Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky odmítají zveřejnit, jak často lidé dobíjejí své plug-in hybridy, divit se opravdu není čemu
30.7.2024 | Petr Prokopec
Když je atraktivita nějakého řešení vystavěna na přetvářce, pravda se nehodí. Automobilky ji musejí znát, patří to mezi z klíčová sledovaná data dnešní doby, její zveřejnění by ale zájmy výrobců jen poškodilo. Tak proč by něco takového dělali?
Plug-in hybridy, tedy vozy se spalovacím i elektrickým pohonem s baterií dobíjitelnou ze zásuvky, jsou často prezentovány jako můstek mezi minulostí a budoucností. A také jako to nejlepší z obou světů. Dokážou jezdit jen na elektrický pohon víc než pár kilometrů, přičemž menší baterie vede k nižší ceně, než jaká je spojena s ryzími elektrovozy. A zároveň taková auta nabídnou dostatečnou použitelnost i pro dlouhé cesty díky spalovacímu pohonu, který prakticky nezná limity dojezdu. Výsledkem má být auto, které zákazníci nemají zjevný důvod odmítat, protože je neomezuje, současně ale nabízí pohádkově nízké spotřeby paliva limitně se blížící nule.
Zní to dobře, taková je nicméně teorie, v praxi poukazujeme často na to, že plug-in hybridy jsou obvykle spíš tím nejhorším, za co své peníze můžete utratit, jak nedávno pochopil i Harry Metcalfe. Dokážeme si představit způsob využití, při kterém smysl dávat budou, to ano, jakmile z nich ale odstraníte „spotřebovou přetvářku”, která vzniká ignorací „dotankované” elektřiny, zjistíte, že většina lidí má před sebou akorát dražší, těží auta poháněná stejně spalovacím, obvykle benzinovým motorem, která se soustavně efektivním dieselům za menší peníze nedokážou vyrovnat.
Kdyby je nicméně lidé používali tak, jak výrobci doufají, alespoň nějaký smysl by měly - uživatelé by denně dojížděli za prací na elektrický pohon, snížili aspoň lokální emise, možná i prospěli celkové efektivitě. Ale oni to obvykle nedělají. Proč? Protože buď vůbec nemají tu možnost (bez vlastní garáže apod. takové auto doma obvykle nedobijete), popř. jsou líní a nemotivovaní to dělat. Museli byste přijet domů, zapojit auto, dobít ho z vlastní zásuvky... A proč byste to dělali, když jezdí i bez toho a obvykle jde o služební vůz, který přece „zadarmo” jezdí jen tehdy, když se tankuje z firemní karty. Cokoli jiného je složité.
Právě tohle je kamen úrazu typického využití plug-in hybridů. Když někdy narážíme na výše popsané, skeptici nám na to typicky řeknou: „Proč by si tedy někdo plug-in hybrid kupoval, když pak nevyužije jeho jedinou velkou specifickou přednost?” Zní to moudře, ale je to odtržené od reality, odpověď je totiž prostá: Dotyčný si ho obvykle nekupuje. Dobíjecí hybridy jsou typicky kupovány fleetovými manažery výše postaveným zaměstnancům v rámci boje za snížení flotilových emisí firmy, popř. splnění shůry stanovených limitů.
A to funguje. Však takto koupíte někomu služební BMW 530e s emisemi CO2 kolem 40 gramů na kilometru a máte vyřízeno, jednou pro vždy. Jak pak auto používá, už se nikdo nikoho ptát nebude, dobít ho nemusí klidně nikdy. Však jsme už před šesti léty citovali konzultanta, který lakonicky poznamenal: „Existují případy, kdy zaměstnanci auta nikdy nedobíjí. Mají dobíjecí kabely pořád zabalené v celofánu v kufru.”
Že tento stav stále platí, nejlépe dokumentuje pokus kolegů z Inside EVs, kteří chtěli přímo u automobilek zjistit, jak často lidé dobíjecí hybrid reálně dobíjejí. Obrátili se tak na všechny významné světové výrobce se žádostí o takové informace, nedozvěděli se ale prakticky nic.
Konkrétní odpověď dorazila pouze od Kie, která už loni oznámila, že model Niro dobíjí denně 70 procent majitelů, zatímco u Sorenta jde o 80 procent a u Sportage o 62 procent. Nicméně tato data pocházejí z průzkumu, kterého se zúčastnilo jen 379 lidí. Ti se navíc sami od sebe rozhodli své chování reportovat - budou to patrně soukromí majitelé, kteří si auta skutečně koupili proto, co také dokážou. Ale to je mizerný vzorek se zanedbatelnou výpovědní hodnotou.
I v případě Korejců jsme tedy v podstatě tam, kde u zbytku branže - nikde. Výrobci tato data odmítají zveřejnit, přičemž důvody jsou fakticky jasné, formálně se ale různí. Třeba Toyota přiznala, že potřebné informace získává a analyzuje hned několik týmů. Jenže se prý různí s ohledem na „chování zákazníků“, a proto je značka publikovat nehodlá. Jenže zrovna chování zákazníků je přesně to, oč tu běží. Nešlo by tak o údaj zkreslující, ale realitu přibližující.
Japonci mají nepochybně pořád stejný důvod pro to, aby požadované informace nepustili ven. Stačí se podívat na data, která se týkají třeba Toyoty RAV4 Prime, a rázem je patrné, že ekologický kredit vozu je při nízké míře dobíjení baterií spíše záporný. S plným paketem je totiž možné dle metodiky EPA dosáhnout 2,5litrového průměru, zatímco jen s čistě spalovacím ústrojím se SUV pohybuje za 6,1 l/100 km. A něco takového není atraktivní.
Pokud by se ukázalo, že většina lidí jezdí za 2,5krát víc paliva než by z pohledu norem měla, politici by rázem plug-in hybridům sebrali jejich výhody. Výrobcům by tak k dispozici zůstala jen spalovací a čistě elektrická auta, přičemž zájem o ně spíše stagnuje či klesá, než aby rostl. Něco takového se ovšem nepotkává se stále přísnějšími emisemi. A aby jim mohlo být vyhověno, je kladen daleko větší důraz na hybridy všeho druhu.
Že bychom se tedy v brzké době dočkali většího jasna, ani nepředpokládáme. Stejně jako nelze věřit tvrzení Hyundai či Mitsubishi, že chování svých zákazníků nesledují. V době, kdy jsou auta 24 hodin denně připojená k internetu a jejich palubní systémy jsou neskutečně komplikované a mapují naprosto vše, není problém požadované informace snadno „vycucnout“. Zvláště když jde o data, která jsou dnes klíčová.
Suma sumárum tu máme jen a pouze politikaření. Dobíjecí hybridy jsou jedna velká přetvářka, jedna velká lež vyhovující všemu krom reality. A tak se budeme dál tvářit, že Octavia RS iV z fotek okolo jezdí za 1,2 až 1,3 litru benzinu a 27,1 - 29,6 g CO2/km. „Tak určitě,” chce se říci v době olympiády...



Skutečně někdo věří tomu, že Škoda Octavia RS iV jezdí za 1,2 - 1,3 l/100 km při emisích 27,1 - 29,6 g CO2/km? Nikdo soudný mezi takové nepatří a automobilky nejsou výjimkou, proto si realitu raději nechávají pro sebe. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejnovější články
V Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
před 11 hodinamiTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
včeraAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
včeraTěžko ho zabít. Spyker se po všech pádech znovu vrací mezi živé, dokonce pod taktovkou původního majitele
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch