Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta prodává nejefektivněji Volkswagen, vysoko jsou kupodivu i luxusní značky
6.1.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Statistika tedy platí pro holandský trh, zajímavá je ale i pro nás. Už proto, že podobnými čísly platnými pro Českou republiku vám posloužit nemůžeme.
Vlastně není až tak složité podobnou tabulku složit pro libovolný automobilový trh, chce to akorát čas a trpělivost. Efektivitu prodeje aut ze strany jednotlivých automobilek lze totiž mimo jiné měřit tak, že vydělíte počet prodaných vozů počtem dealerství té které značky a dojdete k cifře udávající počet prodaných vozů na jedno zastoupení. Výsledkem bude hned několik zajímavých údajů - kolik aut dealer určité značky prodává v průměru denně, týdně nebo měsíčně, jak moc showroomů musela každá automobilka postavit, aby dosáhla svých pozic a řada dalších. Pro český trh tato čísla nemáme, někdo by musel v prvé řadě zjistit počet jednotlivých dealerství a to by bez často neochotné asistence mnoha dovozců s dokonalou přesností asi nešlo, Clem Dickmann z holandského Automotive Online si ale tu práci dal. A jakkoli se holandské reálie budou budou od těch českých jistě v mnohém lišit, nějakou představu o efektivitě prodeje konkrétních výrobců nám to dá.
Je to pochopitelně jen dílčí pohled na věc, neboť pomíjí marže dealerů. Nakonec může být z ekonomického hlediska mnohem efektivnější prodej deseti Ferrari ročně než dvou Dacií denně, neboť utržená marže porovnaná s adekvátními fixními a variabilními náklady může vyznívat lépe pro prodejce italských hřebců. Ale to nyní nechme stranou a podívejme se čistě na to, jak moc aut dokáže v Holandsku v průměru prodat jeden dealer bez ohledu na to, kolik za to utrží nebo co ho to stojí.
K dispozici máme desítku nejúspěšnějších a desítku nejméně úspěšných a obě jsou plné překvapení. Tedy že na vrcholu té první stojí Volkswagen coby „obyčejná” značka, v Holandsku populární podobně jako u nás, až tak nepřekvapí. VW loni potřeboval v Nizozemí jen 121 zastoupení, aby se stal jedním z lídrů trhu a to znamená průměr 490 prodaných aut na jedno zastoupení. Někteří dealeři na tom jistě budou lépe a jíní hůře, představuje to ale přibližně dvě prodaná auta na jeden pracovní den, to už dá zabrat.
Pokud na dalších pozicích (nutno říci oprávněně) očekáváte další podobné výrobce, budete asi hodně překvapeni. Dvojkou je v tomto směru Audi (384 aut na dealerství), trojkou BMW (337) a čtyřkou Lexus (331). To je opravdu velký paradox, neboť luxusní zboží by mělo být vysokomaržové a počet prodaných aut na jedno zastoupení tomu odpovídat. I toto ale nakonec potvrzuje, že „prémiové značky střední třídy” se staly spíše masovou záležitostí a vysoké prodeje v kombinaci s relativně nižším počtem showroomů zajišťují jednotlivým dealerům velmi slušné postavení.
Na páté pozici je holandská jednička, Renault, s 289 auty na dealerství a i zbytek nejlepší desítky doplňují pouze masové značky. Pozoruhodné přitom je, že v Nizozemí též velmi úspěšný Opel je s 226 auty na zastoupení až devátý (potřebuje jich na své prodeje 154), těsně před desátou škodovkou s 221 prodanými vozy připadajícími na jednoho dealera.
Podobně pozoruhodný je opačný konec žebříčku. Přítomnost Jeepu, Jaguaru nebo Land Roveru nepřekvapí. To jsou vcelku úzkoprofilově zaměřené značky prodávající svá auta za vysoké ceny, jakkoli třeba průměr 16 aut ročně na dealera Jeepu se zdá být k nepřežití. Čtvrté nejhorší Subaru (31 aut na dealera) by ale mohlo pomýšlet výše, dvojnásob to pak platí pro Dacii (32) a Hondu (54), které je na tom hůře než Land Rover, nebo Mazdu (84).
Čísla se dají interpretovat různě, na každý pád je to vcelku nevšední pohled na efektivitu prodeje aut v určité zemi. Pokud by si nějaký dobrovolník chtěl dát práci s vytvořením podobného žebříčku pro Českou republiku, může se nám ozvat, prostor k realizaci rádi poskytneme...












Pokud chcete mít v Holandsku opravdu úspěšné dealerství, zdá se být sázka na Volkswagen jistotou. Možná ještě lépe jsou na tom ale ve výsledku prodejci Audi, BMW a Lexusu
Značky s největším počtem prodaných vozů na dealera v Nizozemí
1. Volkswagen - 490
2. Audi - 384
3. BMW - 337
4. Lexus - 331
5. Renault 289
6. Toyota - 281
7. Kia - 255
8. Peugeot - 232
9. Opel - 226
10.Skoda - 221
Značky s nejnižším počtem prodaných vozů na dealera v Nizozemí
1. Jeep - 16
2. Smart - 19
3. Jaguar - 27
4. Subaru - 31
5. Lancia a Dacia - 32
6. Mitsubishi - 40
7. Honda - 54
8. Land Rover - 71
9. Alfa Romeo - 82
10. Mazda - 84
Zdroj: Automotive Online přes Autoweek.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 3 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 4 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 6 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 7 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom