Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Arrinera Venocara: je to plagiát postavený na replice Lamborghini?
30.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Výrobce Venocary čelí v Polsku vážným obviněním z plagiátorství. Firma se však hodlá bránit soudní cestou a už nyní předkládá některé důkazy.
Polskou automobilovou scénou hýbe konflikt mezi několika tamními motoristickými novináři a společností Arrinera Automotive S.A. připravující výrobu prvního domácího supersportu Venocara. Do firmy se navezla tamní online televize v programu Motodziennik a rádio Tok FM, konkrétně novinář Jacek Balkan, který kromě jiného uvedl, že Arrinera je pouze „špatná replika“.
Do sporu se zapletl také web Worldcarfans, která od polských novinářů obdržela několik fotografií, které mají dokázat jejich obvinění. Je na nich vidět kupříkladu to, že panel klimatizace, přístroje a ovládaní oken i zpětných zrcátek pochází z Audi, výdechy klimatizace pro změnu z Opelu Corsa a design celkově kopíruje spoustu charakteristických stylistických prvků Lamborghini.
Hlavní argument je ale poněkud většího kalibru. Média tvrdí, že Venocara je ve skutečnosti postavena na základech polské repliky Lamborghini Murcielago s názvem Bojar El Torro. U vozu s cenovkou v přepočtu téměř tři miliony korun by se to jejím majitelům, případně zájemcům pochopitelně nemuselo líbit.
Co na to Arrinera? Lukasz Tomkiewicz, zakladatel a majitel společnosti poslal během několika dní kolegům z Worldcarfans elaborát na několik stran. Samozřejmě tvrdí, že Venocara byla postavena samostatně, což chce dokázat především tím, že k základnímu návrhu šasi přizval britskou legendu Lee Nobleho. Dále tvrdí, že finální design auta bude ještě přepracován dvorním návrhářem Pavlem Burkatskym. Tomkiewicz dále uvedl, že podá na Jaceka Balkana trestní oznámení za pomluvu a připomněl, že novinářem rozeslané obrázky šasi nepochází z Venocary.
Lukasz Tomkiewicz se pozastavil také nad komponenty převzatými z jiných vozů a vcelku logicky argumentuje tím, že jde u malosériových aut o běžnou věc, rozhodně ne nelegální - tyto díly jsou kupovány od jejich skutečných výrobců. Jako příklad použil třeba Noble M600, které rovněž využívá výdechy ventilace z Corsy a dánské Zenvo ST1 jde v přebírání součástek ještě dál - palubní přístroje z 911, panel klimatizace Corvette C6 a výdechy Seatu Ibiza.
U finální Arrinery poháněné osmiválcem LS9 od GM (a Corvette ZR1) by to ale mělo být ještě trochu jinak. Tomkiewicz uvádí, že v sériovém voze se panel klimatizace z Audi S6 (C5), ani její budíky neobjeví a místo toho Venocara dostane panel s displejem OLED.
Jak tohle celé dopadne, si dnes dost dobře netroufáme odhadnout, z našeho pohledu je ale spor vyvolaný zmíněnými polskými médii - ač Venocara nesporně trpí nedostatkem invence - poněkud umělý. Vůz je vizuálně značně inspirován Lamborghini, což lze oprávněně vnímat negativně, žádný konkrétní model ale přímo nekopíruje. A nevíme o tom, že by si „Lambo” na něco stěžovalo. Použití částí jiných aut pak opravdu není nic zvláštního, od malé firmy nelze očekávat, že si sto procent dílů vyrobí sama a pokud je nakupuje od jejich původních výrobců, není to nic proti ničemu. Tedy pokud to nevadí potenciálnímu kupci, který se výměnou za to dočká o něco nižší ceny.
Kauzu každopádně budeme sledovat dále a informovat vás o jejím dalším průběhu.















Podle polských novinářů jsou toto důkazy plagiátorství, podle Arrinery lži, věci vytržené z kontextu a běžné praxe malosériových výrobců
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před hodinouVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 3 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 4 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 6 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 11:30 - M.Z.
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB