Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada

Téměř všechny velké automobilky v posledních letech spoléhaly ve svých plánech na rychlý růst už tak jasně největšího trhu s auty na celém světě - Číny. Ten je minulostí a spásou už se nezdá být ani možná náhrada v podobě Indie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada

15.1.2020 | Petr Prokopec

Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada

/

Téměř všechny velké automobilky v posledních letech spoléhaly ve svých plánech na rychlý růst už tak jasně největšího trhu s auty na celém světě - Číny. Ten je minulostí a spásou už se nezdá být ani možná náhrada v podobě Indie.

Není tajemstvím, že prodeje nových aut v Číně již delší dobu klesají. Tato skutečnost vyvolala paniku prakticky u všech velkých výrobců, neboť pro naprostou většinu z nich, nevyjímaje třeba ani českou Škodu, jde o vůbec nejdůležitější trh světa. Je přitom otázkou, kdy a zda vůbec se asijská velmoc vrátí k předchozímu stavu. Názory na další vývoj se totiž různí, někteří analytici ale varují, že pokles může pokračovat ještě mnoho let. Proto některé automobilky začaly hledat štěstí i jinde a sázkou na jistotu se zdála být Indie. Ve druhé nejlidnatější zemi světa se už dříve začal zvedat zájem o dvoustopé dopravní prostředky zvedat, druhá bašta z něj ale není. A vlastně už ani nemíří k tomu se jí stát.

My si nejprve vezmeme pod drobnohled Čínu, kde byl prosinec již osmnáctým měsícem v řadě, se kterým si nelze spojovat pozitiva. Místo toho tu máme 0,1procentní pád, což sice na první pohled není žádná tragédie, nicméně je třeba pamatovat na skutečnost, že loni jediným obdobím, kdy došlo k růstu, byl červenec, kdy se navíc dealeři se slevami zbavovali starších aut kvůli tvrdším emisním normám.

Při pohledu na výsledky celkově je však již třeba bít na poplach. Čína je totiž za rok 2019 dole o nemalých 8,2 procenta, přičemž tento pád navázal na 2,8procentní pokles z předchozího období. Jakkoliv tedy největší trh světa konstantně rostl od 90. let minulého století, nyní je zjevné, že párty je u konce. A ten se podle analytiků hned tak nepovede prorazit, místo toho se pro letošek počítá s dalším strádáním - předvídán je menší, 2procentní pád, ale realita může být i horší.

Shi Jianhua, manažer Čínské asociace automobilových výrobců CAAM, naznačuje, že je třeba si zvyknout na nový vývoj. Ten byl totiž až dosud vysokorychlostní, nyní ale země přepřahá na mnohem pomalejší tempo. A nejinak by tomu mělo být po dobu příštích pěti let, bez ohledu na to, jakým způsobem se vyvine obchodní válka se Spojenými státy.

Mimo to se výše registrací bude odvíjet také podle zájmu o elektromobily a hybridy. Ty jsou v Číně prodávány daleko více než ve zbytku světa, ovšem v loňském roce i zájem o ně začal rapidně klesat. Stejně jako v jiných případech za tím stojí vláda, která v tomto případě zredukovala dotace o polovinu. Mnohé modely se tak rázem v porovnání s konvenčními protějšky staly téměř neprodejnými.

Jakkoliv se tedy předpokládalo, že v Číně bude za rok 2019 prodáno dva miliony elektrifikovaných aut, ve skutečnosti registrace vystoupaly pouze na 1,24 milionu vozů. Meziročně tak došlo na pokles o 4 procenta. Pád by se navíc nemusel zastavit, jak naznačuje nejen pohled na prosincové prodeje, které jsou nižší o 27,4 %, ale i výhled do budoucna. Čína chce totiž v letošním roce zrušit dotace úplně, což by sice trh do jisté míry narovnalo, ale elektromobily by rázem chtělo ještě méně lidí.

Ve světle těchto skutečností a hlavně při avizovaném výhledu není překvapivé, že výrobci zkouší štěstí jinde. Jedním z nich je i koncern VW Group, který sice na rozdíl od většiny zúčastněných předpokládá, že čínské prodeje se vrátí zpět k nemalému růstu, ovšem i tak zkouší měrou sázet rovněž na Indii. Ta se měla stát druhou Čínou a tamní prodeje aut jednoho dne nabrat podobnou rychlost růstu, pohled na loňské registrace ovšem naznačuje, že Volkswagen by nezamířil ani tak z deště pod okap, ale naopak z jemné přeháňky do tropického monzunu.

Chodit okolo horké kaše nemá smysl, pročež rovnou zmíníme, že registrace na indickém trhu klesly z předloňských 2,24 milionu na loňských 1,81 milionu nových vozů. Máme tu tedy pád o 19 procent, který je největší od roku 1997, kdy se v zemi začaly vést záznamy. Stojí za tím hlavně ekonomická krize, jenž tím roztáčí bludný kruh. Automobilový sektor totiž v Indii zaměstnává 35 milionů lidí a stará se o polovinu místní výroby. Pokles zájmu tak vyústí v masivní propouštění a tedy další ekonomický kolaps.

Koncernu VW a zejména pak Škodě, která byla vedením indických operací pověřena, tak vlastně hraje do karet jediná skutečnost - jediným segmentem, který momentálně v zemi roste, jsou prodeje SUV, jenž meziročně vzrostly o 5 procent. Právě s levnou novinkou této třídy chce přitom mladoboleslavská automobilka vyrukovat a záhy tentýž vůz vyprodukuje také s logem Volkswagenu. Obě značky by se tak mohly dočkat úspěchu, i když asi nikoliv zásadního a patálie v Číně řešícího.

Automobilkám obecně tak dál teče do bot - s patáliemi v Číně, beznadějí v Indii, novými pravidly v EU a nejasnými vyhlídkami spojenými s USA se většina z nich nemá čeho chytit.


Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada - 1 - Prodeje Cina a Indie 2019 01Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada - 2 - Prodeje Cina a Indie 2019 02Automobilkám teče do bot, po baště většiny z nich míří ke dnu i její možná náhrada - 3 - Prodeje Cina a Indie 2019 03
Po Číně zkouší výrobci sázet na Indii. Ani na tomto trhu ale prodeje nových aut nemíří vzhůru, loni naopak došlo k největšímu poklesu od roku 1997

Zdroje: Reuters, Autocar

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše