, že pěkná řádka místních automobilů má to nejlepší již dávno za sebou.

Tento stav by ovšem neměl být důvodem k hysterickým reakcím, jaké se v nás mnohé sdělovací prostředky snaží vyburcovat. A to ani za předpokladu, že třeba oproti takovému roku 2012 průměrné stáří českého vozového parku narostlo o 0,16 roku. Česká republika totiž v tomto směru není žádným automobilovým skanzenem, však ani Spojené státy americké, nejvyspělejší země světa, se nemůže v tomto směru pochlubit o mnoho lepšími výsledky. Podle aktuální studie firmy Polk, která vychází z 247 milionů registrací, totiž průměrné stáří tamního vozového parku narostlo na rekordní hodnoty.

Dlouho kolem horké kaše chodit nebudeme a rovnou zmíníme, že v průměru se u osobních aut jedná o 11,4 roku. To ve srovnání s rokem 2002, kdy firma Polk se studií začala, představuje nárůst o téměř dva roky, pokud se budeme bavit o celkové složení trhu. V případě čistě osobních automobilů je tento nárůst o trochu nižší (9,8 roku versus 11,4 roku), zatímco u menších trucků a lehkých užitkových vozů je tento rozdíl nepatrně vyšší (9,4 roku versus 11,3 roku).

Podle studie je důvodem hlavně pokles prodejů, který americký trh provázel od roku 2007, stejně jako fakt, že moderní auta jsou mnohem spolehlivější. Řada majitelů tak nevidí důvod, proč sáhnout po novém modelu. Pokud se navíc zadíváte na fotogalerii níže, pak k obnově vozového parku netlačí Američany ani design. Takový Ford F-Series, který platí léta za nejprodávanější model Ameriky, se totiž prakticky nezměnil.

Změny ve stáří amerického vozového parku a výhled do roku 2018


Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 1 - Prumerne stari vozoveho parku US 01Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 2 - Prumerne stari vozoveho parku US 02

Firma Polk proto zmiňuje, že obdobný trend bude zachován i v následujících letech, a to i přes růst, kterého se trh s novými modely má dočkat. Do roku 2018 by totiž po amerických silnicích mělo jezdit nějakých 260 milionů vozů. Podíl aut o maximálně pětiletém stáří by přitom měl narůst o 41 %, zatímco vozy staré 6 až 11 let čeká propad o nějakých 21,9 %. Výrazně vzrůst (o 11,6 %) má ale počet vozů starších 12 let.

Je tedy zřejmé, že ve zpomalující se obnově vozového parku není Česká republika osamocená. A zrovna Spojené státy, kde prodeje nových vozů oproti Starému kontinentu rostou, jsou dobrým důkazem, že k hysterickému křiku není důvod. Pokud totiž nedokáže stárnutí zabránit nejvyspělejší ekonomika světa, nemá ta česká mnoho šancí dosáhnout lepších výsledků...

Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 3 - Ford F-350 Harley-Davidson 2004 01Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 4 - Ford F-350 Harley-Davidson 2004 02Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 5 - Ford F-350 Harley-Davidson 2004 03
Takhle vypadá Ford F-350 ve verzi Harley-Davidson z roku 2004. Diví se někdo Američanům, že nemají potřebu jen vyměnit za mladší?

Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 6 - Ford F-250 Super Duty Platinum 01Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 7 - Ford F-250 Super Duty Platinum 02Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 8 - Ford F-250 Super Duty Platinum 03Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 9 - Ford F-250 Super Duty Platinum 04Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 10 - Ford F-250 Super Duty Platinum 05Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 11 - Ford F-250 Super Duty Platinum 06Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 12 - Ford F-250 Super Duty Platinum 07Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 13 - Ford F-250 Super Duty Platinum 08Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 14 - Ford F-250 Super Duty Platinum 09Americký vozový park stárne, k úrovni toho českého nemá daleko - 15 - Ford F-250 Super Duty Platinum 10
Pro srovnání se můžete podívat na aktuální Ford F-250. Kromě většího množství chromu na čelní masce se tvary za posledních deset let prakticky nezměnily

Zdroj: Polk

Petr Prokopec

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.